Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Strom není viníkem nehody, bývá jím řidič a někdy i stav silnice

Během podzimu vyjíždějí více než kdy jindy hasiči a záchranáři k nehodám, při kterých řidič naboural do stromu u silnice. Podle specialistů na bezpečnost hrozí riziko srážky se stromem především v podzimních a zimních dnech a nejčastěji brzy ráno. Vedle riskantní jízdy řidičů je na vině těchto nehod i poddimenzovanost vytížených cest druhé a třetí třídy.
Řidič s vozem Škoda Octavia boural do stromu v katastru obce Veliš na Jičínsku....

Řidič s vozem Škoda Octavia boural do stromu v katastru obce Veliš na Jičínsku. (2. 10. 2022) | foto: Policie ČR

Jedním z důvodů, proč řidiči bourají do stromů více právě během podzimu a zimy je i zvěř. Řidiči totiž často dělají chybu, že se srně nebo praseti na silnici snaží vyhnout, čímž se dostanou do smyku, který velmi často končí mimo silnici právě ve stromě.

Sezona nehod se zvěří je tu. Na jelena povinné ručení neplatí

Stromy jsou v tom nevinně

Dle analýzy Portálu nehod se v Česku ročně stane asi 3 600 nehod, ve kterých hraje nějakou roli právě strom. Mezi lety 2010 až 2021 šlo o 43 tisíc takových dopravních nehod. V porovnání s celkovým počtem nehod v těchto letech (přes 1,1 milionu) se to nemusí zdát mnoho, bohužel však nehody se stromy mají fatálnější následky.

„Lehkým zraněním končí nehody se stromy v 39,6 % případů (pro srovnání u všech nehod v ČR je to 18,8 %), těžkým zraněním v 7,2 % (všechny nehody 2,7 %) a smrtí 3,2 % (všechny nehody 0,7 %). Průměrná výše škody při střetu se stromem dosahuje 103 tisíc Kč, což o 70 % převyšuje průměrnou výši škody u ostatních typů dopravních nehod, kde se jedná pouze o 60 500 Kč,“ uvedl Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Je však důležité zmínit, že strom za tyto nehody nemůže. Na vině je především rizikové chování řidičů. Jde především o rychlou jízdu nebo nevěnování se řízení. Nicméně analýza Portálu nehod také ukázala, že velkým rizikem jsou i úzké silnice, které nejsou dimenzované na stále větší provoz i auta. „Navíc okolní porost těchto silnic druhé a třetí třídy není vždy udržovaný, jak by možná měl být. To nám v kombinaci s rizikovým chováním řidičů umožňuje detekovat konkrétní rizikové úseky srážek se stromy,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.

Mladí a příliš rychlí

V rámci analýzy se ukázalo, že fakticky existují dvě skupiny nehod se stromy – rizikové a ostatní. Rizikové jsou ty, kde hlavní příčinou nehody byla riziková jízda, nezvládnutí řízení a následný náraz do stromu. U ostatních je srážka sekundárním faktorem nehody, kdy je po nehodě dvou aut jedno odmrštěno na strom. Analytici při rozdělení do těchto dvou skupin vycházeli z popisu nehod policií.

Data od policie také ukázala, že nejčastěji končí ve stromech auta, která řídili mladí řidiči. Dokonce až čtvrtinu nehod zaviní mladí do 25 let, přičemž nejčastější příčinou takové nehody je rychlá jízda. S věkem naopak stoupá podíl nehod se stromem, kde se řidiči nevěnovali řízení. Věnovali se více mobilu nebo dítěti ve voze.

„Pozitivní zprávou je, že počet nehod s rizikovými stromy dlouhodobě klesá. Zatímco například v roce 2012 byl strom příčinou 942 nehod (největší počet za poslední dekádu), v loňském roce to bylo jen 617 nehod. Může za tím být kultivace prostoru kolem silnic a pravidelnější údržba. To by mohla být cesta, jak tyto nehody dál snižovat,“ uvádí Petr Jedlička z České kanceláře pojistitelů.

Roční období a čas hrají roli

Počet nehod, které končí ve stromě každoročně narůstá s nástupem podzimu. Prudký nárůst začíná vždy v říjnu a kulminuje v prosinci. Na vině je patrně tma, únava řidičů a náledí. Nejméně se v průběhu roku pak bourá s rizikovými stromy v dubnu.

„Pokud se podíváme na vývoj počtu nehod v průběhu dne, tak dominuje ranní a odpolední dopravní špička. K největšímu počtu nehod dochází kolem šesté hodiny ranní. To je z pohledu nehod se stromy nejhorší denní doba. Pak během dne klesá a vyskočí opět mezi druhou až pátou odpolední. Souvislost s cestováním za prací je nasnadě,“ komentuje Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.

A kde si dát největší pozor? Dle Portálu nehod jsou nejrizikovějšími místy silnice druhých a třetích tříd kolem velkých měst. „Příkladem může být silnice č. 101, která funguje jako jakýsi neformální obchvat Prahy. Hustota dopravy, na níž tato a podobné silnice nejsou dimenzovány, jsou tu často úzké jednoproudé úseky, které jsou lemované stromy nebo vedou zalesněnými úseky, a někdy i podceněná údržba okolí silnic. To vše je kombinace, která z nich pro řidiče dělá velmi nebezpečná místa, kde často dochází ke střetům s nerizikovými stromy – například při předjíždění, nevěnování se řízení apod.,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends.

Největší pozor si řidiči musí dát hlavně v místech lemovaných stromořadím či zalesněním, které doprovází prudká zatáčka. Právě v těchto místech řidiči často přeceňují své schopnosti a jedou rychleji, než by měli.

Autoři:
  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na použití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

21. května 2024

Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....