Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

NASA představila svůj tichý nadzvukový letoun X-59. Může znamenat revoluci

aktualizováno  22:41
Nadzvukový letoun X-59, který má položit základy dopravního letectví budoucnosti, se představil veřejnosti. Stroj, který je výsledkem společného úsilí NASA a Lockheed Martin, by měl překonat rychlost zvuku. Ovšem nezbytný sonický třesk, jenž přechod a let v této rychlosti doprovází, by lidé na zemi, jež tato zvuková vlna zasáhne, nespíš ani nezaznamenali, natož aby museli volat sklenáře.

Když práskneme bičem, ránu, kterou uslyšíme, má na svědomí fakt, že konec biče překonal rychlost zvuku a zvukovou vlnu, kterou vyvolal, a která nás zasáhla, vnímame jako tzv. sonický třesk. Rychlost zvuku se mění s nadmořskou výškou a teplotou. Měřená na hladině moře a při teplotě 20 stupňů Celsia představuje rychlost 1 236 km/h.

Když tuto hranici překoná letadlo nad obydlenou oblastí a ještě nízko nad terénem, může to mít nejen nepříjemné, ale přímo devastující následky. Lze si to představit i jako vlnu, která udeří na břeh vodní plochy, po které se velkou rychlostí prohnal motorový člun.

Americká společnost Lockheed Martin a NASA se chystají na finální fázi projektu X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology, tichá nadzvuková technologie). V jeho rámci bude sestaven v továrně Skunk Works experimentální technologický demonstrátor nadzvukového letounu.

Projekt NASA a americké společnost Lockheed Martin zvaný Quesst (Quiet Supersonic Technology, tichá nadzvuková technologie) začal v roce 2016 s realizací myšlenky o letounu, který by dokázal tento nežádoucí zvukový doprovod překonání rychlosti zvuku minimalizoval na zvuk, jaký slýcháme, když zabouchneme dveře od auta. V číslech je to snížení na 75 PLdB (perceived decibel level) oproti 105–110 PLdB u dopravního letounu Concorde.

Nadzvukové stroje nejsou samozřejmě v dnešním světě nic neobvyklého. Překonání rychlosti zvuku armádních letounů se však většinou odehrává v přesně definovaných zónách, výškách a především nad mořem. V prostředí civilní letecké dopravy to byl zatím jen zmíněný letoun Concorde, se kterým si mohl vychutnat nadzvukovou rychlost i člověk bez vojenské hodnosti.

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Hlavním cílem současného projektu X-59 je přesvědčit Americký federální úřad pro letectví (FAA), aby stáhl padesátiletý zákaz nadzvukových letů nad pevninou, a to tak, že hlavním měřítkem již nebude rychlost letu, ale intenzita hluku, který tento let vytvoří. To by totiž otevřelo cestu k nadzvukové letecké dopravě a nejspíš zcela přepsalo současnou podobu tohoto odvětví.

Nyní se tedy netrpělivě očekává, zda stroj X-59 v reálu potvrdí dlouhé výpočty a testování z amerických a japonských laboratoří. Počítá se s tím, že jeho přechod do nadzvukové rychlosti bude snímat celá řada na zemi umístěných měřicích zařízení.

Snahy o leteckou dopravu rychlejší zvuku se datují do počátku 60. let dvacátého století, kdy se jejím výzkumem zabývala administrativa amerického prezidenta J. F. Kennedyho. Ambicí byl prototyp stroje, který by dokázal přepravit tři stovky cestujících rychlostí až třikrát přesahující rychlost zvuku (Projekt SST – Supersonic Transport). Jenže obavy veřejnosti, například z dopadu na životní prostředí, se ukázaly být rychlejší než samotný vývoj prototypu nejrychlejšího dopravního letounu planety. Navíc zasáhly události, které tomuto snažení učinily rázný konec:

Jednatřicátého května 1968, během ceremonie na Air Force Academy v Coloradu, stíhačka F-105 Thunderchief prolomila zvukovou bariéru ve výšce pouhých 20 metrů nad školním areálem. Sonický třesk vyrazil dvě stovky oken na boční straně ikonické letecké kaple a zranil přes deset lidí. O týden později, 8. června, New York Times publikoval úvodník, v němž použil incident v Coloradu, aby zdůraznil nebezpečí sonických třesků.

Kongres Spojených států následně 21. července 1968 nařídil FAA, aby vyvinula standardy pro „Kontrolu a snížení hluku letadel a zvukového třesku“. Během několika let FAA formálně navrhla pravidlo, které omezilo provoz civilních letadel při rychlostech vyšších než 1 Mach. V květnu 1971 Kongres zrušil program SST a za dva roky, konkrétně 27. dubna 1973, vstoupilo v platnost pravidlo zakazující civilní nadzvukové lety nad pevninou.

Design letounu X-59, který by mohl změnit půl století starý zákaz a otevřít nové obzory letecké dopravy, si blíže popíšeme v samostatném článku v sobotu 13. ledna.

  • Nejčtenější

Hackerský průlom. Z peněženky, k níž zapomněl heslo, získal miliony dolarů

v diskusi je 74 příspěvků

28. května 2024  18:02

V roce 2013 přišel Michael při poruše pevného disku o heslo k digitální peněžence, ve které měl...

Benzín dodá špagetám říz, pizzu vylepší lepidlo. Googlu se zbláznila AI

v diskusi je 92 příspěvků

29. května 2024

Snad žádná jiná technologie se nevyvíjela tak rychle jako v posledních měsících umělá inteligence....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 48 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Nejtěžší dělostřelecká baterie bojující proti invazi měla kanony z Plzně

v diskusi je 29 příspěvků

2. června 2024

Invazní síly mířící přes Kanál k plážím Normandie spatřila jako první posádka těžké dělostřelecké...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

Před 100 lety zemřel v sanatoriu u Vídně světoznámý spisovatel Franz Kafka

v diskusi nejsou příspěvky

3. června 2024

Pražský německý spisovatel židovského původu Franz Kafka zemřel před 100 lety, třetího června 1924,...

Prohlížeč se schopnostmi, které v jiných jen tak nenajdete

v diskusi nejsou příspěvky

3. června 2024

Vivaldi je multiplatformní internetový prohlížeč. Netěší se sice tak velkému zájmu uživatelů jako...

Čínská sonda přistála na odvrácené straně Měsíce, chce odtud přivézt vzorky

v diskusi je 39 příspěvků

2. června 2024  11:35

Číně se podařil další krok v plánu, který jí umožní stát se prvním státem, která doveze na Zemi...

Nejtěžší dělostřelecká baterie bojující proti invazi měla kanony z Plzně

v diskusi je 29 příspěvků

2. června 2024

Invazní síly mířící přes Kanál k plážím Normandie spatřila jako první posádka těžké dělostřelecké...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...