Pondělí 5. června 2023, svátek má Dobroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 5. června 2023 Dobroslav

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.
První premiéra Concorde na veřejnosti v Toulouse.

První premiéra Concorde na veřejnosti v Toulouse. | foto: BAE Systems

Od rána panuje i na jih Francie nevlídný den, utopený v mlhavém oparu. Cestující z místního mezinárodního letiště mohou od časných ranních hodin u jednoho z velkých hangárů společnosti Sud Aviation v areálu výroby dopravních letadel spatřit nezvyklý ruch. 

Proč je Concorde a ne Concord

Slovo Concorde znamená ve francouzštině svornost. V angličtině se však píše pouze concord - bez „e“. Samotný „francouzský“ název se posléze díky tradiční rivalitě obou zemí stal terčem mnoha drobných vtípků, které lze zaslechnout například i v legendárním seriálu Jistě pane ministře.

Britové však nakonec proti „francouzskému“ názvu neprotestovali. I když ze začátku trvali na jméně Concord. Pro koncové „e“ našli uspokojivé vysvětlení. Pro většinu například symbolizovalo název jejich vlasti - England. 

Britský ministr technologií Anthony Wedgwood Benn tehdy při představení prototypu v Toulouse prohlásil, že ono "e" ve slově Concorde chápe jako začáteční slovo připomínající anglické výrazy Europe a excellence (dokonalost).

Při spolupráci mezi oběma státy docházelo i k jiným úsměvným příhodám. Britové běžně při komunikaci používají křestní jména. Francouzi však na to nebyli zvyklí. Jednoho dne tak anglický technik řekl svému francouzskému protějšku: 

"Výborně, Jeane, tohle jsme dohodli, požádej tedy Honorine, aby nám to sepsala". Francouz nechápal, o kom to vůbec mluví. Angličan zase nemohl pochopit, proč svoji asistentku, která pro něj pracuje mnoho let zná jen jako slečnu Dupontovou.

Plocha před hangárem byla „neletecky“ upravena, jelikož na ní bylo několik krytých tribun a jakési pódium, kde se pohybovalo větší množství lidí v různě zbarvených pracovních kombinézách. Po otevření prvních novin však bylo každému jasné, co se tam děje. Concorde! V té době již netrpělivě očekávaný nadzvukový dopravní letoun bude poprvé slavnostně vytažen z hangáru za účasti velkého množství hostů a to nejen z řad leteckých společností. 

Po více než pěti letech složitého a finančně nesmírně náročného vývoje byl první prototyp letounu Concorde s registrací F-WTSS představen. Mezi hosty byli zástupci vlád Francia a Velké Británie, které se na výrobě letounu podílely a leteckých úřadů. Především však šestnácti leteckých společností, které se dohodly s výrobcem na zatím předběžných objednávkách na více než sedm desítek těchto unikátních letounů. 

Přes 1 100 pozvaných netrpělivě sledovalo postupné otevírání vrat velikého hangáru, které se ne zcela typicky otvíraly směrem nahoru, až se objevil elegantní štíhlý letoun s nezaměnitelnou siluetou. O chvíli později jeden z přítomných britských ministrů Anthony Wedgwood Benn prohlásil představení letounu za velký krok do zcela nové éry dopravního letectví. Obrovský zájem o revoluční novinku potvrzovala více než stovka televizních štábů, které musela mírnit najatá ochranka, jinak by snad zbořily hrazení kolem novinářům vyhrazené sekce. 

22. října 2016

Vrtkavá budoucnost

Teprve blízká budoucnost měla ukázat, jak vrtkavá může být štěstěna nových a v pravdě převratných dopravních letadel. Z Anglie také přiletěli zástupci společnosti B.O.A.C. (British Overseas Airways Corporation, od roku 1974 nově British Airways), mimo vysoce postavených manažerů mezi nimi byl i tehdy služebně mladý pilot Brian Calvert. O pár let později již měl to štěstí s novým Concordem létat. 

První let Concordu. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Concorde F-BTSD

Na tehdejší slavnostní „roll-out“ nového nadzvukového letounu v Toulouse vzpomínal takto: 

„Přilétl jsem tam ráno jako jeden z pilotů dopravního letounu Vickers VC-10 z Londýna, na palubě jsme měli kompletní vedení společnosti B.O.A.C. Všichni šéfové byli netrpěliví, vždyť naše firma výrobci zaslala objednávku na několik letadel jako jedna z prvních. Doslova houfy letušek v často pro nás exotických uniformách dávaly celému ceremoniálu světový nádech. Právě Concorde se totiž měl stát jakousi vlajkovou lodí létající na prestižních linkách. Samozřejmě šlo o první prototyp a už tehdy jsme věděli o změnách, které se projeví až u sériových letounů. Kanárkově žlutý letištní tahač velmi pomalu vytáhl prototyp Concordu z hangáru. Hned mne napadlo – to je poprvé, co daňoví poplatníci ve Francii a Anglii vidí na vlastní oči, kam směřují hodně vysoké částky z jejich daní.“

Novináři na slavnosti nejvíce naháněli dvojici zkušebních pilotů. André Turcat byl šéfpilotem francouzské části programu Concorde, zatímco jeho kolega z Anglie Brian Trubshaw zastával stejnou pozici v britské části programu.

Celý vývoj nadzvukového dopravního letounu na britské i francouzské straně nabral sice vítr do plachet, ale finance na jeho dokončení se povážlivě krátily. Mnoho politiků kritizovalo vývoj Concordu jako drahou hračku pro bohaté, ale nakonec se podařilo celý program dovést do úspěšného konce první etapy. Ta se uzavřela druhého března 1969 vzletem prvního prototypu z letiště Toulouse- Blagnac s šéfpilotem André Turcatem za řízením. 

Legendární Concorde přiletěl v roce 1986 do Prahy

Byla to událost první velikosti. Dosud ho znali jen z časopisů, novin nebo televize, ale onu říjnovou středu před třiceti lety ho měli čeští letečtí fanoušci spatřit na vlastní oči. Nadzvukový Concorde poprvé přistál v Praze.

Legendární letoun Concorde přistál poprvé v Praze 22. října 1986

Stroj s registrací F-WTSS létal jako první, teprve 9. dubna 1969 vzlétl v britském Filtonu další prototyp (s výrobním číslem 002 a registrací G-BSST). Francouzský prototyp Concorde přeletěl po všech zkouškách 19. října 1973 na letiště v Le Bourget a stal se chloubou tamního známého muzea letectví a kosmonautiky. Celkově nalétal 812 hodin a 19 minut, z toho nadzvukově přes 254 hodin.

Při slavnostním představení prvního prototypu v Toulouse pochopitelně nikdo netušil, jakým směrem se celý projekt bude ubírat. Bohužel pro Concorde se o pár let později ropná krize a úporná snaha ekologů zakázat nebo alespoň výrazně omezit jeho provoz neblaze podepsaly na jeho budoucnosti. 

Letecké společnosti jedna po druhé rušily objednávky a nakonec z dvou desítek vyrobených strojů létalo na pravidelných linkách jen čtrnáct. Sedm u British Airways a stejný počet u Air France. 

Prvním představením letadla v Toulouse však stejně započala důležitá etapa vývoje dopravních letadel. Concorde se sice nedočkal tolik očekávaného obchodního úspěchu, ale jeho vývoj přinesl celou řadu novinek dále používaných u jiných typů dopravních letadel po mnoho dalších let. Namátkou připomeňme uhlíkové brzdy. U Concordu byly v letectví použity použity vůbec poprvé. Letoun v konstrukci obsahoval i nové typy velmi odolných slitin včetně titanu. Návrháři také vyvinuli i zcela nové druhy barev určené pro aplikaci na povrch letadel. A co si budeme povídat, snad už za pár let se Concorde dočká svého nástupce a necháme se jen překvapit, zda bude úspěšnější než jeho starší protějšek.

Vše o Concordu

Concorde s „nosem“ v poloze typické pro vzlet a přistání.

Osudný let 25.7.2000

První prototyp Concorde před přistáním v Toulouse.

  • Maximální počet cestujících: 144 . U Air France - 92,  U BA 100
  • Posádka: kapitán, první důstojník, letový inženýr a šest členů personálu. 
  • Rozpětí křídel: 25,6 m, plocha křídla 358,28 m²
  • Délka letounu: 62,10 m
  • Výška: 11,40 m
  • Vnější průměr trupu: 2,9 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 78 698 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 185 066 kg
  • Nejčtenější

Klíšťata nesplachovat, ve vodě přežijí a mají blízko k intimním partiím, říká vědec

Rozstřel Vrcholí sezona klíšťat. K pravidelným hlášením o počasí a pylové situaci v těchto dnech přibylo další, informace o...

Podívejte se na hi-fi sestavu dražší než váš dům a vážící jako menší auto

V některých oborech opulence nezná hranic a poslechová technika je jedním z nich. Do skoro absurdních výšin to dovedla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pancéřovaný Phoenix získal v Brně zlaté ocenění. Na výstavě měl svou premiéru

Advertorial Veletrh IDET si letos připomínal 30 let od uskutečnění svého prvního ročníku. Od té doby prošel mnoha změnami a ten...

Vypadají jako šrot, ale posluchačům padá brada. Stoleté bedny na výstavě

Mnichovská výstava špičkových poslechových sestav má pravidelného a do prostředí moderních technologií a opulentního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Existuje riziko vyhynutí, varují už i šéfové firem vyvíjejících AI

Nové prohlášení iniciativy Center for AI Safety přitáhlo pozornost řady odborníků včetně šéfa společnosti Open AI nebo...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Britská královská jachta měla sloužit i jako útočiště při jaderné válce

U příležitosti korunovace Karla III. se podívejme na poslední britskou královskou jachtu HMY Britannia, kterou si však...

Bzučení včel vyhodnocuje umělá inteligence. Chytrý úl včelaři napovídá

Mít neustále co nejdokonalejší přehled o tom, jak se daří vašim včelám, je sen mnoha včelařů. Předvídat jejich chování,...

VIDEO: Vznikl na přání vojáků, ale proslavil se jako létající trajekt

Transportní letoun Bristol Freighter, vznikající koncem druhé světové války, byl původně určen pro dálněvýchodní...

OBRAZEM: Jezdily jako žehlička. Elektrické posunovací lokomotivy Škoda

Plzeňská Škodovka vyráběla pro ČSD celkem čtyři řady, rozuměj typy, elektrických posunovacích lokomotiv. První řadou...

BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna
BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna

Potřebujete posílit pánevní dno, ale nemáte čas na aktivní cvičení? Značka BOOM představila Pulzační a vibrační kuličky, které aktivně posilují...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...