Vizualizace nové podoby Americké třídy v Plzni.

Vizualizace nové podoby Americké třídy v Plzni. | foto: Město Plzeň

Plzeň zklidní provoz na Americké třídě, získá ráz obchodního bulváru

  • 17
Na jedné z důležitých ulic v centru Plzně, Americké třídě, se v létě výrazně zmírní automobilový provoz. Dnes pro to zvedlo ruku třicet zastupitelů města. Americkou třídou podle posledních statistik ve všední dny projede na 14 tisíc automobilů.

Osobní automobilová doprava bude v obou směrech zcela vyloučena v úseku mezi Škroupovou a Resslovou ulicí. Ve směru od Mrakodrapu ke křižovatce s Klatovskou třídou nebudou moci auta projet po celé jeho délce. 

V opačném směru projedou od Klatovské třídy ke křižovatce se Škroupovou a Jungmannovou ulicí, kde budou moci odbočit doprava i doleva. Z Resslovy ulici bude možné na Americkou třídu vjet jen při odbočení doprava.

Hlavním cílem omezení osobní dopravy je zklidnění provozu v centru Plzně a zlepšení podmínek pro průjezd veřejné dopravy. Její vozy budou ulicí jezdit dál stejně jako vozy integrovaného záchranného systému, taxi, zásobování a dopravní obsluhy.

Odvedení části automobilů z Americké třídy má přispět k tomu, aby ulice získala ráz obchodního bulváru. Počítá se s rozšířením chodníků a doplněním stromů, aby vytvořily alej.

Náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule  z TOP 09 prohlásil, že řadu let odkládané rozhodnutí o zklidnění Americké třídy představovalo dluh. Připomenul, že město v posledních desetiletích investovalo zhruba dvě miliardy korun, aby vytvořilo objízdné trasy, především ulici U Trati, aby bylo možné dopravu z centra odvést.

Ulice má získat ráz obchodního bulváru

„Máme mimořádnou příležitost naplnit dlouhodobé strategie, které město schválilo jako je například Plán udržitelné mobility,“ řekl. Upozornil, že mnoho měst v České republice své hlavní třídy řadu let zklidňuje.

Podle náměstka tisíce aut, které denně pro Americké třídě jezdí, zvládnou okolní komunikace vstřebat, aniž by vznikaly výraznější potíže. Připomenul, že Americká třída byla při rok trvající rekonstrukci před lety zavřená a doprava proto v okolí nekolabovala. „Rekonstrukce prověřila, že to zklidnění je možné,“ prohlásil. 

Spoje nabírají na Americké třídě zpoždění až 16 minut

Po Americké třídě projíždí osm trolejbusových a tři autobusové linky a vozí zhruba 24 tisíc cestujících za den. Spoje přitom při průjezdu ulicí v dopravních špičkách často stojí v kolonách a nabírají zpoždění až 16 minut. Jejich rychlost bývá i pouhých 2,5 kilometrů za hodinu. 

Zklidněné Americké třídy podpořila i většina zastupitelů z opozičních stan. „Pro mě byl faktor zrychlení městské hromadné dopravy ten hlavní. Bude přibývat aut a to omezení budeme muset udělat dřív nebo později,“ řekl šéf klubu Pirátů Pavel Bosák.

Bývalý náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík z KDU-ČSL uvedl, že není třeba se obávat důsledků uzavření průjezdu Americkou třídou. „Nezpůsobí nic, stejně jako nezpůsobilo nic uzavření Wilsonova mostu,“ konstatoval.

Jediný zastupitel, který zklidnění Americké třídy odmítl, byl Petr Vileta z Pirátů. „Budu hlasovat proti, město bez aut je skanzen nebo vesnice,“ prohlásil.

Michal Vozobule po schválení návrhu na omezení provozu zdůraznil, že zklidnění přinese obecné zkvalitnění života na Americké třídě. „Myslím, že to pomůže městu Plzni v jeho rozvoji a té Americké třídě k tomu, aby opravdu byla městským bulvárem nikoli tranzitní silnicí,“ sdělil. 

Řekl, že by samozřejmě bylo o hodně lepší, kdyby byl provoz na Americké třídě omezený už dřív. Poprvé už totiž tento záměr na radnici zastupitelé schválili v roce 2003.

„Ale prostě doba v Plzni dozrává na některé věci pomaleji. Jsem rád, že jsme to po takové době dokázali,“ konstatoval. Nová organizace dopravy na Americké třídě má začít platit v době letních prázdnin.