Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České dráhy: rozdělit a propouštět

  10:13
- Ztráta za posledních šest let je pětatřicet miliard korun - za tuto částku by mohly na zelené louce vyrůst dvě továrny, které zaměstnají šest tisíc lidí, nebo by všichni zákazníci Delvity měli tři roky zboží zadarmo. Tak hospodaří České dráhy.
Podnik s devadesáti tisíci zaměstnanců, kterým každoročně zvyšuje platy, převeze stále méně lidí i zboží a jeho odbory jsou hrozbou nejen pro vedení železnice, ale i pro ministra dopravy.

"České dráhy jsou klasickým příkladem toho nejhoršího typu státního monopolu s nejistým managementem, všemocnými odbory, plýtváním, s velmi špatnou úrovní poskytovaných služeb, vysoce závislého na státních dotacích, bez jasné vize vlastní budoucnosti," míní Michal Tošovský - autor jedné z nejradikálnější - jak sám říká spíše záchrany než reformy tuzemské železnice. Před třemi lety neprošla.
Přesto musel odejít.

Stejně dopadli i předchozí reformátoři - ať už ministři, nebo generální ředitelé. "V žádném jiném českém podniku neexistuje tak silná závislost na politice a odborech jako na železnici," říká exministr dopravy Martin Říman.

PRVNÍ ZMĚNY A ODCHODY
S první změnou přišel Emanuel Šíp, který vedl dráhy za ministra Jana Stráského. Plánoval oddělení kolejí od dopravního provozu nákladního i osobního. Přesně podle toho, kam směřovala celá Evropa. Provést se mu to ovšem podařilo jen zčásti. Vytvořil dvě oddělené divize v rámci jednoho podniku. "Tehdy šlo skutečně ještě o reformu, protože dráhy neměly takové dluhy. Další pokusy se snažily už jen zachraňovat nečinností napáchané škody," říká Tošovský.

Šípem nastartované změny ovšem zastavily odbory. Tehdy poprvé pohrozila Odborová organizace železničářů stávkou. Hned svou první bitvu odbory vyhrály a reformátoři museli odejít. "Tímto ústupkem odborům narostl hřebínek a od té doby své síly využívají," míní Tošovský. Šíp musel odejít a s ním i řada náměstků a vrchních ředitelů drah. Dokonce existovaly seznamy lidí, kteří mají odejít. Ty byly z dílny odborových předáků.

NEZBÝVÁ NEŽ ROZDĚLIT
Dnes už je podle odborníků i ministerstva dopravy jedinou možností, jak zabránit dalším únikům peněz a nárůstu obrovských ztrát, dokončit rozdělení. Ani teď v tom ovšem nepanuje shoda. Ministr dopravy Antonín Peltrám ve svém plánu odděluje koleje od dopravy, ale obsluhu ponechává stále Českým drahám, tedy dopravci. Ten by si ovšem měl cestu najímat se vším všudy, tedy i s obsluhou, stejně jako ostatní nákladní či osobní přepravci.

Zcela stranou těchto diskusí stojí generální ředitelství drah. O rozdělení nechce ani slyšet. "Unie mluví o tom, že státy musí mít oddělené účtování za přepravní služby a infrastrukturu, aby bylo možné prokázat, že veřejné prostředky nejsou využívány jinde," tvrdí generální ředitel drah Dalibor Zelený s tím, že dráhy by měly zůstat jedním podnikem

DRÁHY HOSPODAŘÍ ŠPATNĚ
Kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu, generální inspekce drah i ministerstva ovšem dokazují, ze jedna organizace není vhodná. Umožňuje nekontrolovatelně utrácet miliardy z rozpočtu, zvyšovat platy zaměstnancům, aniž by byli produktivnější, a držet si zbytečně moc lidí. Sečteno, podtrženo: železnice před sebou hrne problémy, které se zdají neřešitelné. Vyčísleno v korunách - jde o třicet pět miliard.
Dokud se nerozdělí, nepropustí nadbytečné zaměstnance a nezačne se chovat jako obchodník, povalí před sebou stále větší balvan dluhů, které jednou bude muset někdo zaplatit.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Nedoplatky na daních v Česku vzrostly na 110 miliard. Nejvíce se dluží ČSSZ

11. května 2024  7:23

Objem daňových nedoplatků loni vzrostl meziročně o 3,7 miliardy na 110,4 miliardy korun. Je to...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...