Čtvrtek 1. října 2020, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 1. října 2020 Igor

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.

První premiéra Concorde na veřejnosti v Toulouse. | foto: BAE Systems

Od rána panuje i na jih Francie nevlídný den, utopený v mlhavém oparu. Cestující z místního mezinárodního letiště mohou od časných ranních hodin u jednoho z velkých hangárů společnosti Sud Aviation v areálu výroby dopravních letadel spatřit nezvyklý ruch. 

Proč je Concorde a ne Concord

Slovo Concorde znamená ve francouzštině svornost. V angličtině se však píše pouze concord - bez „e“. Samotný „francouzský“ název se posléze díky tradiční rivalitě obou zemí stal terčem mnoha drobných vtípků, které lze zaslechnout například i v legendárním seriálu Jistě pane ministře.

Britové však nakonec proti „francouzskému“ názvu neprotestovali. I když ze začátku trvali na jméně Concord. Pro koncové „e“ našli uspokojivé vysvětlení. Pro většinu například symbolizovalo název jejich vlasti - England. 

Britský ministr technologií Anthony Wedgwood Benn tehdy při představení prototypu v Toulouse prohlásil, že ono "e" ve slově Concorde chápe jako začáteční slovo připomínající anglické výrazy Europe a excellence (dokonalost).

Při spolupráci mezi oběma státy docházelo i k jiným úsměvným příhodám. Britové běžně při komunikaci používají křestní jména. Francouzi však na to nebyli zvyklí. Jednoho dne tak anglický technik řekl svému francouzskému protějšku: 

"Výborně, Jeane, tohle jsme dohodli, požádej tedy Honorine, aby nám to sepsala". Francouz nechápal, o kom to vůbec mluví. Angličan zase nemohl pochopit, proč svoji asistentku, která pro něj pracuje mnoho let zná jen jako slečnu Dupontovou.

Plocha před hangárem byla „neletecky“ upravena, jelikož na ní bylo několik krytých tribun a jakési pódium, kde se pohybovalo větší množství lidí v různě zbarvených pracovních kombinézách. Po otevření prvních novin však bylo každému jasné, co se tam děje. Concorde! V té době již netrpělivě očekávaný nadzvukový dopravní letoun bude poprvé slavnostně vytažen z hangáru za účasti velkého množství hostů a to nejen z řad leteckých společností. 

Po více než pěti letech složitého a finančně nesmírně náročného vývoje byl první prototyp letounu Concorde s registrací F-WTSS představen. Mezi hosty byli zástupci vlád Francia a Velké Británie, které se na výrobě letounu podílely a leteckých úřadů. Především však šestnácti leteckých společností, které se dohodly s výrobcem na zatím předběžných objednávkách na více než sedm desítek těchto unikátních letounů. 

Přes 1 100 pozvaných netrpělivě sledovalo postupné otevírání vrat velikého hangáru, které se ne zcela typicky otvíraly směrem nahoru, až se objevil elegantní štíhlý letoun s nezaměnitelnou siluetou. O chvíli později jeden z přítomných britských ministrů Anthony Wedgwood Benn prohlásil představení letounu za velký krok do zcela nové éry dopravního letectví. Obrovský zájem o revoluční novinku potvrzovala více než stovka televizních štábů, které musela mírnit najatá ochranka, jinak by snad zbořily hrazení kolem novinářům vyhrazené sekce. 

22. října 2016

Vrtkavá budoucnost

Teprve blízká budoucnost měla ukázat, jak vrtkavá může být štěstěna nových a v pravdě převratných dopravních letadel. Z Anglie také přiletěli zástupci společnosti B.O.A.C. (British Overseas Airways Corporation, od roku 1974 nově British Airways), mimo vysoce postavených manažerů mezi nimi byl i tehdy služebně mladý pilot Brian Calvert. O pár let později již měl to štěstí s novým Concordem létat. 

První let Concordu. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Concorde F-BTSD

Concorde F-BTSD

Na tehdejší slavnostní „roll-out“ nového nadzvukového letounu v Toulouse vzpomínal takto: 

„Přilétl jsem tam ráno jako jeden z pilotů dopravního letounu Vickers VC-10 z Londýna, na palubě jsme měli kompletní vedení společnosti B.O.A.C. Všichni šéfové byli netrpěliví, vždyť naše firma výrobci zaslala objednávku na několik letadel jako jedna z prvních. Doslova houfy letušek v často pro nás exotických uniformách dávaly celému ceremoniálu světový nádech. Právě Concorde se totiž měl stát jakousi vlajkovou lodí létající na prestižních linkách. Samozřejmě šlo o první prototyp a už tehdy jsme věděli o změnách, které se projeví až u sériových letounů. Kanárkově žlutý letištní tahač velmi pomalu vytáhl prototyp Concordu z hangáru. Hned mne napadlo – to je poprvé, co daňoví poplatníci ve Francii a Anglii vidí na vlastní oči, kam směřují hodně vysoké částky z jejich daní.“

Novináři na slavnosti nejvíce naháněli dvojici zkušebních pilotů. André Turcat byl šéfpilotem francouzské části programu Concorde, zatímco jeho kolega z Anglie Brian Trubshaw zastával stejnou pozici v britské části programu.

Celý vývoj nadzvukového dopravního letounu na britské i francouzské straně nabral sice vítr do plachet, ale finance na jeho dokončení se povážlivě krátily. Mnoho politiků kritizovalo vývoj Concordu jako drahou hračku pro bohaté, ale nakonec se podařilo celý program dovést do úspěšného konce první etapy. Ta se uzavřela druhého března 1969 vzletem prvního prototypu z letiště Toulouse- Blagnac s šéfpilotem André Turcatem za řízením. 

Legendární Concorde přiletěl v roce 1986 do Prahy

Byla to událost první velikosti. Dosud ho znali jen z časopisů, novin nebo televize, ale onu říjnovou středu před třiceti lety ho měli čeští letečtí fanoušci spatřit na vlastní oči. Nadzvukový Concorde poprvé přistál v Praze.

Legendární letoun  Concorde přistál poprvé v Praze 22. října 1986

Legendární letoun Concorde přistál poprvé v Praze 22. října 1986

Stroj s registrací F-WTSS létal jako první, teprve 9. dubna 1969 vzlétl v britském Filtonu další prototyp (s výrobním číslem 002 a registrací G-BSST). Francouzský prototyp Concorde přeletěl po všech zkouškách 19. října 1973 na letiště v Le Bourget a stal se chloubou tamního známého muzea letectví a kosmonautiky. Celkově nalétal 812 hodin a 19 minut, z toho nadzvukově přes 254 hodin.

Při slavnostním představení prvního prototypu v Toulouse pochopitelně nikdo netušil, jakým směrem se celý projekt bude ubírat. Bohužel pro Concorde se o pár let později ropná krize a úporná snaha ekologů zakázat nebo alespoň výrazně omezit jeho provoz neblaze podepsaly na jeho budoucnosti. 

Letecké společnosti jedna po druhé rušily objednávky a nakonec z dvou desítek vyrobených strojů létalo na pravidelných linkách jen čtrnáct. Sedm u British Airways a stejný počet u Air France. 

Prvním představením letadla v Toulouse však stejně započala důležitá etapa vývoje dopravních letadel. Concorde se sice nedočkal tolik očekávaného obchodního úspěchu, ale jeho vývoj přinesl celou řadu novinek dále používaných u jiných typů dopravních letadel po mnoho dalších let. Namátkou připomeňme uhlíkové brzdy. U Concordu byly v letectví použity použity vůbec poprvé. Letoun v konstrukci obsahoval i nové typy velmi odolných slitin včetně titanu. Návrháři také vyvinuli i zcela nové druhy barev určené pro aplikaci na povrch letadel. A co si budeme povídat, snad už za pár let se Concorde dočká svého nástupce a necháme se jen překvapit, zda bude úspěšnější než jeho starší protějšek.

Vše o Concordu

Concorde s „nosem“ v poloze typické pro vzlet a přistání.

Concorde s „nosem“ v poloze typické pro vzlet a přistání.

Flames come out of the Air France Concorde seconds before it crashed in...

Osudný let 25.7.2000

První prototyp Concorde před přistáním v Toulouse.

První prototyp Concorde před přistáním v Toulouse.

  • Maximální počet cestujících: 144 . U Air France - 92,  U BA 100
  • Posádka: kapitán, první důstojník, letový inženýr a šest členů personálu. 
  • Rozpětí křídel: 25,6 m, plocha křídla 358,28 m²
  • Délka letounu: 62,10 m
  • Výška: 11,40 m
  • Vnější průměr trupu: 2,9 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 78 698 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 185 066 kg

  • Nejčtenější

Překvapivé simulace: Roušky a respirátory chrání lépe, než byste řekli

Jak pomáhá ochrana obličeje zastavit šíření epidemie? Lépe, než by se na první pohled zdálo. Lidé totiž často...

KOMENTÁŘ: Za kostku cukru se necháme sledovat, ale z eRoušky se panikaří

Aplikaci eRouška si zatím nainstalovalo přes 400 000 lidí. Je pro mne nepochopitelné, proč to číslo není o nulu delší....

Exponenciální růst mate i experty. Vyzkoušejte si, čím je tak nebezpečný

S nárůstem infekcí covid-19 se v Česku znovu mluví o exponenciálním růstu. A řada lidí – včetně expertů – toto spojení...

Je to taghle zprávňe? Skotská wikipedie má neuvěřitelný problém

Poněkud přeexponovaný vtípek nešťastně snaživého grafomana, nebo rafinovaná ukázka kulturního vandalismu? Případ...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize leteckého průmyslu. Letadla končí ve šrotu, levné letenky zdraží

Letecký průmysl má za sebou mnoho těžkých období, vždycky z nich však nakonec vyšel efektivnější a silnější. Současná...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Unikátní analýza čtyř tisíc hypoték: zjištění jsou mnohdy překvapivá

Premium Hypoteční trh zlevňuje a trhá rekordy. Jaká je ale realita při poskytování hypotečních úvěrů? Jak rychle je lze získat,...

  • Další z rubriky

Nvidia míří do mobilů, za 40 miliard dolarů koupila tvůrce procesorů ARM

Do světa mobilní zařízení a umělé inteligence chce společnost Nvidia vstoupit mnohem intenzivněji než dosud. Pomoci k...

Brzdili, až od motorů létaly plameny. Největší letecký únos všech dob

Pět letadel, více než desítka únosců a jedno pouštní letiště . Před 50 lety členové palestinské teroristické organizace...

KOMENTÁŘ: Za kostku cukru se necháme sledovat, ale z eRoušky se panikaří

Aplikaci eRouška si zatím nainstalovalo přes 400 000 lidí. Je pro mne nepochopitelné, proč to číslo není o nulu delší....

ČSD nasadily první patrové vlaky počátkem 60. let díky soudruhům z NDR

Charakteristické čtyřvozové patrové jednotky tmavě zelené barvy si pořídily Československé státní dráhy především pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...

Na Tinderu jsem se nestačila divit, popisuje redaktorka seznamování

Seznamovací aplikace využívá devětapadesát procent Čechů. A to už je dost na to, aby nám dokázaly pěkně zamíchat...

Překvapivé simulace: Roušky a respirátory chrání lépe, než byste řekli

Jak pomáhá ochrana obličeje zastavit šíření epidemie? Lépe, než by se na první pohled zdálo. Lidé totiž často...