Zákazové značky z okolí Ústí v brzké době jen tak nezmizí. Úsek silnice II/315 mezi Hrádkem a Ústím začala opravovat už loni v březnu firma Strabag. Z trasy dlouhé cca 3,3 km provedla opravu od konce Hrádku na počátek Kerhartic a poté ještě část za areál místní firmy.
Celkem se nového asfaltového povrchu a dalších úprav dočkaly zhruba dva kilometry. Jenže na části kolem Kerhartic se vyskytly problémy se stabilitou přilehlého svahu u Tiché Orlice, a tak Pardubický kraj smlouvu s firmou Strabag ukončil.
„Původní dodavatel dokončil modernizaci silnice z Hrádku až po křižovatku se Sokolskou ulicí v Kerharticích, avšak vzhledem k nutnosti řešit sesuv půdy a nastavení protierozních opatření nebylo možné toto zajistit v rámci původní smlouvy,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Zároveň se totiž ukázalo, že práce na zbylém úseku se kraji značně prodraží a Strabag by za smluvní cenu poškozenou silnici neopravil. Rozsah poničení byl tak značný, že ho nešlo řešit ani případnými vícepracemi, a tak se kraj dohodl s firmou na ukončení smlouvy.
„Tato dohoda byla iniciována objednatelem, protože havarijní stav na jednom z úseků stavby vedl k výraznému navýšení rozsahu prací, jež v rámci pravidel zákona o veřejných zakázkách nebylo možné řešit dodatkem smlouvy,“ objasnila dříve mluvčí Strabagu Edita Novotná.
Proto na zbývající část komunikace, včetně protierozních opatření a sanaci celého území, vypsal kraj samostatné výběrové řízení, do kterého se přihlásili tři zájemci. Opakovaná soutěž začala na konci loňského července. Upřesnění a dotazy nakonec znamenaly prodloužení termínu pro podání nabídek až do konce listopadu.
A nyní krajští radní vyhodnotili jako nejvýhodnější nabídku předloženou firmou Eurovia. Zatímco předpoklad při zahájení tendru činil více než 56 milionů Kč (bez DPH), vítězná firma se zavázala dokončit opravu za téměř 42 milionů, a to během šesti měsíců.
Kdy se ale stavební stroje do opravy pustí, kraj nezveřejnil. Zbylí dva zájemci podali vyšší nabídky (56 a 60 milionů) a oba chtěli na práce o více než dva měsíce delší čas.
Drahý kilometr
Ačkoliv by se mohlo zdát, že kraj oproti plánu ušetří zhruba 14 milionů, realita je jiná. Opravu původního celého úseku v délce 3,3 kilometru vysoutěžil u Strabagu za 29,6 milionu. Za nynější zbytek dlouhý 1,2 km zaplatí Eurovii zmíněných bezmála 42 milionů.
Pro řidiče jezdící mezi Ústím a Chocní je zásadnější zprávou to, že cesta kolem Kerhartic bude zavřená ještě minimálně půl roku. Oficiální objízdná trasa dlouhá skoro 20 kilometrů vede přes Libchavy. Řada řidičů jezdí kratší neoficiální objížďkou přes Brandýs nad Orlicí. Mnozí řidiči však vědí, že se dá za Hrádkem do Ústí projet přes Kerhartice.
Ignorují přitom zákazové značky, které umožňují využití této trasy jen rezidentům a obyvatelům blízkých obcí. Uzavírku povolili úředníci z odboru dopravy v Ústí loni v polovině října, kdy už bylo zcela jasné, že původní termín opravy nebude dodržen. Uzavírka má platnost do konce března, a je tak jisté, že bude muset být znovu prodloužena. Tedy pokud na objízdné trase bude trvat vedení Ústí nad Orlicí, které na žádost obyvatel Kerhartic jízdu přes tuto městskou část dříve odmítlo.
Policie přitom při prodloužení uzavírky zastávala opačný postoj. Dopravní inspektorát policie sice nenamítal nic proti značení na uzavírce, ale se samotnou uzavírkou se neztotožnil.
„Policie ČR DI Ústí nad Orlicí vydala souhlasné vyjádření s dopravním značením na uzavřeném úseku a nesouhlasné vyjádření s dopravním značením na objízdné trase,“ stojí v odůvodnění o povolení uzavírky.