Finanční ředitelé společnosti Ford se v posledních desetiletích opakovaně projevili jako velmi schopní manažeři. Ustáli hned několik krizí a propadů, které razantně zatřásly s globálními trhy. Díky chytrým preventivním opatřením a vytváření finančních polštářů Ford výkyvy ustál. Vydobyl si tím reputaci pomyslného žlutého kanárka v dole, který ostatním naznačuje, jak je ekonomické klima pro podnikání v automobilovém průmyslu příznivé či naopak vražedné.
A nyní se opět zdá, že ve Fordu nehledí do budoucnosti ani tak s nadšením jako spíše s obavami
Podle Johna Lawlera, finančního ředitele společnosti, to prý není vyloženě výraz černočerného pesimismu. Jen přijetí ekonomické reality. „V USA očekáváme pro příští sezonu mírnou recesi, v Evropě recesi spíše střední. Do našeho podnikání se to promítne, a chceme tomu odpovídajícím způsobem uzpůsobit své záměry,“ zmiňuje, aniž by zmínil konkrétní strategie.
Ford nicméně nedávno vzbudil pozornost konkurence tím, že si na dostavbu několika nových továren na elektromobily a výrobu baterií zajistil od americké vlády půjčku ve výši 9,2 miliard dolarů. Akvizice vnějších zdrojů a shánění vládních půjček totiž není pro Ford úplně typická. Naposledy si takto externě zajišťoval zdroje financování v roce 2009. Vlastně až rok po ekonomické krizi, která dostala na kolena General Motors i Chrysler.
Rozbouřeným oceánem nástrah, spojených s pandemií v roce 2020, proplul Ford víceméně vlastní silou. Což jeho manažerům vysloužilo reputaci zkušených kormidelníků. Proč si tedy teď půjčují peníze?
Finančníci a investiční poradci si aktuální tah s půjčkou vykládají tak, že ve Fordu chtějí mít „volné ruce“ pro zvládání případného hospodářského poklesu. S půjčkou od vlády bude moci pro překonání krize využít své vlastní prostředky.
Rezerva dostupné hotovosti a likviditních prostředků spolu se snížením nákladů vytváří velmi pružnou páteř strategie k přežití možné krize. A kdo by snad nevěřil, že Ford skutečně „zbrojí“ na krizi? Toho může nahlodat pochybnostmi fakt, že automobilka Ford nyní pozastavila plán na výstavbu nového závodu v michiganském Marshallu.
Nic nového nerozjíždět
Tady chtěla vyrábět baterie pro elektromobily, ve spolupráci s čínskou CATL. Alespoň tak to letos v březnu tiskové oddělení společnosti Ford oznámilo světu. Fabrika, která měla dát práci 2 500 zaměstnanců, se měla otevírat v roce 2026. Tento plán se teď ale rozhodla automobilka přehodnotit. S tím, že si zatím není jistá konkurenceschopností výroby. Do svých rezerv tím zpátky stáhla dalších 3,5 miliard dolarů.
Ford nyní s podporou vládní půjčky plánuje spustit jen dvě továrny na výrobu baterií pro elektromobily, ve státech Kentucky a Tennessee. Na tomto projektu spolupracuje s jihokorejskou firmou SK Innovations, která – na rozdíl od čínské CATL – není považována za tak nesmiřitelného ekonomického „nepřítele“ amerických automobilek.
Biden v úzkých, Trump na koni. Stávka v automobilkách spojila odboráře |
Varovné signály přichází i od menších automobilek, které se příkladem Fordu inspirovaly.
„Rok 2024 přinese spoustu potíží, a na tuhle bouři jen chceme být dobře připraveni,“ tvrdí Wayne Griffiths, šéfmanažer společnosti Cupra, která je součástí Volkswagen Group vedle značky Seat. Pro příští sezonu očekává, že vyšší míra inflace spolu s momentálními úrokovými sazbami může vyvolat recesi.
K tomu, aby takovou smršť přečkali, jsou teď prý ale dobře nachystáni. Za první dva kvartály letošního roku se jejich globální prodeje zvýšily o 57 procent. A doufají, že s touto tučnou rezervou mohou přežít hubené časy.