Brno se totiž domluvilo se společnostmi Rekola a Nextbike, že za lidi, kteří si kolo půjčí dvakrát denně na půl hodiny, uhradí veškeré náklady.
„Statistiky naznačují, že většina jízd po městě trvá do patnácti minut, další čtvrthodinu mohou lidé vnímat jako rezervu. Chceme, aby si mohli svoji jízdu užít v klidu a měli dostatek času na správné zaparkování kola,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Pokud někdo přesáhne vyčleněný čas, zbývající náklady už doplatí sám.
Provozovatelé služby tomuto kroku fandí. Ostatně Brno není prvním městem, kde se půjčování kol takto podporuje.
„Spolupráce v jiných městech se nám ukázaly jako dobré, takže doufám, že ani v Brně to nebude jen pilotní projekt,“ sdělil Jan Toman ze společnosti Rekola.
Podobně hovořil i marketingový ředitel společnosti Nextbike Dan Rambousek. „Dnes už podobnou podporu máme ve třiadvaceti městech a pozorujeme, že lidé tam mají větší motivaci na kola sednout,“ doplnil.
Rozjet flotilu zhruba čtyř stovek kol je i v zájmu společnosti. Zatím totiž není příliš spokojena, protože je lidé málo využívají. V průměru se denně využijí v Brně tři stovky kol, tedy zdaleka ne všechna. V chladnějších měsících je to ještě méně.
Konkurenční Rekola mají o něco lepší čísla, ale vždy podle Tomana záleží na lokalitě. Někde stojí kola několik dní bez využití, jinde mají větší obrat. Přiznává však, že by bylo ideální, kdyby bylo i průměrné číslo mnohem vyšší. Díky současné akci chystají, že počet kol v Brně navýší.
„Momentálně jich máme 150, v průběhu dalších pěti týdnů jich další stovka přibude,“ oznámil Toman.
V případě zájmu přihodí město další peníze
Brno v tuto chvíli vyčlenilo na úhradu nákladů dotovaných jízd dva miliony korun. Na jak dlouho tato částka vystačí, si však brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) zatím netroufá odhadovat. Předpokládá, že by mohla vydržet do konce sezony.
„Hodně bude záležet na lidech. Já doufám, že budou tuto službu co nejvíce využívat,“ sdělil s tím, že novinka cílí i na ty, kteří třeba vlastní kolo nemají.
Půlhodinová taxa u Rekola dnes i po vyčerpání volných jízd stojí 20 korun, u konkurenční firmy Nextbike je to 28 korun. Prostým výpočtem lze tak dojít k tomu, že město dvoumilionovou částkou zaplatí zhruba 70 až 100 tisíc jízd.
Týdeník 5plus2Každý pátek zdarma |
Kdyby lidé chtěli jezdit více, Kratochvíl naznačuje, že by další peníze město na tuto službu přidalo.
Možnost jezdit zdarma totiž není užitečná pouze pro cyklisty, ale také pro Brno. Magistrát plánuje vyhodnotit získaná data a zjistit, kam lidé na kole často jezdí a na která místa ve městě se má při plánování cyklo opatření prioritně zaměřit.
V nejbližší době se cyklisté po mnoha letech slibů dočkají podjezdu v ulici Hladíkova, který jim umožní bezpečně překonat frekventovanou čtyřproudovou silnici. V místě už byly vykáceny stromy a vytyčeno staveniště, teď už začaly výkopové práce.
„Prověřujeme také možnost vybudování podjezdu na stejné cyklostezce podél Svitavy v ulici Křenová,“ prozradil Kratochvíl.