Warcraft III: The Frozen Throne
|
Nový příběh a Arthasův comeback
Staré mršce Arthasovi a Illidanovi nestačily vyčerpávající mohutné bitvy při invazi Plamenné legie a hned se pustili do dalšího dobývání. Tentokrát společně chtějí najít místo, kde se v kusu ledu chladí vůdce nemrtvých Ner'zhul. Kdo jej osvobodí, získá neuvěřitelnou moc. Charismatický Arthas cestou naverbuje Krvavé elfy, zláká na svou stranu rasu Naga, na závěr si to rozdá jak s těmi hodnými, tak s těmi zlými a stejně vyhraje. Závěrečná animace tak rozhodně světu nedává naději, že ho čekají pohodové slunné dny, a hráčům zase dává naději, že by někdy v budoucnu mohlo přijít pokračování.
Příběh se ze začátku – v kampani za Noční elfy – rozjíždí jen pomalu, ale s příchodem Krvavých elfů, kteří de facto suplují lidi, a závěrem za nemrtvé se vyprávění děje i zábavnost misí podstatně zvedne a nastartuje zhruba čtyřicetihodinovou porci hratelnosti, která se v dnešních RTS najde málokdy. Tentokrát si Blizzard tolik nevypomáhá animovanými intry, ale v rámci jednotlivých misí prostřednictvím vidin a retrospektivního vzpomínání jednotlivých hrdinů posouvá příběh dál.
Orkové à la Diablo
V téměř pětadvaceti nových misích se Orkové mihnou jen příležitostně, jenže – což hru konvertuje do žánru RPS – mají Orkové svou vlastní samostatnou kampaň plnou tradiční diablovské řezby. Dva hrdinové procházejí hlavní mapou, na níž postupně dostávají spoustu úkolů, které je zavedou do nejrůznějších lokací, dungeonů a nových světů. Občasnou výpomocí bývá rekrutování několika jednotek v neutrálních budovách. Nicméně peníze se neválejí jen tak po zemi a stejně jako v Diablu padají zlaťáčky z vykuchaných nepřátel nebo něco přihodí Orkové za splnění jimi zadaných úkolů. Speciální schopnosti hrdinů mohou být vylepšeny až čtyřikrát a kromě toho jim lze přidávat bodíky k základním vlastnostem. Pamětníci si možná vzpomenou, že takto nějak měl původně Warcraft III vypadat. Co do nápaditosti je kampaň orků tím nejlepším, s čím Frozen Throne přichází.
|
RTS ve své současné podobě nemají moc možností přijít s něčím originálním a novým, ovšem Blizzard je Blizzard a opět skóruje – tentokrát v designu misí, který je nesrovnatelně lepší než v původní hře. Obtížnost mírně vzrostla; leckdy člověk narazí na misi těžkou, která je pak vystřídána misí zábavnou, nápaditou a taky mnohem lehčí. Kampaň za elfy se rozjíždí pomalým tempem, ale později střídá jedna nápaditá a originální mise druhou. Z těch nej úkolů by se dal vyjmenovat drtivý vpád démonů, kteří přicházejí prostřednictvím bran a nedá se proti nim skoro ubránit, nebo strhující bitva o klec, v níž je uvězněn Illidan. Na každé straně mapy stojí jedna základna, z níž v pravidelných intervalech vycházejí posily, které se uprostřed mapy bijí o klec. Kdo ji ovládá, na jeho stranu taky jede, a když dorazí do základny, vyhrál. V uzounkém kaňonu se na sebe z obou stran valí desítky jednotek, do toho přibíhají hrdinové a všichni se krásně mezi sebou řežou.
Povinné úkoly jsou prakticky v každé misi doplněny o ty nepovinné, vesměs ale nezbytné k tomu, aby šlo všechno hladce a člověk se s misí moc dlouho netrápil. Kdo bude pečlivě hledat, narazí i na bonusové úkoly a spoustu menších legrácek. Inu, Blizzard si s datadiskem opravdu vyhrál. Obecně byly mapy v kampaních sestaveny pro komornější bitvičky a málokdy člověk využije více než dvanáct bojových jednotek. Spousta úkolů se odehrává ve smradlavých a zatuchlých kobkách, přes které se hrdinové musí prokousat sami, nebo pouze se symbolickou pomocí hrstky jednotek.
Nové jednotky a hrdinové
Kromě nových hrdinů a jednotek přibyla do singleplayeru nová rasa mořských potvůrek jménem Naga. Zatímco na počátku kampaně jim člověk musí čelit, později si každý v několika misích vyzkouší, jaké to je, ovládat přerostlé tisícileté želvy a zmutované mořské koníky s trojzubci. Jelikož Naga žije na moři, leckdy je třeba použít lodě rekrutované v neutrálních přístavech. Veskrze jde o občasné vylodění, žádné velké námořní bitky se nekonají, ale opět je to další příjemná změna.
Jako první z nových hrdinů přichází na scénu elfská Warden, mezi jejíž nejzajímavější vlastnosti patří vyvolání silného Avatara a teleportace na krátkou vzdálenost, bez které se mnohokrát v úvodní kampani neobejde. Lidský Blood Mage dokáže vysosat manu z nepřátel, ovšem jeho nejužitečnější a až přehnaně silné kouzlo přichází na šesté úrovni, kdy čaruje skoro nesmrtelného létajícího fénixe. Orkové dostali vynikajícího Shadow Huntera, který se hodí jakožto podpora obyčejných jednotek. Kromě přeměňování nepřátel na živočichy a léčení svých vlastních spolubojovníků je i umí učinit nezranitelnými. Poslední hrdina, obludný Crypt Lord, si libuje ve vyvolávání všelijakých broučků a kobylek a občas si pomůže napícháváním nepřátel.
Každá rasa může nově stavět jakýsi obchod, kde hrdinové nakupují lektvary a předměty, které si dříve museli pracně vymlátit z neutrálních potvor. Kromě toho staré jednotky dostaly řadu zajímavých upgradů (třeba takový Crypt Fiend se zahrabává pod zem, čímž se pro nepřátele zneviditelní). Běžná bitva tak už nevypadá jako obyčejná mlátička mezi dvěmi stranami, ale jako dýchánek čarodějů, kteří po sobě mrskají jedno kouzlo za druhým. Samozřejmě, hrubá síla je taky občas třeba, ale datadisk je už daleko více o čárách a správném využití speciálních vlastností a schopností jednotek.
Multiplayer
Obecně nové jednotky ještě více zdůraznily přednosti i zápory jednotlivých ras. Zatímco supersilného Mountain Gianta při hře po síti využije málokdo (než se stačí postavit, člověk je už třikrát mrtvý), spousta různých kouzelníků a další havěti blokující nepřátelské čáry se výborně hodí proti zkušeným lidským soupeřům, kteří na určitých typech kouzel staví svou taktiku, proti níž se dalo těžko bránit. Vyvážení jednotek bude muset posoudit každý sám; třeba nemrtví dostali výbornou podpůrnou mechanickou jednotku, jejíž zařazení do útočné skupiny dělá z okolních potvor nesmrtelná monstra.
|
Výborná grafika, výborná hudba
I když se do grafiky moc nerýpalo a zůstala na stejné (a špičkové) úrovni jako v rok starém Wacraftu III, těžko se mezi současnými RTS najde hra s tak pestrým ztvárněním jednotek a originálními mapami. Nové potvory i hrdinové se opravdu povedli a takový horský obr je už od pohledu sympatický drtič nepřátelských vojsk. Singleplayerový design herního prostředí je opravdu nádherný a perfektně vykresluje ponurost příběhu, která se táhne už od úplného začátku. Zvukově je na tom Frozen Throne rozporuplně – zatímco se v hudbě objevují nové motivy zkomponované úplným géniem, namluvení anglické verze často připomíná komediální seriál. Asi málokdo by mluvil s hlasem připomínajícím hlášení o zpoždění vlaků na nádraží v té chvíli, když se dozví, že mu umřela jeho životní láska a vše je ztraceno. V České republice se hra bude prodávat jak v kompletně české verzi (přibližně za 800 Kč), tak ve verzi anglické (přibližně za 1000 Kč). Obě jazykové mutace ale vyžadují stejný jazyk původní hry, a tak se nedá levnější lokalizovaná verze nainstalovat na anglický Warcraft III.
Hodnocení
Přestože cena mezi ostatními datadisky není zrovna nejlevnější, Frozen Throne je po designerské stránce špičkovým kouskem a Diablem (nebo jiným akčním RPG) říznutá orčí kampaň jenom potvrzuje, že v Blizzardu se rodí geniální věci. Snad se někdy Blizzard pustí do druhého dílu Starcraftu nebo naváže na otevřený konec Frozen Throne… Možná je to ale zbytečné, protože tento datadisk je výbornou směsicí nápadů, originality a atmosférického světa Warcraftu, který dokončil to, co začalo před devíti lety původně jen jako vůbec první kopie Duny 2.
Další názor - Ondřej Vodňanský
Single player ze začátku příliš extra nevypadá - zkrátka datadisk. Už v druhé kampani ovšem přichází slušný nášup všeho možného, tj. zajímavý tileset, tuhé, strategické mise a docela překvapivé příběhové zvraty. Hrdinové druhé kampaně mi příliš nesedli - kampaň za alianci (podle menu) to skutečně je, ovšem za takovou… zvláštní. Více bych asi prozrazovat neměl. Třetí kampaň už je ale síla: příběh se větví, mění se strany a spojenectví, ani nestihnete vydýchat jeden zvrat a přichází další… A multi-player? Objektivně ho hodnotit nelze - ti co milují sérii AoE, popř. C&C asi svůj idol nezmění. Ale i pro ne-fanouška může být Frozen Throne zajímavý; právě v multi-playeru jsou nejzřetelněji vidět inovace a vylepšení. Dokud si je nevyzkoušíte, můžou vám připadat jako drobné detaily, ale je jich tolik a jejich funkce doceníte opravdu až při hře. Je vidět, že s tímhle si dal někdo zatracenou práci. TFT jde podle mého názoru v ovládání nejdál ze všech současných sérií. Kromě toho dále prohlubuje žánr „role-playing-strategy“ a tím je i v dnešní době poměrně originální.
Hodnocení: 85%
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 492 čtenářů
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné
Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...
Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače
Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul
Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...
Sice jsme z něj neviděli ani obrázek, i tak prý nový Dragon Age vyjde do roka
Na další pokračování série Dragon Age už fanoušci čekají bezmála deset let. Podle finanční rozvahy...
Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače
Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...
Ani známá jména úspěch nezaručí. Toto jsou nejhorší mobilní hry
Stejně jako server Metacritic sbírá hodnocení velkých počítačových a konzolových her, zde najdete i...
Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné
Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...
Prodej rodinného domu 2+1, pozemek 84 m2, Neslovice, Brno - venkov
Neslovice, okres Brno-venkov
2 700 000 Kč