Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Český kamionový trh kvete, láká zahraniční firmy

  1:54
Čeští autodopravci mají za sebou jeden z nejlepších roků ve své historii. Podnikají v oboru, který u veřejnosti patří k nejméně oblíbeným. Způsobují zácpy na dálnici, nehody, hluk, znečišťují ovzduší. Ale bez nich by nebyl v obchodech takový výběr a ekonomika by nerostla tak vysokým tempem jako dosud.
Autodopravci očekávají za letošní rok rekordní tržby. Ilustrační foto.

Autodopravci očekávají za letošní rok rekordní tržby. Ilustrační foto. | foto: Karel KopáčMF DNES

"Tento rok je mimořádně dobrý," míní šéf ČSAD Ostrava Logistik Petr Nemrava.

Letos navíc na trhu začaly probíhat obrovské přesuny majetku: firmy vlastněné většinou jedním majitelem končí v rukou nadnárodních korporací. A takový vývoj bude dál pokračovat, předpovídají někteří dopravci.

Když se však zeptáte kteréhokoliv stále ještě ryze českého většího dopravce na téma prodeje firmy, většinou dostanete odpověď: "Ano, zájemci jsou. Ale nejsme na prodej."

Mezi těmi, kteří prodeji neodolali, je například Roman Šmidberský, který se svými žlutými kamiony představoval jednu z největších firem v oboru. Letos v polovině roku firmu prodal společnosti C. S. Cargo, která se tím stala největším hráčem v oboru.

"Vyplatí se prodávat firmu, když je na vrcholu. A to nyní jsme," řekl při prodeji Šmidberský, který od kamionů neutekl a je ve vedení C. S. Carga.

Právě tato společnost je jednou z mála, kde je převaha českého kapitálu. Třetinu vlastní italský UniCredit a i díky němu je teď firma při chuti ovládnout další konkurenty.

Zájem ze zahraničí roste
Na český trh s autodopravou se čím dál více hrnou zahraniční dopravci. Někteří si sami zakládají vlastní firmy a zakázky si přinášejí ze své vlastní země. To je případ hlavně německých dopravců. Jiní chtějí na trh vstoupit přímo koupí zavedené firmy.

Podle informací MF DNES o vstupu do Česka jednají hlavně firmy z Francie. Aktivní jsou však třeba i Italové: například severočeského dopravce Astrans loni koupila italská nadnárodní společnost Lanutti Czech.

Zájem investorů je pochopitelný: firmy potřebují převézt čím dál více zboží. A prázdných kamionů s řidičem nepřibývá zdaleka tolik, jak roste poptávka.

Proto po několika hubených letech přiznávají autodopravci, že i přes zavedení mýta letos zažívají lepší časy. Důvod je jednoduchý, poptávka po nákladní přepravě začíná být větší než nabídka.

"Byly to těžké roky, loni bylo v dopravě nejvíce konkurzů v historii. Všichni tlačí na ceny a na další služby – velké objemy, kompletní výbavu aut, co se týká sledování vozidel, dobré IT systémy," dodává k tomu Tomáš Faller, předseda představenstva firmy C. S. Cargo.

Z trhu zmizely hlavně miniaturní firmy s jedním či dvěma kamiony. Podle dopravců se totiž neuživí ti, kdo najezdí s jedním kamionem měsíčně méně než 15 tisíc kilometrů. Zájemci o přepravní služby navíc najímají hlavně větší dopravce, kteří jsou jim schopni nabídnout dostatečné garance.

První příliv zahraničních dopravců nastal v Česku na přelomu tisíciletí. Pak znovu při vstupu země do EU a teď nastává další vlna. Důvod je jednoduchý: cizinci hledají nové trhy. Postupem času přibývá i firem, které se specializují jen na jeden druh dopravy, například na dopravu osobních aut.

"Nemá smysl jít do dalších oborů, zaměřujeme se jen na přepravu aut," říká Jan Adámek z liberecké společnosti Helicar. V Česku se tyto společnosti vezou především na boomu automobilek, které zvyšují výrobu.

Největší hráči uvádějí jako své klíčové zákazníky právě firmy z automobilového průmyslu. PodleVladimíra Starosty, šéfa společnosti OK Trans a prezidenta sdružení autodopravců Česmad Bohemia loni došlo poprvé k situaci, kdy byla větší poptávka než nabídka.

Rekordní tržby neznamenají rekordní zisky
"Začaly růst ceny, zakázek podstatně přibylo," říká Starosta. Podle něj to však neznamená, že by autodopravci začali hodně vydělávat. "Došlo konečně k narovnání cen. Doprava byla vždy vysoce konkurenční obor a i dále jím bude," vysvětlil Starosta.

"První pololetí bylo velmi slušné, teď zas rostou ceny vstupů," říká ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar.

Po vstupu do EU mohou české firmy vozit zboží i z jednoho státu Unie do druhého, ale pokud si chtějí vytížit kamion například přepravou z Mnichova do Berlína, mají smůlu. Pak jde o takzvanou kabotáž, kterou dosud nesmějí české firmy provozovat.

I proto jezdí kamiony často zbytečně prázdné: čtvrtina všech jízd podle statistik EU je bez nákladu. Vytíženost přesto každoročně roste.

Sami čeští dopravci míří čím dál častěji na východ. Řada z nich má pobočky na Slovensku, Ukrajině nebo v Rumunsku. Letos na dopravce kromě rostoucích cen nafty čeká i problém s nedostatkem řidičů a kamionů.

"Dodací doba na nové auto je běžně jeden rok," tvrdí Starosta. I proto se prý přes rostoucí tržby nakonec největším autodopravcům jejich hospodaření příliš nezlepší.

Přepravní firmy se navíc bojí omezení, které zvažuje stát. Tedy zákaz jízdy od pátečních 14 hodin. Pro firmy by to znamenalo, že by na přepravu stejného množství zboží měly méně času a potřebovaly by tak více aut i řidičů.

"Takové omezení není nikde v Evropě," tvrdí Starosta. Konkurenční autodopravci se shodují v jedné věci: přesunout více dopravy na železnici je nereálné. Podle nich jde sice o pěkné plány, ale v Česku pro něco takového zcela chybí
infrastruktura.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Trable balkonových solárů. V Česku jsou vždy načerno, energie se navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Z jahod je luxusní zboží, kvůli mrazu prudce zdražily

16. května 2024

Kilogram českých jahod až za 250 korun. A pokud si je člověk nasbírá na poli sám, zaplatí i 100 Kč...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Británie si došlápne na svá zámořská území. Špinavé peníze se perou právě tam

15. května 2024  15:56

Téměř 40 procent špinavých peněz ve světě prochází buď londýnským City nebo závislými zeměmi, uvedl...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...