Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme, že elektřina vzniká v zásuvce, o tom se už delší dobu diskutuje. Teď se ukazuje, že i tichý provoz je spíš hrozbou než výhodou – chodci je můžou přeslechnout a vstoupit jim do cesty.

Tesla. Ilustrační snímek | foto: Tesla

Tichý provoz elektromobilu se zpočátku zdál skvělou věcí. Představou ekologů bylo, že elektromobily nejen sníží znečištění ovzduší ve městech, ale uleví lidem i v oblasti hlučnosti automobilové dopravy. Potvrdila se ale stará pravda, že každé pro má také svoje proti. Automobilky teď hledají cesty, jak vrátit elektrickým autům „hluk“. Nařizuje jim to totiž i evropská legislativa. 

Končí vám povinné ručení. Porovnejte si nabídky a ušetřete.

Americký časopis Wired například nedávno spočítal, že elektrické vozy mají o 37 procent vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky srážky s chodci než vozidla se spalovacím motorem.

Britský Guardian zase citoval Kevina Clintona z Královské společnosti pro prevenci nehod (Royal Society for the Prevention of Accidents): „Největší rizika spojená s elektrickými vozidly jsou při jízdě v nízké rychlosti, například ve městě, protože hluk z pneumatik a aerodynamický šum jsou při těchto rychlostech minimální.“

Nejvíc jsou v této souvislosti ohroženi nevidomí. Guardian citoval studii informující o tom, že s elektromobily má problém 93 procent nevidomých.

Umělý hluk o čtyřech tónech

V USA vstupuje letos v platnost vládní nařízení, že nové elektromobily budou muset povinně vydávat umělý zvuk v rozmezí 47-60 dB v kombinaci maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315-3500 Hz.

Podobné nařízení schválila i Evropská unie. V dubnu 2014 přijala nařízení č. 540/2014, které předepisuje výrobcům vybavit svá elektrická a hybridní vozidla tzv. systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Od 1. července 2019 ho musí mít všechny nové typy vozidel, tedy modely nově uváděné na trh. Od 1. července 2021 pak bude tato povinnosti platit pro úplně všechna nová vozidla.

Výrobci s tím proto musejí počítat už nyní. „Již od roku 2013 je pro vozy BMW poháněné pomocí eDrive nabídnut jedinečný nezaměnitelný zvuk,“ říká pro iDNES.cz mluvčí českého BMW David Haidinger.

„Tato bezpečnostní funkce je v některých zemích již delší dobu doposud dostupná buď v rámci standardní výbavy, a nebo jako volitelný doplněk (například v České republice nebo Německu). Od té doby ho skupina BMW stále rozvíjí. Nové elektrifikované modely BMW, které budou od července 2019 uváděny na trzích ECE, budou standardně vybaveny novým akustickým zvukem pro ochranu chodců. Totéž platí pro elektrifikované vozy MINI, které budou mít svůj vlastní zvukový design, odrážející hodnoty značky MINI. V případě zvuku BMW Sound vyvinutého speciálně pro MINI ještě není jeho finální podoba definitivně stanovena, nicméně zvuk splní zákonné požadavky,“ dodává.

Podobné je to i u značky Kia. „Všechny modely značky Kia s alternativním pohonem typu hybrid, plug-in hybrid a čistě elektrický pohon mají výstražný systém (tón) pro upozornění chodců či cyklistů instalován a homologován již z výroby,“ vysvětluje Kateřina Vaňková z českého zastoupení.

Systém výstražného tónu byl zaveden s uvedením vůbec prvního elektromobilu značky Kia, Soul EV (prodej v České republice byl zahájen v září 2014). „Následně byl tento systém převzat i ostatními elektrifikovanými modely Niro HEV, Niro PHEV, Optima PHEV, které následovaly. Značka Kia tento svůj výstražný tón nazývá Virtual Engine Sound System (VESS). Se zvyšující se rychlostí vozu se zvyšuje i frekvence zvuku, avšak maximálně do rychlosti dvacet kilometrů v hodině. Poté je výstražný tón automaticky deaktivován. Implementovaný varovný tón ve vozidlech Kia je možné mechanicky stiskem tlačítka vypnout či opětovně zapnout, ale nelze nikterak měnit zvuk samotný, protože ten je součástí homologace vozidla,“ vysvětluje Vaňková.

Hlas kapely nebo hybridního závodního speciálu

Například Volkswagen vybírá podle Automotive News Europe zvlášť zvuky pro různé modely podle jejich zaměření. Třeba SUV budou mít hlubší hlas, který lépe pasuje k jejich mohutnosti. Volkswagen už má prý odladěný zvuk pro nový model I.D., auta velikosti modelu Golf, které odstartuje ofenzivu elektromobility.

Renault Zoe, nejdůležitější elektromobil francouzské značky, mění hlas podle zvoleného jízdního režimu. Ladiči hlasu si prý brali inspiraci ze sci-fi filmů a k tomu spolupracovali s hudebním skladatelem Andreem Cerou.

Intenzivně se laděním hlasu elektromobilů zabývají i ostatní značky. Od Citroënu přes Porsche, jež má znít jako hybridní speciál pro vytrvalostní závod v Le Mans, po Mercedes, který chce dát svým luxusním modelům hlas, který nebude rušit posádku, až po sportovní divizi značky, oddělení AMG, které si k ozvučnění elektroaut přizvalo na pomoc slavnou kapelu Linkin Park.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...