Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nedávno sci-fi, brzy standard. Podívejte se na vychytávky elektrohyundaie

Pomocí kamer vám ukáže místa, kam při odbočování normálně nevidíte, pomocí 3D vizualizace pomůže vyjet i z nepřehledného místa, i při svižné dálniční jízdě vás upozorňuje na případné překážky. Umí sám zaparkovat i vyjet a řidič přitom ani nemusí sedět v autě. Podrobněji jsme prozkoumali vychytávky elektromobilu Hyundai Ioniq 5.
Liduprázdný Ioniq 5 podélně parkuje

Liduprázdný Ioniq 5 podélně parkuje | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

„Další článek o tom samém hjondé? To už přehání, ne?“ si možná říkáte a v mnoha případech byste se divili oprávněně. Ne tak v případě Ioniqu 5. Je to totiž první vozidlo nastupující generace elektromobilů Hyundai a KIA, které nejsou konverzí konstrukcí vyvinutých pro zástavbu spalovacím motorem, ale jsou postavené na nové čistě elektrifikované platformě.

Speciál Hyundai Ioniq 5

Elektromobilita je pro obě automobilky příležitostí, jak hrát první ligu nejen spíše v cenově dostupných modelech, ale i ve vozidlech pro náročnou klientelu. Ioniq 5 je tak doslova naplněn zajímavými technologiemi, které si rozhodně zaslouží označení „hi-tech“ a ještě nedávno bychom je mohli titulovat jako futuristické.

Perfektní přehled o okolí

Dobrou zprávou je, že nejde o „blbiny pro hračičky“. Jako vysloveně povedenou považujeme kombinaci klasických zpětných zrcátek s kamerami: jakmile aktivujete směrová světla, je na displej před řidičem, do kruhového výřezu na straně zamýšleného vybočení, promítnut obraz, ve kterém vidíte bok vozu až přes zadní kolo a část vozovky včetně krajnice/obrubníku –⁠ jedním pohledem tak víte, že nikoho nemáte ve slepém úhlu, vidíte vzdálenost od obrubníku a další fajn podrobnosti.  

Jak to funguje v reálném provozu, se můžete podívat ve videu.

Kamery sledující okolní provoz jsou vedle řady senzorů jedním ze zdrojů dat pro pokročilý systém asistence řidiči. Na displeji za volant si můžete promítnout jednoduchou vizualizaci jeho výstupu –⁠ schematicky vidíte vozidlo v pruhu před sebou a také vozidla v sousedících pruzích, zejména ta, která vás budou míjet nebo budou vámi míjena. Nechybí vizualizace „rizik“ kontrastní červenou grafikou.

Při proplétání se hustým městským provozem i svižné dálniční jízdě tak má řidič k dispozici hodně přehledně podaných informací o svém okolí a možnost něco nebo někoho přehlédnout, nám přišla poměrně nízká. Samozřejmě za předpokladu, že se bude řidič řízení věnovat.

Pohled z ptačí perspektivy i 3D vizualizace vozu v reálném prostoru.

Systémy vozidla potěší i ty, kteří se neradi proplétají podzemními garážemi, parkovišti obchodních center a dalších komplikovanějších prostorů –⁠ k dispozici máte skvělou kombinaci parkovací kamery, 360° pohledu z ptačí perspektivy a 3D vizualizace vozu zasazené do reálného okolního obrazu –⁠ na jednom displeji, najednou vedle sebe –⁠ víc informací o bezprostředním okolí snad už řidič ani nemůže dostat.

Z informačního zázemí by nám tak vlastně mohla chybět jen infračervená kamera „nočního vidění“ s rozpoznáváním lidí a zvířat, kterou může být vybaven například Audi e-Tron.

Detekce lidí a zvířat IR kamerou v elektromobilu Audi e-Tron. Pokud by hrozila kolize, dostane řidič mimo vizualizace také akustické varování, případně je aktivováno nouzové brzdění.

Na druhou stranu, e-Tron je vozidlo z ještě podstatně vyšší cenové kategorie.

Parkování bez řidiče

Systém automatického parkování, kdy s vozidlem projedete kolem volného parkovacího místa a auto tam samostatně zaparkuje, již není nic neobvyklého. V Ioniq 5 je to ovšem dotaženo o trochu dál, než je obvyklé.

Zde projedete kolem řady zaparkovaných aut s volnými místy, na displeji dostanete nabídku těch vhodných k zaparkování. Ťuknutím na displej si vyberete jedno dle svého uvážení, vystoupíte, zabouchnete dveře a stiskem tlačítka na klíčku dáte povel k zaparkování. A pak jen koukáte, jak se liduprázdné vozidlo pohybuje a zajíždí do vybraného místa.

Tedy, přinejmenším při prvních pokusech nervózně pobíháte okolo a hlídáte, že všechno probíhá tak, jak má. Ale nemusíte mít strach, vozidlo se pohybuje, jen když tisknete tlačítko, jakmile jej uvolníte, okamžitě zastaví.

Jak to vypadá, se můžete podívat ve videu.

Systém v době testování nefungoval stoprocentně, leckdy minul dostatečně velké místo bez povšimnutí, jindy podélné parkovací místo vyhodnotil jako příčné –⁠ nic se neděje, o všem rozhoduje výběrem na obrazovce řidič, ale není to tak bezchybné, jak by si řidič a určitě i automobilka přála.

Proces podélného parkování je sice pomalejší, než jak zajede zručnější řidič, ale pro toho, kdo to neumí, občas odře disky nebo zajíždí takzvaně „na křup“ je to rozhodně slušný pomocník. Příčné parkování, zejména pokud jde o užší místa, je však často až otravně pomalé a i při natáčení jsem si vysloužit hlasitou nadávku řidiče vozidla, které muselo při průjezdu parkovištěm na nymburském sídlišti chvilku počkat.

Za volantem elektroaut

Reálně použitelnější je tak možná funkce zacouvání do parkovacího místa nebo vyjetí z parkovacího místa –⁠ vozidlo v tu chvíli nikam nezatáčí a samo nic neřídí, pouze poslouchá povely řidiče z tlačítek klíčku –⁠ jedním se couvá, jedním jede dopředu. To využijete například, když parkujete natěsno mezi vozidly a špatně by se vám nastupovalo, nebo když vezete dítě na sedačce –⁠ prostorově náročnou manipulaci vyřešíte v otevřeném prostoru a pak jen pomocí ovladače vozidlo „zastrčíte/vystrčíte“ z parkovacího místa. Stejným systémem je vybavena také sestra ioniqu, futuristická Kia EV6 (čtěte zde).

Z hlediska praktické použitelnosti je tak možná lepší parkovací automat Hondy E, který je o něco rychlejší a také poměrně precizní, ale musíte sedět uvnitř vozu, takže tomu trochu chybí ten „wow, v tom autě nikdo není a přesto parkuje“ moment.

Velmi pokročilé automatické parkování nabízí třeba i Honda E.

Takto fungující pomocníky lze brát i jako průběžné ochutnávky vývoje hlavního konceptu, ke kterému automobilky směřují, a tím jsou plně autonomní vozidla. K těm je ještě dlouhá cesta, ale i v této podobě asistenční systémy dovedou, zejména méně schopným řidičům, významně usnadnit život. Jak Hyundai Ioniq 5 jezdí čtěte zde.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

Elektrický BYD Han  na autosalonu v Pekingu

VIDEO Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...