České aerolinie procházejí letos největším zeštíhlením ve své historii, které poznají zákazníci i zaměstnanci. Národní dopravce se vrací svojí velikostí zpět zhruba o sedm let do období, než přišly megalomanské nákupy tehdejšího šéfa Jaroslava Tvrdíka. Zmenšení má vrátit firmu do zisku.
Zatímco na začátku roku měly ČSA 49 letadel, na konci jich bude nejspíše o pětinu méně. Jistý už je odlet sedmi strojů: dvou Airbusů A310 i pěti Boeingů 737-400, které kupuje ruský dopravce UTair.
Pryč by měla jít i trojice menších Boeingů 737-500, které firma začala nabízet už během loňské zimy. Flotilu letos posílilo jediné letadlo – Airbus A319.
Na konci roku by tak mělo ČSA zbýt 40 letadel, přičemž v roce 2011 jich ještě ubude: postupně mají odejít boeingy a zůstat jen airbusy. "Je nutné, aby letadel ubylo. Dříve se nejprve nakoupila letadla a teprve pak se vymýšlelo, kam by se mohlo létat," naráží šéf dozorčí rady Michal Mejstřík na neuváženou expanzi pod vedením Jaroslava Tvrdíka, kdy firma výrazně zvýšila svoji kapacitu, ale nové linky firmě nevydělávaly. Podle Mejstříka počet letadel určitě neklesne pod třicet.
Kolik lidí propustí, ČSA neví
Přes zimu také klesne počet destinací. Vedle pěti měst, kam ČSA přestanou létat úplně, se přes zimu nebude nabízet spojení ani do dříve obvyklé Marseille, Soluně a Benátek. O kolik přesně kapacita ČSA klesne, však firma neuvádí.
Méně linek a letadel pocítí i zaměstnanci. Jak moc, není ještě jisté. "U pilotů odhadujeme dopady v řádu desítek," říká šéf odborové organizace pilotů CZ ALPA Filip Gaspar. Stejně jako odborový předák palubních průvodčích Josef Maurer však dosud nemá od vedení přesné informace o tom, kolika lidí se úbytek letadel dotkne. "Tvrdí nám, že to ještě nemají spočítané. Hodně budou určitě přirozené odchody či neplacená volna. Hromadné propouštění oznámené ještě nebylo," uvedl Maurer. Přesné informace o aktuálním počtu zaměstnanců ČSA nesděluje. Rozštěpením do několika firem navíc značně klesá přehled o tom, kolik lidí vlastně dopravce ještě zaměstnává.
Ostravský dopravce u ČSA končí
ČSA se částečně zbaví nutnosti propouštět tím, že zcela skončí spolupráci s ostravskou leteckou společností Job Air. Ta pro ČSA létala část spojů mezi Prahou, Ostravou a Brnem s dvěma vrtulovými saaby. "Pronájem pro ČSA končí," potvrdil šéf Job Airu Daneš Zátorský.
Firma podle něj teď s ČSA jedná o jiném způsobu spolupráce: létala by na vlastní pěst, ale zároveň by prodávala také letenky ČSA na navazující spoje. Na ně by se však mohli cestující výhodněji dopravit i v letadlech Job Airu.
Podle Zátorského jde v tomto případě zejména o brněnskou a ostravskou linku. "Létat jen pro přepravu cestujících mezi Prahou a těmito městy je ekonomická sebevražda. Ale pokud bychom měli přístup do rezervačního systému a lidé mohli dál přestupovat, byla by to zajímavá možnost," dodal Zátorský.
ČSA se redukcí vracejí na velikost, při níž ještě bez účetních triků dokázaly vydělávat. "Třicet pět až čtyřicet letadel je rozumná velikost," míní bývalý šéf Miroslav Kůla, za kterého firma ještě vykazovala zisk. Firma musí podle něj vyřešit i obnovu letadel na krátké tratě: pět turbovrtulových strojů ATR je už 18 let starých, navíc ČSA vypadnou nejmenší Boeingy 737-500.
"Bude jim chybět menší letadlo s kapacitou kolem stovky cestujících," varuje Kůla, který kritizuje odchod z britského trhu. Zmenšováním jdou navíc ČSA proti trendům v letecké dopravě, kdy se aerolinky čím dál více spojují. "Taková velikost se v této době velmi špatně drží nákladově, potřebují strategického partnera," upozorňuje Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.