Osobní vlak vrazil do nákladního auta převážejícího bagr ve středu před 14. hodinou. Ve vlaku cestovalo 65 lidí, 21 z nich utrpělo zranění. Několik pacientů transportoval vrtulník do nemocnice.
Nákladní auto patří firmě Bagro-Trans, která sídlí hned vedle přejezdu. Ten je opatřený světelnou výstražnou signalizací. Závory zde nejsou.
Podle majitele společnosti Petra Ressela přejezd krátce před nehodou přestal svítit. Opírá se i o záznam z bezpečnostní kamery, která incident zachytila. Na něm je patrné, že automobil odbočuje z areálu firmy doleva na přejezd. V pozadí je ne zcela jasně vidět světelné značení přejezdu.
„Nejsem profík, proto jsem si zadal rozbor videa u pěti IT specialistů. Shodli se, že přejezd v době nehody neblikal. Začal blikat až po nehodě,“ sdělil Ressel redakci iDNES.cz
Záznam poskytl pouze policii a drážní inspekci, přesto se objevil na sociálních sítích. „Z dalších videí, která mám, vím, že bílé světlo přestalo svítit asi třicet sekund před událostí,“ trvá na svém majitel firmy, který stojí za svým řidičem. „I on tvrdí, že na přejezd vjel v době, kdy nesvítilo žádné světlo.“
Auto stejné společnosti přitom na stejném přejezdu už jednou vlak srazil. „Před třinácti lety v prosinci se mi stalo něco podobného. A osobně jsem tehdy viděl naše vozidlo, jak tam vjelo na bílé světlo. Byli tam i tři další svědci, ve spisu jsem je pak ale už nenašel,“ vzpomíná si Ressel.
U Liberce se srazil vlak s náklaďákem. Nehoda uzavřela trať i silnici |
Ve firmě proto zavedl postupy, aby se situace už neopakovala. „Od té doby jsem dal řidičům zákaz vjíždět na železniční přejezd, museli proto jezdit směrem do města. Jenže loni nám tam dali váhové omezení, takže my s naší technikou nemáme jinou šanci než z firmy vyjet přes přejezd.“
Podle Ressela je přejezd stále problémový. „Občas mi kolegové říkají, že jim cestou do práce těsně za zády projel vlak, aniž by cokoliv blikalo. Starosta i všichni ostatní ví, že je tam jednou za čas nějaká anomálie,“ pokračuje majitel firmy.
Podle něj je tak spíše štěstí, že na místě nedochází k nehodám častěji. „Osobákem to není problém stihnout, problém je 22 metrů dlouhá souprava. I když se budete koukat kamkoliv, tak neuniknete vlaku, který má 3,8 sekundy na to, aby zareagoval.“
Správa železnic však nesouhlasí, že zabezpečovací zařízení nefungovalo. „Zařízení je vybaveno diagnostickým systémem, který trvale zaznamenává funkční stavy zabezpečovacího zařízení. Záznamy byly předány Policii ČR, Drážní inspekci a vyšetřujícím orgánům Správy železnic a jsou předmětem šetření této mimořádné události,“ říká tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Nehoda vlaku s nákladním vozem se stále vyšetřuje. „Drážní inspekce zahájila vlastní šetření této mimořádné události, včetně zpracování závěrečné zprávy. Celkově byla škoda odhadnuta na 1,6 milionu korun, a to jeden milion korun na vlaku, 500 tisíc korun na trati a 100 tisíc korun na nákladním automobilu,“ uvedl mluvčí inspekce Martin Drápal.
Drážní inspekce zároveň zpracovává závěrečnou zprávu týkající se příčin nehody. Tu poté předá policii, která nehodu vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti.
21. června 2023 |