Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a zjistíte, že těch věcí ke srovnání vlastně mnoho není. Je to po všech stránkách úplně nová mašina a dává to jezdci najevo každým otočením kol.
Kawasaki Z 650

Kawasaki Z 650 | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Vhledem jednoznačně nezapře příbuznost k rodině akčních naháčů pod značkou Kawasaki s výrazným Z na bocích sporých kapotáží. Výraz predátora ve skoku dodává přední světlomet spuštěný až na úroveň spodních brýlí.

Celkový dojem ještěra z japonského komiksu je podtržen dvojicí otevřených „nozder“ na předním blatníku nebo zajímavě tvarovanou nádrží, která díky své horní straně klenuté mírně dovnitř vytváří dvojici hran táhnoucích se až k sedlu jezdce.

Zespodu z nádrže vybíhá příhradový trubkový rám a v něm zavěšený motor. Ten, stejně jako rám, je přiznaný v celé své syrové nahotě. V některých detailech je té nahoty na můj vkus až příliš. Například šrouby by si zasloužily alespoň plastovou krytku. Na druhou stranu výrobce patrně předpokládá, že většina majitelů do těchto míst instaluje padáky a záslepky hned v první fázi zahodí.

Rám nového japonského naháče prošel radikální změnou. Na rozdíl od předchůdce Kawasaki ER6n využívá maximum rovných tvarů a minimální zakřivení. Napětí v rámu se díky tomu neshromažďuje lokálně, ale pěkně se rozloží do celé konstrukce.

Kawasaki Z 650

Přední část motoru hned pod vodním chladičem zdobí dvojice výfukových kolen. Kolena se sbíhají do monstrózních kamen pod motorem. Ekonormy se na výfukovém systému podepsaly tak, že aby se dovnitř vešlo vše, co nařizují, je výfuk větší než samotný motor. Uvnitř výfukového tlumiče je nový dvojitý katalyzátor, díky kterému plní motor normu EURO 4.

Přepracována byla ale i celková vnitřní konstrukce. Motor jde díky tomu lépe za plynem a výkonová křivka se dočkala vyhlazení zejména v pásmu nízkých a středních otáček. Když se dvouválec rozdráždí za hranici pěti a půl tisíce otáček, překvapí krátká výfuková koncovka skutečně hodně nečekaným hrubým zvukem hodným o třídu silnější mašiny. Dlužno však přiznat, že za tímhle dospěláckým projevem je i malé kouzlo způsobené přepracovanou konstrukcí sacího potrubí a škrtících klapek.

Další, na první pohled viditelnou novinkou je zadní banánová kyvná vidlice. Nový kompaktní ocelový odlitek stejně jako všechny ostatní změny pomáhá zejména snížit celkovou hmotnost motorky. Kyvka je pomocí přepákování napojena na téměř vodorovně umístěný zadní centrál se zdvihem 51 milimetrů. Nová Kawa nabídne dostatek jistoty i jezdcům menších postav. Výška sedla nad silnicí je totiž 790 milimetrů a je vyzkoušeno, že i sto padesát centimetrů vysoký jezdec nebo jezdkyně z něj dosáhnou bez větších potíží na zem.

Kawasaki Z 650

Po otočení klíčkem ožívá plně digitální palubní deska ledově bílým podsvícením na tmavém pozadí. Palubce dominuje uprostřed umístěný ukazatel aktuální rychlosti. Nad ním je další letošní novinka - ukazatel zařazené rychlosti. V okamžiku vytočení motoru se tento parametr ozdobí indiánskou čelenkou otáčkoměru. Ve chvíli, kdy přichází čas pro přeřazení, se otáčkoměr rozbliká. Hodnota okamžiku řazení je samozřejmě nastavitelná v krocích po pěti stech otáčkách. Kromě těchto novinek nabízí palubní štít pro Kawasaki typický trojúhelníkový ukazatel eko jízdy, palivoměr a teploměr. Zcela vespod jde pak navolit hodnotu dílčích ujetých kilometrů, dojezd na aktuální množství paliva v nádrži, okamžitou nebo průměrnou spotřebu nebo čas.

Městská štika

Stojatý dvouválec se za zvuku typického klapání převaluje a pomalu prohřívá. Usadím se ve velkoryse pojatém sedle a vyrážím do odpolední dopravní špičky. V tu chvíli ještě netuším, že mi osud a magistrát hlavního města postaví do cesty jednu z nejrušnějších pražských křižovatek, bohužel ovšem rozkopanou.

Kawasaki Z 650

Je třeba se prosmýkat pomalu se sunoucí kolonou aut. Napětí se dá krájet, a jak se blížím k epicentru problému, auta připomínají spíše tlakové hrnce před výbuchem. Štíhlá motorka se ale proplétá s takovou lehkostí, že mou přítomnost téměř nikdo ani nezaznamená. Pár zatáhnutí za plyn, několik svižných kliček a už jsem pryč. K preciznímu milimetrovému manévrování výraznou měrou přispívá i nově konstruovaná spojka s antihopem. Také si říkáte, jestli je tahle hračička u takového stroje skutečně nutná? Není. Ale je to milé. Rychlosti zapadají řízně a přesně. Kdyby se mi náhodou povedlo ztratit se v šesti kvaltech, stačí letmý pohled na palubní desku a hned vím, co je zařazeno.

Pro ostré starty z křižovatek se malý stroj narodil. Motor potřebuje na začátek trochu nakopnout větší dávkou plynu, ale o ostatní se už postará bezmála 66 Nm krouticího momentu.

Jízda městem ovšem vyžaduje také často razantně sáhnout po brzdách. Dvojice akčně zubatých předních kotoučů s dvoupístky Nissin má sil více než dost. Nástup brzdného účinku je nezáludný, ale zároveň nekompromisní. Náhoda tomu chtěla, že se v rámci testu podařilo vyrazit na dálnici i na kus uzavřené komunikace. Tady je čas vyzkoušet maximálku.

Digitální ukazatel rychlosti osciluje kolem hodnoty 175 a cítím, že motorce ještě trochu sil zbývá. Motor ale už zpívá vysoké cé a nemám dostatek duševních sil točit ho dál. Myslím, že na svou kategorii to skutečně není zlé. Nicméně řeč byla o brzdách a ani v téhle rychlostní kategorii se nemají zač stydět. Kdyby se díky vodě na silnici nebo štěrku po zimní údržbě dostaly do úzkých, má mašina připraveného brzdového asistenta ABS.

Kawasaki Z 650

Kawasaki Z 650

Pro motorkářský dorost

Při svižném tempu na křivolaké příměstské okresce prověřím manévrovací schopnosti. Ergonomie posazu dravě nakopnutá dopředu svádí k řádění a díky širokým řídítkům neztrácím kontrolu nad motorkou ani na chvilku. A nejlepší na tom všem je sto osmdesát sedm kilogramů hmotnosti. Mašinu si jde přehodit mezi koleny jako jízdní kolo. Díky tomu by si malá Kawasaki mohla získat popularitu mezi motocyklistkami nebo začátečníky. Pro tyhle případy lze padesát kilowat výkonu motoru omezit na 35. Motorkářským elévům může být sympatická i pořizovací cena. Ta je stanovena na 180 tisíc korun.

Z pravidelných servisních intervalů ubyly dva termíny revize brzdového systému, zato ale přibyla pravidelná kontrola systému EVAP – nádobky zachycující benzinové výpary z nádrže. Také díky této zbytečnosti plní motorka normu EURO 4. V průběhu testu se také málokdy podařilo udržet hodnotu spotřeby pod hranicí pěti litrů na 100 kilometrů. To je o něco více, než uvádí výrobce. Je ale pravda, že malý dravec každým ujetým metrem svádí k zatahání za plyn, kde se jenom dá. Benzin z patnáctilitrové nádrže tak někdy zmizí relativně svižně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...