Dvě středočeské školy minulý týden navštívili vojáci 21. základny taktického letectva Čáslav spolu s kolegy z odboru komunikace ministerstva obrany.
V rámci jejich společného projektu POKOS se žáci i veřejnost dozví, že občanství s sebou nese i povinnosti
„Děti se seznámí s tím, jak armáda spolupracuje v mimořádných situacích, jako například při pandemii onemocnění covid-19, kdy vojáci pomáhali v nemocnicích, v očkovacích centrech, domovech pro seniory, nebo při likvidaci následků tornáda na Moravě,“ vysvětluje smysl projektu Daniela Hölzelová z ministerstva obrany.
Podle metodičky primární prevence Lenky Klepalové ze základní školy v Kostomlatech má takový projekt smysl. „Neustále hledám pro naše děti něco, co je může posunout dál. Škola má být spojená s realitou, s praxí. Jsem proto ráda, že vojáci přijeli a seznámili děti s tím, jak armáda funguje,“ říká metodička školy, která se projektu účastní.
Otázka, jak se stát pilotem, byla velmi frekventovaná
Jaká kritéria musí potenciální adept na práci pilota splňovat? Jaký musí být jeho zdravotní a fyzický stav? Nejen na tyto otázky odpovídal pilot z čáslavské základny. Děti pak nejvíc zaujala výšková výstroj pilota.
„Jsem rád, že teď už budu vědět, že základní výbava pilota zahrnuje anti-G kalhoty, anti-G vestu a helmu s maskou. To vše pilot potřebuje, aby přežil přetížení a pobyt ve výškách. Kalhoty stlačují nohy a břicho, vesta má uvnitř speciální měch, který oblek ještě přifukuje,“ pochlubil se svými nově nabytými znalostmi sedmák z choceradské základní školy, který by se v dospělosti rád stal pilotem vojenské stíhačky.
V rámci zdravovědy si žáci vyzkoušeli také první pomoc, například jak zastavit krvácení, resuscitaci, uložení do stabilizované polohy nebo zprůchodnění dýchacích cest. Všichni už také ví, co musí obsahovat lékárnička.
„Chceme studenty prakticky připravit na situace, se kterými se mohou v dnešní době setkat – jak přivolat první pomoc, naučí se ošetřit poranění, zlomeniny nebo krvácení. Je důležité, aby věděli, jak zachránit kamarádovi život nebo jak se zachovat při živelních pohromách,“ popisuje Hölzelová
Děti měly možnost zkusit si i protichemické obleky, nejvíc je však zajímalo, kam a na jak dlouho se ukrýt před jaderným výbuchem, případně co si s sebou sbalit do evakuačního zavazadla.
„Mně se nejvíce líbila ukázka chemické ochrany. Nasadit si ochrannou masku a jednorázovou pláštěnku, to bylo super,“ svěřila se žákyně 6. třídy z kostomlatské školy.