Jedním z vedlejších efektů kůrovcové kalamity bude možná vyšší bezpečnost na silnici od Jihlavy do Luk nad Jihlavou. Lidé, kteří po ní často jezdí, si slibují, že v místech, kde se dříve držel ve stínu led, se bude jezdit lépe. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Vysočina rozšíří zrádnou cestu do Luk, k vyššímu bezpečí pomohl kůrovec

  • 0
Když se nyní na hlavním příjezdu do Luk nad Jihlavou za koupalištěm potká kamion s dalším autem, musí jeden z nich zastavit. Na úzké vozovce s rozbitými krajnicemi se dvě auta nevyhnou. To by se mělo změnit. Co nevidět začnou práce na rozšíření silnice. Bezpečnost se tu paradoxně zvýší i díky kůrovci.

„Čekáme na pravomocné stavební povolení. Nyní jsou na místě prováděny přípravné práce a kácení dřevin. Stavební práce by mohly začít v polovině dubna,“ sdělila Eva Neuwirthová z tiskového oddělení krajského úřadu.

Silnice bude uzavřená od křižovatky u louckého koupaliště až po napojení na silnici II/602. Vozovka dostane zpevněnou krajnici, v místech s vysokým náspem bude doplněna gabionovou stěnou se svodidlem. Práce by měly být ukončeny do konce letošního října.

„Usilujeme o rekonstrukci silnice skoro deset let, máme radost, že k tomu konečně došlo,“ řekl loucký starosta Viktor Wölfl.

Úzkou a v jednom úseku klikatou silnici na poměrně vysokém náspu poblíž Kozlovského potoka už poznamenalo množství havárií. Wölfl věří, že po rekonstrukci bude silnice bezpečnější.

V lesním úseku silnice často namrzala a vynášela do protisměru

„Nyní nemá na šíři ani šest metrů a nově by měla mít šest metrů plus krajnice. Zčásti bude narovnaná zatáčka, v tom místě bude posunuté koryto potoka a také ubourán kus skály. Oblouk nebude tak ostrý,“ popsal Wölfl.

Další změna bude možná také zdánlivě pozitivní, ale jde jen o vedlejší efekt katastrofy, kterou na lesích působí kůrovcová kalamita.

„V zimě tam silnice víc namrzala, jak se vjelo ze slunce do stínu lesa. To se asi změní, protože prakticky z celého údolí lesy kvůli kůrovci zmizely. Ale asi tam zase bude více navátého sněhu,“ odhaduje Wölfl.

Místní řidiči rekonstrukci dlouhodobě rozbité silnice zpravidla vítají. „Silnice byla v dezolátním stavu a myslíme si, že příprava rekonstrukce se neúměrně protáhla. Divíme se, že se tam něco vážného nestalo. I v naší rodině jsme tam v zatáčce měli nehodu. Silnice tam snadno namrzala a pak vás to rychle vyneslo do protisměru, krajnice byly rozbité, že jste auto neudrželi na vozovce,“ popsala Zdeňka Rychlá z louckého spolku MAS Leader Loucko.

Luka nad Jihlavou mají štěstí v tom, že jsou přístupná z více směrů. Řidiči mohou využít celkem pěti dalších příjezdů: od Puklic, Jeclova, Otína, Bítovčic nebo i strmou silničkou na Vysoké Studnice.

Kousek od Luk už začala stavba obchvatu Velkého Beranova

Nedaleko od této silniční stavby už začaly přípravy také na další dopravní investici, podstatně větší: dvouletou stavbu velkorysého obchvatu Nových Domků a Velkého Beranova. Ta je s hodnotou 800 milionů korun historicky jedna z největších staveb kraje.

„U Velkého Beranova je předáno staveniště, investor dělá hrubé přípravy, kácení, přeložky inženýrských sítí,“ řekl krajský radní pro dopravu Jan Hyliš. 

Se silnicí II/602 souvisí také na letošek plánovaná rekonstrukce zdevastovaného úseku této trasy u Olešné na Pelhřimovsku.

Zrádná silnice 404 do Luk nad Jihlavou se během letošního roku stane bezpečnější.

Zrádná silnice 404 do Luk nad Jihlavou se během letošního roku stane bezpečnější.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz