Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

  8:00
Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se totiž rozhodla, že ukáže veřejnosti upravenou podobu své studie Vision E, ze které má v roce 2020 vzejít první sériový elektromobil značky Škoda. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi.

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené podobě. | foto: Škoda Auto

Facelifty typicky dostávají auta po několika letech sériové výroby, studie Vision E jej však dostane v rámci svého postupného vývoje. S tím, jak se přibližuje termín uvedení sériového provedení vozu, který bude ze studie vycházet, Škoda koncept upravuje a zkouší si na něm různá řešení, která se pak mohou, ale nemusí, objevit v praxi.

Šéf produktové strategie Škody Guido Haak k tomu v rámci workshopu věnovanému digitalizaci a konektivitě prohlásil: „Na studii Vision E nadále pracujeme tak, abychom z ní připravili sériové auto. Od představení v Šanghaji letos na jaře se tak studie docela změnila.“ Podle skic, které automobilka uvolnila, se můžeme těšit na nové provedení LED světlometů a celkové „světelné“ signatury studie. Zajímavým detailem může být i logo na kapotě, to na obrázcích totiž nemá typický kruh, ve kterém bývá okřídlený šíp „zarámován“.

Zdánlivá drobnost by totiž mohla být cestou, jak odlišit elektrické škodovky od těch běžných. Podle Haaka totiž jinak automobilka rozhodně neplánuje vlastní sub-brand, kterým by elektrifikovaná vozidla odlišila.

Právě elektrifikace pak bude podle Guido Haaka hrát u osobních aut čím dál větší roli a sériový model vzešlý z Vision E bude pro Škodovku velmi důležitý. Elektrická auta (elektromobily a plug-in hybridy) totiž mají značce výrazně pomoci snížit flotilový průměr emisí a tudíž dosáhnout cílů, které EU stanovila pro rok 2020. Bez těchto vozů by musela automobilka platit pokuty za neplnění stanovené úrovně emisí CO2. V roce 2020 by přitom měla elektrifikovaná auta tvořit 8 % trhu, zatímco dnes je to jen něco málo přes půl procenta.

Guido Haak má i recept, jak se k tomu elektromobily v podání Škody dopracují. „Auto musí mít samozřejmě dostatečný dojezd, důležité ovšem je, že ho musíme nabídnout v cenově nižších kategoriích,“ vysvětluje Haak. Podle něj jsou současné elektromobily příliš drahé a i Tesla Model 3 je s cenou startující na 35 000 eurech (900 tisíc korun) pořád velmi prémiové auto. „Naší konkurencí nebude Tesla, ale běžný vůz se spalovacím motorem, jaký dnes vídáte běžně na silnicích,“ vysvětluje šéf produktové strategie mladoboleslavské značky.

Mimochodem, představitelé automobilek se ke konkurenci moc často nevyjadřují a nesrovnávají se s ní, ale Haak učinil na setkání ve Škoda Auto DigiLabu malou výjimku. „Respektuji to, co dělá Tesla a Elon Musk. Podstupují velmi vysoké riziko, možná nejvyšší z celého autoprůmyslu,“ zmínil Haak s tím, že největší výzvou bude pro Teslu ziskovost. Mezi řádky se dalo číst, že Haak věří tomu, že koncern Volkswagen, do kterého Škoda spadá, bude mít díky speciální platformě MEB určené pro elektromobily a schopnosti rychle začít vyrábět relativně velké množství aut na baterky v tomto ohledu výhodu.

Haak dále zdůraznil důležitost on-line připojení a služeb. Podle něj má být u elektromobilů ještě vyšší než u běžných vozů. „Dojezd elektromobilů bude i nadále svým způsobem omezený, proto bude mnohem důležitější znát třeba provoz na trase nebo obsazení a dostupnost dobíjecích stanic,“ vysvětluje zástupce Škody. V té souvislosti také Haak připomněl, že se koncern VW ve spolupráci se soupeři dohodl na rozšiřování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Automobilka nabídne i řadu komfortních a nadstavbových digitálních služeb, na kterých právě pracuje v rámci svého DigiHubu.

Digitalizace a automatizace se pak netýká jen samotných automobilů, ale i jejich výroby, u elektromobilů budou opět tyto oblasti důležitější než u klasických aut. V této souvislosti se často mluví o ztrátě pracovních míst v automobilovém průmyslu. Haak ovšem zdůraznil, že nový elektromobil by měl pomoci zachovat současné vztahy i pracovní místa. Vůz, který vzejde ze studie Vision E, se má vyrábět v Mladé Boleslavi a Škoda jej chce využít k tomu, aby skrze něj zachovala i vztahy se svými dodavateli. Automobilka tlačí i na změny ve vzdělávacím systému, které by měly zaručit dostatek kvalifikovaných pracovních sil pro automobilový svět nedaleké budoucnosti.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...