Síť cyklostezek roste, jízda na kole po Hané má být nejbezpečnější v zemi

  • 13
Síť tras pro cyklisty v Olomouckém kraji postupně zahušťují kratší úseky. Z těch delších se chystá více než čtyřkilometrová stavba za sto milionů mezi Olomoucí a Štěpánovem.

Letních měsíců se snaží Olomouc využít ke zlepšení podmínek pro cyklisty. Připravují se i větší akce, které mají lépe spojit krajské město s okolními obcemi.

Postupně vznikají i kompletní propojení mezi dalšími městy, například mezi Uničovem a Šternberkem.

Nejpozději v září má být v Olomouci hotová úprava veřejného prostranství před poštou ve Foerstrově ulici, které slouží také jako malé trhové místo. Zmizely odtamtud staré plechové stánky, nově tam bude květnatý záhon, zeleň, lavičky.

Podstatnou změnou je 230 metrů dlouhý úsek cyklostezky, který spojí Kmochovu a Foerstrovu ulici. Celkové náklady jsou přes patnáct milionů korun.

„Trasa, značená jako 6025, díky tomu propojí stávající cyklopruhy v ulici Na Vozovce a cyklostezku v Čechových sadech se smíšenou stezkou pro chodce a cyklisty v Jílové ulici,“ popsal náměstek primátora pro strategie a řízení Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).

Přiblíží Drahanskou vrchovinu

Cyklostezka je součástí směru na Náměšť na Hané a Drahanskou vrchovinu. Další zlepšení v podobě společné trasy pro chodce a cyklisty se tam připravuje na okraji města v Neředíně.

„Ve směru na Topolany bylo vydáno územní rozhodnutí, ale jen na úsek v Neředíně od krematoria pod lávku přes dálnici. Dál jsou obrovské majetkoprávní problémy se soukromníky. Nyní se první úsek projektuje a dělá se dokumentace pro stavební povolení,“ přiblížil olomoucký cyklokoordinátor Stanislav Losert. Podle odhadů by se mohlo stavět příští rok.

Na konci srpna mají skončit práce v Jeremenkově ulici od mostu přes řeku Bystřici až po křižovatku s Pasteurovou ulicí v úseku dlouhém přes půl kilometru.

Cyklostezky

533 milionů korun získaly cykloprojekty v Olomouckém kraji na dotacích za roky 2015–22.

157 kilometrů plánovaných cyklostezek evidoval kraj počátkem roku.

„Nastane vymezení jízdních pruhů pro auta, jízdních pruhů pro cyklisty a bezpečné překonání komunikace chodcům zajistí v místech pro přecházení nové ochranné středové ostrůvky. Spolu s cyklopruhy tady bude městská investice za celkových sedm a půl milionu korun znamenat kompletní opravu povrchu vozovky,“ popsal stavební akci investiční náměstek primátora Miloslav Tichý (ANO).

Hrozí kolize s dveřmi aut

Taková řešení však nebývají mezi cyklisty vždy populární, protože při jízdě podél zaparkovaných aut hrozí takzvaný dooring, tedy nehoda, při níž jezdce srazí z kola otevírané dveře automobilu.

„Cyklisté budou svedeni do vyhrazeného pruhu ve vozovce, který je navíc nešťastně vedený mezi jízdním a parkovacím pruhem pro automobily,“ upozornil spolek Za krásnou Olomouc.

Podle spolku je třída dost široká pro samostatné cyklopruhy. Ty by však stály více peněz, a město tak nyní využívá opravy asfaltu alespoň k doplnění chybějícího značení pro kola.

Přibližně stometrový úsek v Čadově ulici v Pavlovičkách bude částí bezpečné trasy pro cyklisty ze směru od Týnečku po Jeremenkovu a Pasteurovu ulici. První úsek podél Chválkovické ulice u výpadovky na Šternberk je už hotový.

Novou část cyklostezky budované na třídě 17. listopadu dlouhou přes šest set metrů dostanou cyklisté příští rok. Povede po pravé straně ve směru od třídy Kosmonautů po Šmeralovu ulici.

„Vyřešíme tím nejen cyklostezku podél přírodovědecké fakulty, ale připravíme se tak i na budoucí plánované propojení, které cyklisty povede od Šmeralovy přes Masarykovu třídu a dále Husovou ulicí až k mostu přes Moravu v Komenského ulici. Vznikne tím ucelená síť cyklostezek nejen podél řeky Moravy budovaných v rámci protipovodňových opatření,“ sdělil náměstek Pejpek.

Příští rok by mohlo dojít i na lepší řešení vjezdů do Smetanových sadů z Aksamitovy ulice a také směrem k obchodnímu centru Šantovka.

Podél železnice

Mikroregion Šternbersko pokračuje v přípravách stavby cyklostezky podél železniční trati z Olomouce do Štěpánova s odbočením ve směru na Chomoutov kolem Hromova dubu a do Bohuňovic a Hlušovic.

Součástí stomilionového projektu je i pumptrackový areál poblíž staré vodárny u Chomoutovského jezera. Akce už má přislíbenou dotaci, nyní mikroregion hledá stavební firmu.

Sledovaná jsou i řízení kolem roky slibované cyklostezky mezi Olomoucí a městskou částí Chomoutov. „Při troše dobré vůle bychom už na konci roku 2024 mohli jezdit po cyklostezkách,“ přiblížil národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Propojí Uničov se Šternberkem, Konici s Prostějovem

Zmínil i budovaný úsek mezi Mladějovicemi a Rybníčkem, částí obce Újezd, jímž vznikne ucelené spojení Uničova a Šternberka. Cesta poté dostane vlastní označení jako regionální cyklotrasa 519.

„Začne se také budovat další úsek na cyklostezce Romže, která propojí město Konice s Prostějovem. Na severu kraje se chystají nové cyklostezky kolem Nového Malína, Dolních Studánek,“ zmínil Martinek.

Začátkem roku kraj evidoval přibližně 160 kilometrů plánovaných cyklistických stezek a pruhů, které už se dostaly přinejmenším k projektové dokumentaci. Celkové náklady přesahují 1,8 miliardy korun. Investoři, jimiž jsou převážně obce, města či mikroregiony, proto využívají dotace.

V regionu se jim to daří. „Náš Olomoucký kraj nejlépe čerpá dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury, pokud počítáme roky 2015 až 2022. V tomto období získalo dotaci celkem 63 projektů ve výši zhruba 533 milionů korun,“ vyčíslil hejtmanův náměstek pro regionální rozvoj Jan Šafařík (Spojenci).

Podle Martinka má proto kraj ambici získat pověst nejbezpečnějšího regionu z pohledu cyklistické dopravy.