Cyklogenerel má nastavit pravidla pro rozvoj cyklodopravy v Plzni. Cyklisté...

Cyklogenerel má nastavit pravidla pro rozvoj cyklodopravy v Plzni. Cyklisté volají především po větší bezpečnosti, vadí jim křížení cyklostezek a chodníků, podle nich je také málo stojanů na kola. | foto: Valentýna Bílá, MF DNES

Cyklotrasy bez chodců. Plzeň hledá, jak zlepšit podmínky pro cyklistiku

  • 20
Plzeň začala hledat dlouhodobý plán na vylepšení podmínek pro cyklistickou dopravu. Chystá takzvaný cyklogenerel, který má nastavit pravidla rozvoje místní cyklodopravy. Do přípravy se zapojila veřejnost.

Cyklisté chtějí posílit bezpečnost, za problematický považují provoz na stezkách společných pro chodce a cyklisty. Vadí křížení cyklostezek a chodníků, vzájemná netolerance řidičů a cyklistů, chybí přímé trasy v centru města a dostatek vhodných stojanů na kola.

Nový cyklogenerel má město nasměrovat ke zlepšení poměrů. Na rozdíl od dosud platného konceptu, který představuje pouze návrh sítě cyklistických komunikací v mapě, bude ten nový obsahovat návrh vybudování konkrétní sítě cyklostezek včetně jejich kategorií a také další opatření pro podporu rozvoje cyklistiky v Plzni s výhledem na další dvě dekády.

Vyrostou nové úseky stezek

Letos vznikne v Plzni za 60 milionů šest nových úseků cyklostezek nebo cyklotras, přibude 200 stojanů na kola. Zhruba po deseti milionech půjde do šesti cyklistických linií. Ve dvou případech do takzvaných greenways, což jsou hlavní cyklistické magistrály podél řek. Letos to bude v Doudlevcích podél Radbuzy k Malostranské ulici a z Křimic do Malesic podél Mže. Další povedou podél Vejprnického potoka, mezi zoo a lávkou přes Mži, na Bílé Hoře a poslední propojí Újezd a Červený Hrádek. Nejdelším letošním úsekem bude propojení Křimic s Malesicemi.

„Cílem je najít a pojmenovat principy budování dopravní infrastruktury, včetně té cyklo a pěší, abychom se o ně mohli opřít při zadávání podnětů pro stavbu nových komunikací či úpravu komunikací stávajících,“ prohlásil náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule.

Tvrdí, že cyklogenerel bude obsahovat zásady do jisté míry nezávislé na aktuální situaci silniční sítě a bude možné se o ně opřít při snaze vést město k posílení cyklodopravy.

Jan Hakl ze Správy veřejného statku města řekl, že dokument bude mít kapitoly věnované parkování kol a řešení objížděk a rozdělí cesty do kategorií. „Vzniknou tak hlavní cyklistické trasy pro denní cestování po Plzni, které budou především rychlé a také co nejvíce oddělené od aut i chodců,“ vysvětlil Hakl.

Podle Terezy Pelclové z Centra pro komunitní práci, které organizovalo zapojení veřejnosti, lidé poukazovali na potřebu vybudovat infrastrukturu, která zajistí bezpečnost a zkrátí čas pro přesun po městě. Za ideální by považovali úplné oddělení cest pro pěší od cest pro kola, koloběžky, brusle či skateboardy a od silnic pro auta. Chtějí lepší provázanost cyklodopravy s městskou hromadnou dopravou, více sdílených kol, zlepšení systému jejich výpůjček a zvýšení jejich dostupnosti.

,