Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vojenský airbus v Praze nedokončil přistání, šlo nejspíš o cvičný manévr

Vzácným návštěvníkem pražského letiště Václava Havla se v lednu stal britský vojenský letoun Airbus 400M zvaný Atlas. Měli jsme příležitost jej vidět hned dvakrát, a jednou dokonce při manévru go-around.

Airbus 400M bylo možné na letišti Václava Havla v Praze pozorovat 14. a 15. ledna, kdy posádky prováděly cvičné lety ze základny RAF Brize Norton. Podařilo se nám zachytit go-around manévr, který byl v tomto případě zřejmě součástí výcviku.

Go-around je standardní postup, při kterém pilot přeruší přistávací manévr a znovu začne stoupat. Důvody pro go-around mohou být různé. Nejde o nouzovou situaci, ale spíše o postup, jak se případným komplikacím vyvarovat. Piloti se mohou pro tento manévr rozhodnout sami, nebo jim může být nařízen řídícím letového provozu.

Důvody pro go-around

Nestabilní přiblížení – Většina dopravců vyžaduje, aby letoun ve výšce 1 000 stop (305 m) – což při úhlu přiblížení odpovídá vzdálenosti asi třech námořních mílí (3 Nm představují 5,56 km, pozn, red.) od prahu dráhy – byl stabilizovaný. Za stabilní se považuje letoun, který je na finální přistávací rychlosti a plné přistávací konfiguraci, tedy zejména vysunutý podvozek a vztlakové klapky. Studie prokázaly, že nestabilní přiblížení je častou příčinou nehod během přistání letadla. Pokud letoun není ve výšce 1 000 stop stabilní, je obvykle vyžádáno go-around.

Rozestupy – Řídící letového provozu se snaží mezi přistávacími letadly udržet bezpečnou vzdálenost, která je tři až pět námořních mil (1 Nm = 1,852 km, pozn. red.). To dává posádce letadla dostatek času k přistání a opuštění dráhy, než začne přistávat další stroj. Pokud hrozí, že by takový rozestup nebyl dodržen, může řídící nařídit go-around.

Překážka na dráze – Vozidla pozemního personálu, jiná letadla, odpadky či dokonce zvířata na dráze mohou být příčinou ke go-around.

Technický problém – I když jde o vzácný jev, pilot se může rozhodnou pro go-around v okamžiku, kdy se na jeho letadle vyskytne nějaká technická závada. Manévr mu poskytne více času na její vyřešení.

Špatná viditelnost – Přiblížení pomocí naváděcích přístrojů často jasně definuje výšku rozhodnutí (decision altitude, pozn, red.), kdy piloti musí být schopni vidět na dráhu. Pokud piloti nevidí dráhu ani po dosažení tohoto bodu, je vyžadováno go-around.

Špatné povětrnostní podmínky – Nárazy větru či turbulence mohou přistání velmi znepříjemnit. Kupříkladu střih větru může být důvodem, proč se piloti rozhodnou pro go-around, k čemuž jim pomáhá palubní radar, který dokáže třeba zmíněné střihy větru včas detekovat.

Zdroj: Flightradar24 Blog

Autoři:
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 15 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 47 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi jsou 2 příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi je 1 příspěvek

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 47 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Vědci zkoumají, jaký šum nám nejvíce prospívá. Místo bílého nastupuje růžový

v diskusi nejsou příspěvky

22. května 2024

Premium S pojmem bílý šum se patrně setkala většina z nás. Někteří slyšeli i o dalších barvách šumu, o čemž...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...