Resort obrany Slovenské republiky i široká veřejnost se během leteckých dní SIAF 2022, konaných 27. a 28. srpna na základně Malacky – Kuchyňa, symbolicky rozloučily se stíhačkami MiG-29. Ikonické devětadvacítky tvořily páteř letectva slovenské armády od vzniku samostatné Slovenské republiky až do konce srpna 2022.
V sobotu 27. srpna se udála na letišti ještě jedna významná událost přímo související s rozloučením s migy. Ministři obrany Slovenska, České republiky a Polska, jmenovitě Jaroslav Naď, Jana Černochová a Mariusz Błaszczak, podepsali dohodu o ochraně vzdušného prostoru SR. Polské a české letectvo budou po uzemnění MiGů-29 dočasně chránit slovenský vzdušný prostor. Poláci logicky nasadí do tohoto angažmá své ef šestnáctky a Češi gripeny.
Současná dohoda je podepsána pro období od 1. září 2022 do 31. prosince 2023. Respektive zatím, tento vztah bude pravděpodobně trvat až do příchodu nových stíhaček F-16 verze Block 70/72, v jejichž dodávkách už předem americká strana upozornila na skluz a budou zahájeny místo roku 2023 až v roce 2024. Slovensko objednalo pro své letectvo americké stroje v prosinci 2018, celkem hovoříme o dvanácti letounech jednomístných a dvou letounech dvoumístných.
Samotné rozlučkové představení se slovenskými devětadvacítkami proběhlo v sobotu i v neděli. Zahájil ho vždy průlet roje čtyř MiGů-29AS ze základny Sliač, následovalo ukázkové vystoupení jedné dvojice z těchto strojů a na samý závěr jeden letoun v Kuchyni přistál a projel vodní slavobránou.
„Ve prospěch ochrany vzdušného prostoru SR odvedly migy během dlouhých let pro naše ozbrojené síly dobrou službu. Celkově s nimi naši piloti nalétali přes 20 240 hodin při plnění množství cvičných a operačních úkolů. Pro SR však neexistuje žádná perspektiva použití techniky sovětského typu v budoucnosti. Tato technika není kompatibilní s našimi spojenci v NATO a není možné ji modernizovat, přičemž její provozuschopnost a bojeschopnost je ovlivňována nízkou spolehlivostí,“ uvedl ministr Naď s tím, že udržení požadované míry způsobilosti, při zachování současného stavu, by bylo z dlouhodobého hlediska personálně i ekonomicky velmi náročné.
MiGy-29 získala slovenská armáda v devadesátých letech jednak jako dědictví po československé armádě při dělení republiky a jednak dalšími dodávkami z východu při deblokaci ruského dluhu. Celkem se tak ve výzbroji slovenského letectva objevilo 24 MiGů-29, z toho 21 jednomístných a tři dvoumístné (MiG-29UB „učebno-bojevoj“).
Část strojů prošla v letech 2004 až 2006 částečnou modernizací, kdy došlo k instalaci některých systémů vyspělejší úrovně a kompatibilních s technikou NATO. Konkrétně to byly komunikační a navigační systémy a systém identifikace vlastní/cizí.
Modernizací se zrodil typ (verze) MiG-29AS a dvoumístný cvičný MiG-29UBS, kde písmeno „S“ evidentně odkazuje na Slovensko. Všechny modernizované stroje vznikly konverzí vybraných exemplářů z výzbroje uživatele.
Konverze dala celkem deset MiGů-29AS a dva MiGy-29UBS. Práce proběhly v Leteckých opravnách Trenčín ve spolupráci se společností RSK MiG (tj. výrobce migů) a západními dodavateli nově instalovaných systémů. Po modernizačním procesu zůstaly ve službě pouze stroje modernizované. Zbytek byl uzemněn a tyto nevyužité stroje mohly být částečně využity pro kanibalizaci, tj. získání náhradních dílů.
Modernizace však nebyla všespásná a letoun zkrátka nemohl uniknout své morální i technické zastaralosti. Například zbraňové systémy, které jsou u bojových letadel věru důležitými, zůstaly netknuty. A protože – jak již víme – byly modernizovány „na západní“ pouze některé systémy, nejsou MiGy-29AS/UBS z pohledu standardů NATO plně interoperabilní (nejsou plně kompatibilní s technikou a infrastrukturou NATO). To pro ně znamená velké omezení při případných společných operacích se spojenci.
Navíc od roku 2006 zabezpečovala servis letadel dodavatelským způsobem právě ruská společnost RSK MiG, což už samo o sobě není zdaleka ideální řešení. Podle dokumentů Ministerstva obrany SR byl provoz letadel dlouhodobě zabezpečován s omezeními v plnění k požadovanému náletu. Letadla dlouhodobě neplnila měřitelné ukazatele bezpečnosti letů ve vztahu k požadovanému náletu na letový incident a ani nedosahovala potřebnou míru provozní spolehlivosti. Například v roce 2017 činil průměrný nálet na jednu poruchu pouhou jednu hodinu a 26 minut. Nízká provozní spolehlivost a s tím související nedostatečný počet provozuschopných strojů se negativně odrážel i v sumě nalétaných hodin pilotů MiGů-29.
Technická životnost jedenácti MiGů-29AS/UBS, které mělo slovenské letectvo ve výzbroji v době vyřazení tohoto typu ze služby, končí v letech 2029 až 2035 (chybějící stroj do tuctu, MiG-29AS čísla 6526, havaroval 28. září 2019, pilot naštěstí přežil). Resort obrany bude jednat se spojenci, jak vyřazené stroje následně efektivně využít.