„Kvůli situaci na trhu soutěžíme stavbu raději v předstihu. Chceme, aby vše bylo připraveno na následující stavební sezonu. Počítáme, že by práce začaly v dubnu a na podzim by bylo hotovo,“ uvedl starosta Přibyslavi Martin Kamarád.
Kruhový objezd bude umístěn na východním okraji města, na příjezdové silnici číslo 19 od Žďáru nad Sázavou. Vznikne v místech u průmyslové zóny nedaleko nádraží, přímo naproti sídlu společnosti Neufe. Napojí Ronovskou ulici, jež je jen pár metrů od hlavní silnice zaslepená.
To je také hlavní důvod, proč město po kruhovém objezdu touží. „Prvořadé je napojit nové sídliště s asi osmdesáti domy. Na něj vede jen jedna ulice z centra města, která dlouhodobě nevyhovuje,“ vysvětlil Kamarád.
Na sídliště v severovýchodní části města se zajíždí pouze Pecháčkovou ulicí, která na silnici 19 ústí naproti zámku. Křižovatka to však není příliš bezpečná. Jsou na ní špatné rozhledové poměry, řidiči se musí orientovat pomocí zrcadel.
Nákladní auto přejelo ženě na chodníku nohy
Navíc odbočení do úzké ulice je pro větší auta skoro nemožné. „Větší auta se hlavně ve směru od Žďáru do pravoúhlé křižovatky nevejdou a často jezdí po chodnících. Před pár lety jsme tu měli jeden případ, kdy takové nákladní auto přejelo jedné paní nohy,“ podotkl místostarosta Michael Omes.
„Druhá příjezdová cesta na sídliště je nutnost. Sice by ji mohl řešit severní obchvat města, který je zahrnut v plánech. Ale to je utopie. Obchvat nebudeme mít minimálně ještě několik desítek let,“ dodal starosta Kamarád.
Kruhový objezd by podle něj mohl řešit i nové napojení k firmě Neufe, jež má areál mezi hlavní silnicí a sídlištěm. A zároveň by mohl být v budoucnu využit pro rozšíření zdejší průmyslové zóny.
Přestože se bude jednat o úpravu silnice první třídy, s největší pravděpodobností bude celou akci financovat město. Případně s menší spoluúčastí právě firmy Neufe. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je vlastníkem silnice 19, už dříve od objezdu dalo ruce pryč.
„Náš úsek výstavby to povolil. Kruhový objezd v těchto místech není nic proti ničemu. My ho vyloženě nepožadujeme, ale také nám tu nevadí,“ prohlásila ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová s tím, že státní organizace nepočítá se spoluúčastí při financování díla.
Chtějí využít chystané uzavírky silnice 19
Kolik bude vybudování objezdu stát, vzejde až z výběrového řízení. Projektované náklady činí asi 14 milionů korun bez daně na samotnou úpravu silnice. Nutné je ovšem připočíst dalších minimálně šest milionů na přestěhování trafostanice a přeložky množství kabelů.
„Až budeme znát celkové náklady, zkusíme ještě ŘSD požádat o příspěvek. Přece jen kruhový objezd přispěje i k bezpečnosti a zpomalí dopravu na příjezdu od Žďáru. Nicméně jsme si vědomi, že vzniká v první řadě kvůli potřebám města,“ pravil starosta.
Vedení radnice chce využít při stavbě plánovanou uzavírku a opravu silnice 19 mezi sousedním Ronovem nad Sázavou a Novými Dvory. Tu chystá ŘSD. Tranzitní doprava by kvůli ní měla být odkloněna v celém úseku mezi Žďárem nad Sázavou a Havlíčkovým Brodem a stavba objezdu tak nebude pro řidiče takovou komplikací.
Budování objezdu by mělo být za provozu, ovšem s omezeními. S největší pravděpodobností bude zřízen kyvadlový provoz na semafory. „Předpokládáme, že stavba bude postupovat po polovinách. Jedna polovina objezdu bude vždy průjezdná,“ naznačil starosta Martin Kamarád.