Přípravy obnovy nádraží právě vrcholí v Osoblaze, konečné stanici úzkorozchodné trati, která je vyhledávanou turistickou atrakcí. „Právě vybíráme zhotovitele. Rekonstrukce začne do léta a potrvá zhruba rok,“ upřesnil starosta Osoblahy Antonín Rous.
Práce jsou součástí celkové přeměny výpravních budov a drážních objektů podél úzkorozchodky. Zachránit chátrající nádraží se rozhodly obce podél trati Osoblaha, Bohušov, Slezské Rudoltice a Liptaň.
Od státu už před třemi lety budovy i příslušné pozemky odkoupily a vytvořily projekt na jejich obnovu. Na tu získaly šestadvacetimilionovou evropskou dotaci. Práce teď mohou začít, moravskoslezští zastupitelé již schválili úvěr, z něhož se použijí peníze na předfinancování.
Obnoven letos bude i drážní domek v Kobernu, příští rok přijde na řadu nádraží v Liptani, pak v Bohušově. „Osoblažská trať neodmyslitelně patří k našemu kraji a domovu. Proto jsme se nemohli smířit s nevyhovujícím stavem budov a řešili jsme, jak ze zanedbané tratě udělat turistickou atrakci,“ řekl starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.
Drážní domek ve Slezských Rudolticích už je opravený, v jeho někdejší čekárně, kde se zachovalo i předválečné výdejní okno, vzniklo minimuzeum s artefakty ze života na dráze. Opravená je i budova hradla ve stanici Třemešná ve Slezsku, podle historických plánů prokoukla také zastávka v místní části Amalín.
„Naší snahou bylo co nejvěrněji přiblížit původní podobu z konce 19. století. Vycházeli jsme z řady dochovaných menších či větších architektonických a technických detailů, použitých materiálů, barev a prvků či vybavení zjištěných při podrobném průzkumu staveb na trati,“ popsal projektant Dalibor Rebroš.
Dodal, že velmi cenným podkladem byl i soubor historických původních plánů drážních budov a dobové snímky.
Dnes zavřené a chátrající domky po opravě poslouží turistice. Počítá se s půjčovnami kol, infocentry i obslužnými body například s občerstvením. Navážou tak na provoz turistických vlaků tažených parní lokomotivou. První parní vlak na Osoblažku letos vyjede v sobotu 3. července.
Celou osoblažskou dráhu jsme projeli v seriálu Na co zírá mašinfíra: