Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Terénní přívěs na prázdniny na konci světa sbalíte jako batoh

  16:00
Manželé z Utahu se před lety pustili do návrhu minimalistického přívěsu, který ustojí libovolný terén a klima. Má prý všechno, co budete potřebovat na dlouhé cestě k vysněnému cíli, i když tam nevedou silnice. Sází na bytelnou konstrukci, minimalistický design a spontaneitu uživatelů.
Terénní přívěs Escapods se složeným střešním spaním a malou polní kuchyní vzadu.

Terénní přívěs Escapods se složeným střešním spaním a malou polní kuchyní vzadu. | foto: Chris Eckel, Escapods

Nastartovat auto a vyrazit na pár hodin do neznáma. Sledovat chvilku jen střelku kompasu vlastních potřeb, volajících po klidu a izolaci od civilizace. Jet kupředu pro samotnou radost z cesty a z objevování. A v cíli, nebo spíš tam, kde na večer zastavíte? Zachovat si i nadále svobodu a nezávislost tím, že veškeré zázemí k pohodlnému přespání vezete na přívěsu s sebou.

Zhruba z takových motivů se rodil počin zvaný Escapods. Obytný terénní modul, tvořený v duchu moderních nomádů, kteří občas hledají v divočině únik před digitálním světem. Projekt, který si před pěti roky vysnili manželé Chris a Jen Hudakovi z Utahu, přitom sází na maximální funkční jednoduchost. Což v kombinaci s nízkou váhou, vysokou odolností a chytlavým designem vedlo k podnikatelskému úspěchu.

Chtěli přívěs, který by je nezruinoval

Ale postupně: Před lety měli prostý plán: pronajmout nebo zakoupit si malý přívěs za auto, se kterým by mohli vyrazit „tam, kde je hezky“, na takovém místě jednoduše zastavit, sbalit připravenou batožinu, vyrazit na túru a po celodenním treku se zase vrátit ke své mobilní základně.

Hned první věc, kterou zjistili, bylo, že cenový profil většiny přívěsů, nebo dokonce karavanů je silně nad rámec jejich rozpočtu. A druhá? Že drtivá většina podobných modulů může jen stěží naplnit představu o pohybu po nezpevněném terénu.

Jenže oni nehledali divočinu v kempu. A tak se v roce 2015 rozhodli ideální přívěs na míru vlastním potřebám vyrobit sami. Jak se ukázalo, Spojené státy americké přejí amatérským konstruktérům a pro jejich atypický přívěs existoval poměrně silný trh.

Základem off-road modulů Escapods je kombinace robustního podvěsného rámu, na který je „přilepen“ hliníkový profil obytné/úložné konstrukce. O jeho stabilitu se stará bytelný rám svařované ocelové trubkové konstrukce. To celé je pak usazeno na sedmnáctipalcových kolech, která zajišťují trakci a průchodnost nad prakticky libovolným terénem. Respektive, kudy projede auto v čele, to zvládne i Escapods.

Přívěs je v technické dokumentaci charakterizován jako obytný modul využitelný pro jakékoliv roční období. O to se stará třívrstvá izolace interiéru, počínaje čalouněním z březové překližky, následovaná třemi centimetry izolační tkaniny, ochrannou voděodolnou vrstvou a nakonec vnějším hliníkovým krunýřem, zafixovaným do ocelového rámu. Teploty kolem nuly uvnitř prakticky nepocítíte. Zaspárování řeší vinyl, takže problém není ani s kondenzací.

Poskládej si sám, aneb individualita vítězí

Od špičky po konec měří 3,9 metru a v nejširším bodě zabírá 3,1 metru (výška je 1,9 metru). Což je vcelku dost pro minimalisticky zařízený interiér, který nabízí dvoulůžko pěnové matrace „manželské postele“, úložný prostor pro operativní vybavení, integrovanou klimatizaci, hygienické zázemí, z vnější zadní strany otevíratelný box s polní kuchyní (ledničkou, elektrickým sporákem).

Osvětlení zajišťuje energeticky efektivní LED, a pokud si opravdu nedokážete odříct vymoženosti civilizace, jsou tu i dva USB porty a 12V zástrčka v čelní stěně.

Terénní přívěs Escapods

Tato legrace by pochopitelně ubírala energii putujícím obyvatelům na proklamované nezávislosti od vnějších zdrojů, nebýt střešní solární elektrárny (Renogy 100w Suitcase ) a bateriového systému. Nechybí tu ani klasická 15A dobíječka a také malé vodní čerpadlo. Protože jeden nikdy neví.

V základní „suché“ úpravě váží kompletní přívěs Escapods 725 kilogramů, s naplněnými kanystry na vodu se může zvýšit o další metrák. Hračičkové si mohou k základní výbavě přiobjednat nosiče jízdních kol, kajaků, modul externí sprchy, nebo grilovací komplet.

Konfigurace dávají případným zájemcům možnost uzpůsobit si celý modul svým potřebám a představám. Mezi zatím nejextrémnější zakázkové modifikace patřila instalace přídavné skládací střešní pozorovatelny pro vášnivého ornitologa. Závěsný rám je konstruován na nosnost 1,8 tuny.

Základní idea přitom zůstává stejná: Escapods jsou vlastně takové velké batohy na kolech, které máte stále sbalené na cestu. Když je připojíte za vůz, můžete s nimi jet kamkoliv a neztratíte se. „Což je možná podstata toho, v čem vidíme alternativy uspěchanému životnímu stylu,“ říkají Hudakovi. „Je to spontánní touha po dobrodružství, které půjdete objevovat. Protože všechno potřebné máte s sebou.“

Kolik za batoh na kolech?

  • V Evropě jsou zatím Escapods bez přímé podpory prodeje, ale co není, může být.
  • Za oceánem jsou nyní k sehnání dvě základní modelové řady, přičemž první, Topo Series, můžeme označit za „terénnější“ a přijde na 11 500 dolarů. Pohodovější set zvaný Dreamscape počítá s variantou, že budete méně jezdit a více bydlet, což se odráží na komfortu vybavení. Tato verze pak vyjde v základní sestavě na 13 500 dolarů (cca 340 tisíc korun).
  • Rozdíly mezi modelovými řadami ale naprosto stírá volitelný list uživatelských preferencí vybavení, v rámci kterého si můžete vybrat vše od počtu USB zástrček, počtu úchytů na kanystry s vodou až po dvouplotýnkový vařič.
  • Pokud byste se kladně vyjádřili ke všem volitelným doplňkům, zvýšili byste cenu na 16 500 dolarů (cca 415 tisíc korun). Nedá se ale předpokládat, že byste současně využili tří různých střešních stanů.
  • Podstatné je, že možnost specifikací dodává Escapods opravdu velkou míru individuality ve výběru a skladbě vašeho ideálního „batohu na kolech“.
Terénní přívěs Escapods
Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...