Diskuse k článku

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34a11r60t55i22n 10R51u57z22i87c21k97a 1182888866537

Moc pekne letadlo...R^

+2/0
13.12.2017 19:45

M47a39r82t76i30n 55N59e70p48l 4224472976898

Stejně je to obrovský paradox...před 50 lety vyjel Concorde a lidé se domnívali, jak cestování nadzvukovou rychlostí bude během nějaké desítky let poměrně běžné. Za 50 let udělala věda obrovský pokrok - nové materiály, technologie apod. A ve výsledku po 50 letech není v provozu jediné dopravní nadzvukové letadlo.

Měl jsem tu čest vidět v Le Bourget prototyp, o kterém se píše v článku. Pokud budete mít cestu do Paříže, tak muzeum v Le Bourget určitě navštivte a nebudete litovat. Čeká tam na vás Concorde hned ve dvou podobách - prototyp i jeden v barvách Air France a oba je možné si prohlédnout i zevnitř. Letadlo je poměrně veliké, na délku mu zase tolik nechybí k 747, ale možná budete šokováni jak to bylo uvnitř maličké a klaustrofobici by si měli vstup dobře promyslet :-) Většině lidem dobře známé 737 nebo 320 jsou proti Concordu uvnitř obři.

+2/0
11.12.2017 19:53

M36a40r84t55i50n 36R94u33z25i21c19k54a 1512198176957

No ona je taky cena palive nekde jinde... A vse je dnes smerovano na nizke ceny, vyssi prepravni kapacitu a nizkou spotrebu...

Mozna by jeste letal, kdyby nedoslo k te nehode...

0/0
13.12.2017 19:47

O11d14s19t31r97a90n18ě29n96ý 86U51ž33i40v98a62t39e13l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
17.12.2017 23:47

M45a74r89t31i71n 76N14e40r13m20u44t 4599610188464

Pokrok tu je, jenže šel jiným, důležitějším směrem, tj. zpřístupnit létání pro každého.

0/0
18.12.2017 20:37

M14a28r38t14i50n 95D84o27h18n86a64l 5417173978458

Myslím, že Concorde byl v době svého vzniku nejen technicky na špici ale byl konkurenceschopný i ekonomicky, bohužel ropná krize (kdy cena barelu ropy se z 2$ vyšplhala během 3 let na 30$) mu zatnula tipec. A proto musel být jeho provoz dotovaný. Ekologii provozu tehdy nikdo moc neřešil (stačí si jen vzpomenout na Trabanta:o))

+7/0
11.12.2017 11:52

R72e86g77i54n87e 79M13a60r35t24i86n 6592308850778

Nešlo jen o palivo. Předběhl dobu. Nebyla "pilotážní elektronika", CAD-vývoj, modelování, materiály, ... I US vycouvaly pro obrovskou nákladnost. Obrovský odpor zejména v US, kam byl určen, proti supersonickým třeskům. I v dnešní době by asi ještě z pohledu nákladů na provoz a velkých rizik asi neuspěl.

+1/0
11.12.2017 12:04

K26a85r52l 91R71i31e62g57e20l 4744402338926

Existovala tenkrat I teorie, ze masovy provoz takovych letadel ve velkych vyskach - by zlikvidoval ozonovou vrstvu behem dvou let.

0/0
11.12.2017 13:34

O46d54s68t27r75a70n13ě45n23ý 87U31ž67i59v40a58t11e89l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
17.12.2017 23:53

Z69d69e39n58ě65k 77K63o90r21f 8926808247553

Tento letoun je vystaven taky u Paříže na letisti Le Bourget. Moc zajimavy exponáty vcetne rakety Ariane....

0/0
11.12.2017 11:26

M91a40r68e38k 29K12l31u50f14a 3618684114546

Ano. Na tom letišti jsem si ho šel vyfotit, ale bohužel zrovna nešťastně v době, kdy tam před halou našli opuštěný batoh, ke kterému se nikdo nehlásil. Takže cestou zpátky do haly jsem se ocitl v klubku zakuklenců se samopaly. To nebyl úplně příjemný zážitek, ale dnes už to dávám se smíchem k dobrému. :-)

0/0
11.12.2017 12:35

T82o16m77á82š 10P94a97č79e25s 2398432327757

V Aeroscopii v Toulouse mají hned dva, určitě doporučuji zajít na prohlídku. Mě dost překvapilo, jak je malý, já se svými 194cm jsem se v něm nemohl ani postavit zpříma, to jsem chodit přikrčený, jinak bych se mlátil hlavou o strop.

0/0
11.12.2017 11:07

M24i19c60h96a16l 21H33a30u16f 4168219665981

Na letišti v Duxfordu je k vidění jeden z prototypů. Kromě jiného, je to celkem velké muzeum.

0/0
11.12.2017 13:40

R88o71b69e67r48t 88M53á14s19l61o 1451381857137

Byla krásná doba plná nadějných výhledů do budoucnosti, pravděpodobně vrchol západní civilizace. Civilní nadzvukové lety, přistání na měsíci, nástup jaderné energetiky, padal jeden technický rekord za druhým.

Let na Mars, termojaderná fúze, základna na Měsíci, vše se zdálo tak blízko. Hned bych se vrátil zpět (tím samozřejmě nemyslím k socialismu, aby si to někdo nevysvětlil nějak špatně).

+26/0
11.12.2017 11:04

R40a55d96e42k 87U22r89b67a97n 4739890514177

Doba bez internetu, bez mobilů, ale plná atomobých bomb. Né děkuji :)

Ten skutečný a hlavní důvod proč dnes nadzvukově nelétáme je ten, že se můžete kdykoliv a prakticky kdekoliv spojit s člověkem na druhém konci světa obrazem i zvukem. Zdarma.Je prostě zbytečné a kdo už dnes potřebuje létat a má na to peníze, tak si raděj připlatí za pohodlí než aby se tísnil v maličké sedačce nadzvukového letounu.

+5/−3
11.12.2017 12:42

T14o48m70a81s 57H76a92c82e40k 6794367665727

Internet beru, ale mobil - to je dnes spise pritez. Lide zleniveli. A co se atomovych bomb tyce - neni o moc mene nez predtim. Stale je jich dost na zniceni cele Zeme nekolikrat, takze jsou pocty irelevantni. Spise je relevantni ze dnes uz je maji (nebo brzy budou mit) i ponekud pochybne zeme (Pakistan, North Korea, Iran,...).

A ja vzhledem k tomu ze ziju na druhem konci sveta bych si radeji priplatil abych byl v CR treba za 5 hodin (a tisnil se v male sedacce), nez abych si priplacel na business dlouhy 24 hodin

+1/0
12.12.2017 3:05

T63o36m35á65š 56M86o54r75a94v43č13í74k 3647696663105

To určitě nebyl vrchol západní civilizace. Jen se zamyslete nad tou dobou. Růst byl tehdy hodně extenzivní, proto byl pro obyčejného pozorovatele viditelný/vzrušující, od té doby západ přešel spíš na intenzivní/kvalitativní růst, který není tak vidět, ale pro mnohé je taky viditelný a vzrušující (IT, genetika...) Extenzivní se přesunulo do rozvojových zemí jako je Čína apod.

0/0
11.12.2017 22:12

M59a78r98t49i24n 63N62e11r57m96u66t 4139550638624

Kulturní vrchol dejme tomu ano, ale technologicky ne.

0/0
18.12.2017 20:41

D23a11v17i85d 33P94e44t47r63z85i60l26k92a 5941866237728

Pro ty, které to zajímá, je hezký dokument na youtube. Článek má samozřejmě pravdu v tom, že rollout měl Concorde jako první. V té době neměla TU 144 ječtě ani přidělaný křídla k trupu. To jen tak pro zajímavost, Když Katřin trvdí že Concorde byl obšlehnutá Tu 144. Opak je pravdou. V jedné chvíli z toho chtěli angláni i vycouvat, neb se frantici docela okatě kamarádili s ruskými agenty. Ten dokument je zajímavej. Vysvětluje taky proč má Tu144 ty výklopný křídla za kabinou. Vývoji Concordu předcházela řada zkušebních prototypů stíhaček s různě profilovanou deltou. Rusové nic takového neměli a křídlo jen tak obšlehli. Jenže Concorde měl křídlo, které fungovalo v celém rozsahu rychlostí. Tu 144 byla při letu malou rychlostí dost nestabilní. Vrchol bylo představení v Paříži, kdy rusové dostali za úkol zalétat to, co před nimi Concorde. Jak to dopadlo víme. A jak se v dokumentu uvadí. Zatímco Mitterrand létal do Moskvy na návštěvy Concordem, Tu 144 stály v hangáru, neb měly neutuchající problémy s motory, spolehlivostí, spotřebou a haváriemi. A proklamované lety v komerčním provozu se stále odkládaly.

+12/−3
11.12.2017 10:25

P27e27t69r 23M35a16r92š63á85l20e11k 9925852954779

Tu 144 je celkově koncepčně jinak řešená, než Concorde. Nejedná se o žádnou kopii. Concorde byl celkově mnohem více dotažené letadlo, ale Tu 144 byla o chlup první.

+3/−7
11.12.2017 10:33

K38a39r57l 21R12i56e64g91e73l 4554142158766

Presne s tim kridle...bylo odzkouseno 10 modifikaci v tunelu, Rusove jen obslehli tu posledni. tak usetrili cas, tu teorii s tim ukolem - znam, v kabine byly instalovany omezovace vychylek kormidel (celkem obvykle u prototypu ve zkouskach) a sef sovetske delegace je pry naridil odpojit a tucko se pri obratu s pretizenim 2.5G rozpadlo ve vzduchu ...

+2/0
11.12.2017 11:02

R98o76b49e40r13t 71P26a41c89i45n94a 7404939595261

To kridlo ma prave Tu-144 uplne jine...

Dale jinou koncepci, jine ulozeni motoru atd. Proste se smirte s tim, ze to neni kopie. To rekne kazdy, kdo o letadlech vi alespon zakladni minimum.

Navic UK/FR tym mel s tymem SSSR smlouvu o sdileni vysledku vyvoje.

+2/−1
11.12.2017 12:41

K11a79r60l 53R83i66e40g96e26l 4584822258166

Bohuzel kridlo neni jedine co museli pri svem skokovem kopirovani zvladnout a nezvladli...moderni letadla maji krome aerodynamiky coz je jen obal...v sobe spoustu systemu a podsystemu, spoustu automatiky pri ovladani turbin, stovky kilometru instalaci palivovych, hydraulickych, vzduchovych, olejovych vse musi pracovat u pri zvlast velkem rozsahu teplot u nadzvukoveho stroje a neda se to jednoduse resit, u tak velkeho stroje je vse "technickym oriskem" od aerodynamiky pres motory az po pneumatiky. No Tu-144 prokazalo, ze nevyhovela konstrukce jako celek, dopravni letadlo se nemuze rozpadnout prazdne za predvadeciho letu - zvlast je-li rizeno nejlepsi posadkou....

+3/−1
11.12.2017 13:17

R25o23b57e42r42t 47P58a80c43i12n26a 7454659745651

Dopravni letadlo se hrave rozpadne pri prekroceni letove obalky. Trupy nejsou stavene na velka pretizeni. A to se na Aerosalonu stalo. Ta nehoda je popsana pomerne slusne.

Muzete opakovat o kopirovani co chcete, ale jeto asi tak, jako tvrdit, ze BMW okopiroval Mercedes. taky jim vylezlo luxusni auto co ma 4 kola a je dobre. Jen je, stejne jako Concorde/Tu-144, uplne jine.

Kdyby, jak tvrdite, to kridlo okopirovali, tak by asi bylo stejne. Coz nemuze, protoze ma jinak umistene motory a protoze je to na letalo jine zakladni koncepce. Potvrdila to rada neruskych odborniku.

+3/0
11.12.2017 13:46

K23a25r30l 65R60i34e97g23e38l 4134352258556

Vite ja jako odbornik nedam jen na co si nekde prectu...mel jsem tenkrat kontakty na kolegy v Moskve v Aeroflotu a vim proc ho nikdy neprevzali, vim o potizich s lamajici se podvozkovou nohou od nich ale take od zdroju z Francie a mohu si vse doplnit napriklad z interview se zaletavacim pilotem Concordu, ovsemze mimo jine proto, ze ovladam plynne anglictinu, rustinu, mene nemcinu a francouzstinu, zavery delam zasadne z kombinace vice zdroju, dale mam k dispozici videa a dokumentaci, z praxe vim ze tak velka odlisnost prvni a druhe verze "s fousama" znamena obrovske odhalene problem a snahu o jejich odstraneni, proc tedy sovetska rozvedka zabavila a utajila naveky zapisovace z havarovaneho exemplare v Parizi. Na kazde palubni desce prototype je vzdy G-meter, meric pretizeni...takze I hodne malo zkusena posadka se drzi "uvnitr obalky". No zkuste www.youtube.com/watch?v=hkR8W1vt5jQ

snad vam to rozsiri obzor...

0/−1
11.12.2017 14:43

R91o82b10e16r55t 67P57a73c39i78n27a 7454269835631

I ta nejzkusenejsi posadka bude pri nouzovem vybirani rvat za berany vsi silou a proste to zkusi. Obalka neobalka. Jinou moznost ani nema.

Drak to bud vydrzi, nabo se stejne zabijou. A tady nevydrzel.

+3/0
11.12.2017 14:56

K55a55r27l 55R34i61e65g68e20l 4544662558366

No ano, jaky je tedy zaver...proc si vymysleli "kryci scenare" spadlou kameru neexistujiciho kameramana do sloupku rizeni, hrozici stred s jinym letadlem - ktere nikdo nevidel a neni na zaberech nehody, zatloukali prusvih, ktery zcela jiste nezavinili piloti...podobne jako Kvocur v Parizi blabolil o nasati ptaka do Mig-29 a pritom mu u jednoho motoru selhal akceleracni automat...

+1/0
11.12.2017 15:28

K24a43r38l 32R80i26e81g32e62l 4154502818196

V normalnim svete se okamzite jako prvni hodi vina na piloty, tady samozrejme nekdo z vedeni vedel, ze chyba je jinde, tak se snazil vymyslet neco jineho...a sovetsti piloti jsou vzdy "jednicky" zvlast ti zaletavaci...Z toho, ze jim jako prvni uletela cela prid...tak je prvni chyba v pevnosti trupu a to jeste v takove vysce netlakovaneho...tedy s nizsim namahanim.

0/0
11.12.2017 16:39

J23a29r60o92m16i78r 77F81a82r61e51k 4492243897

Někde jsem četl, že Tu-144 bylo navržené na nejvyšší násobek zatížení 2.5g, cože je ovšem provozní násobek. Početní je tudíž minimálně 3.75g. Podle některých odborníků byl při tom závěrečném manévru, po kterém následovala destrukce, násobek zatížení přes 4g. Což by opravdu mělo za následek destrukci.

Jenže.... jaký násobek zatížení tam opravdu byl, to se nikdy nedovíme. Myslím, že rusové záznamy mají a tudíž ví, k čemu došlo. Další věcí je, že u Tu-144 měli obrovské technologické potíže s výrobou jednotlivých panelů, kdy se tam vyskytovalo značné množství vnitřních vad a výsledná pevnost a životnost dílců byla výrazně nižší, než očekávaná.

Ono přeci jen, odlomení křídla u kořene, kdy na závěsy je většinou ještě aplikován zvyšující součinitel 1.25, to se nestává tak často. Rozlomení trupu byl podle mě následek dynamického namáhání po odlomení křídla (krut + ohyb).

0/0
11.12.2017 18:02

K93a39r21l 54R83i26e71g98e31l 4934722408246

Jisteze, pokud by tam bylo neco dobre, meli dnes idealni moznost na to navazat...s sirokou mezinarodni spolupraci je lehci modernizovat dobry design...levna ropa, vlastni zdroje, mohli letat, vylecit detske nemoci, namisto renovace nedokoncenych projektu cpe Putler penize do bezvezovych tanku a okupace Krymu a nevratne sype armade...pri ekonomice nizsi nez ma Spanelsko utraci za nesmysly namisto investic do produktu s vyssi pridanou hodnotou.

+1/0
11.12.2017 19:19

I96v82a94n98k41a 91P68o82s19p26í12š22i24l87o74v45á 8644568482297

Plus byl omyl, pardon.

0/0
12.12.2017 0:15

K73a42r18l 71R21i21e70g64e38l 4134872938836

Je tam jediny maly rozdil ...Tucko je dolnoplosnik a Concord ma kridla vetknuta do trupu (tedy stredoplosnik)...coz je samozrejme o obrovskeho viru za kridlem - kamen urazu pri koncovem priblizeni..

+1/0
11.12.2017 11:29

R83o15b51e67r63t 68P54a24c57i12n69a 7374449675241

To neni maly rozdil. To je naprosto zasadni rozdil.

+2/−1
11.12.2017 12:48

K59a84r43l 29R37i75e67g57e63l 4304662338296

Jisteze no a? Rozpadlo se prazdne pri zkusene pilotazi...

+1/0
11.12.2017 13:18

R57o70b48e60r72t 19P36a93c89i60n59a 7154809645151

Rozpadlo se pri nouzovem vybirani pri pretizeni >4G. Udajne 4,2. Do padu se dostalo, protoze posadka zapnule neodladeny system automaticke stabilizace. Takze umreli na blbost a ruske predvadeni, ale ne na spatnou konstrukci.

+1/0
11.12.2017 14:02

J86a92r24o18m50i42r 29F69a87r38e18k 4502643767

Jine zdroje rikaji, ze posadka vypnula omezeni vychylek ridicich ploch. Omezeni melo byt aktivni v pripade ze jsou vysunute kachni plochy.

Obecne se ale nevi, jak se do te situace vubec dostali.......

0/0
11.12.2017 14:16

J75a98r15o14m34i57r 34F81a22r66e95k 4172503497

Kurnik, ze ja to odesilam tak brzy.... dalsi zdroje rikaji, ze doslo k odlomeni jedne kachni plochy a jejimu narazu do kridla a tim naruseni pevnosti kridla.

0/0
11.12.2017 14:22

R58o48b38e76r26t 62P76a97c24i78n39a 7154489305151

No prave ze ten system po zatazeni kachnich ploch poslal letadlo do prudkeho klesani. Pak je znovy vysunuli, ale uz bylo pozde. Snazili se to vybrat ale pretizili tim drak.

+1/0
11.12.2017 14:29

K40a12r30l 96R84i49e95g81e38l 4804592118626

Doporucuji zadat na www.youtube.com heslo Konkordski - Documentary - Tupolev TU-144

0/0
11.12.2017 15:00

K45a88r36l 38R75i33e62g47e87l 4594112358986

Prosim vas, prazne ero, s minimum paliva, v obsazeni jen 5ti clennou posadkou, bez cestujicich a bagaze, by melo s prehledem vydrzet takovy obrat, nanejvys s trochu nekde pomackanym potahem...

0/0
11.12.2017 15:20

J59a46r38o15m19i77r 93F76a73r46e89k 4752473287

Jen k tem prototypum stihacek s delta kridly.... zkuste si najit Mig-21I, nebo Mig-21-11, nebo A144......

+1/0
11.12.2017 10:57

R60e62g87i80n43e 33M94a48r23t25i92n 6252228900398

Nejsem odborník, ale nedávno byl v TV dokument. Američané jeden TU-144 oprášili a létali s nim. Pilot a odborník se vyjádřil, že nešlo o kopírování. Rusi uplatnili vlastní konstrukci, často se publikuje, že z jejich již létajících nadzvukových bombardérů. Je skutečnost, že aerodynamika platí stejně v Rusku, jako i na západě, a může se dojít ke stejným výsledkům.

http://www.bbc.com/future/story/20171018-the-soviet-unions-flawed-rival-to-concorde

The Tu-144 leased by Nasa was fitted with more reliable, modern engines and a whole suite of instruments, including a special ‘data bus’, one which could store all the data from the many experiments running as the plane flew its missions.

+2/−2
11.12.2017 11:52

J17a48k82u18b 35B48o69h82o78n44ě30k 8945536679947

Ono to asi bude trochu podobné jako ty věčné diskuze, jestli rusové udělali AK-47 a nebo obšlehli StG44. Zvenku to sice vypadá +/- stejně, ale těch rozdílů je tam tolik, že o kopii se mluvit nedá

+1/−1
11.12.2017 12:40

R58o63b39e43r86t 98P68a98c48i46n28a 7254229435651

Cely odborny svet potvrdil, ze to kopie neni. Jen par mistnich rusobijcu to odmita akceptovat. To je stejne jako prave s tim AK-47 nebo Buranem. ;-D;-D

+3/−2
11.12.2017 14:25

J95a61k11u61b 61B54o59h68o97n45ě51k 8375496209597

No prosím, na Buran jsem úplně zapomněl. To by byl taky pěkný příklad :-)

+1/0
11.12.2017 15:16

J53o59s27e27f 71V35a30l62a 9370103733613

o mluvite o testovaci verzi nazyvane MIG 21-11 nebo o verzi Tu-144, ktera sla pozdeji do provozu ? Prvni verze byla jednoznacne rusky original, a druha verze byla vyrazne ovlivnena Concordem

0/0
11.12.2017 17:29

J48a36r98o33m64i62r 31F86a39r56e15k 4922963127

Mig-21-11 byla testovací platforma pro tvar křídla.

Tu-144 prototyp byl značně odlišný od pozdějších sériových kusů (tvar křídla, kachní plochy, umístění motorů).

A pak létal sériový Tu-144.

Jak prototyp, tak sériový kus měli něco společného s Concordem. Prototyp měl na první pohled podobný tvar křídla (ogivální), ovšem sériový kus měl dvojitou deltu. Která ovšem byla ve skutečnosti blíže tvaru křídla Concordu. Prototyp měl všechny 4 motory blízko sebe, zatímco sériový kus je měl umístěné po dvojicích (obdobně jako Concorde, ovšem výrazně blíže k sobě).

Jednoznačně se dá říci, že vývoj Concordu byl výrazně více dotažený, přestože Tu-144 letělo první.

0/0
11.12.2017 18:10

K84a82r28l 11R33i56e21g95e17l 4654672828476

Ja bych si jen tipl, ze puvodni zamer Americanu byl jiny...ozivit celou konstrukci dodanim modernejsich a vykonnejsich motorovych jednotek a mozna i obnovit seriovou vyrobu v ekonomicky vyhodnejsich ruskych podminkach no a pak behem zkousek prisli na neprekrocitelne limity "Mirage" v dopravnim podani...

0/0
13.12.2017 23:04

I78v89a75n40k97a 26P59o93s46p62í12š10i49l86o94v90á 8374408862247

Vaše rádoby analýza ohledne křídla na Tu-144 je naprosto mylná, stačí si vygooglit MiG Analog.

0/0
11.12.2017 23:50
Foto

P33a63v70e53l 20M55a30k69o76v55e17c 8908745551

V roce 1994 jsem měl možnost letět Concordem na lince Paříž-New York. Byl to nezapomenutelný zážitek a těším se na nástupce. Snad se dočkám... :-)

+2/0
11.12.2017 10:20

Najdete na iDNES.cz