Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mluví se o nich už 25 let. Teď má rychlovlaky vzkřísit další studie

  1:00
Česko opět mění plány, jak do Česka přivést rychlejší železnici. Po fiasku minulé soutěže na ekonomický smysl projektu se už další nechystá. Stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi.

V Česku je neuvidíte. Vysokorychlostní vlaky jako například TGV se Českem proženou až někdy po roce 2030. | foto: Reuters

Němci minulý týden oslavili čtvrtstoletí od provozu svých rychlovlaků ICE. Česko tento týden oslavila podobné výročí – mluvení o tom, kdy u nás podobné vlaky budou dál jezdit. Do sbírky slibů přidal další i premiér Bohuslav Sobotka, který po schůzce se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) oznámil zahájení staveb nových tratí pro rychlé vlaky někdy kolem roku 2025.

Jde o hodně odvážné tvrzení. O rychlovlacích se u nás mluví už opravdu dlouho, ale jen mluví. Příprava totiž vysokorychlostní tempo nemá – SŽDC musela zrušit už potřetí soutěž na studii, která by ukázala, kde by se rychlejší vlaky vyplatily.

Správa minulý týden poslancům podvýboru pro dopravu představila nový plán. Další soutěž už nebude, stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi. Ty chce SŽDC s posvěcením ministra dopravy zadat do konce roku.

Podívejte se na animaci rychlodráhy Praha - Drážďany:

Studie mají ukázat, zda se takové stavby vůbec zaplatí a je smysluplné je stavět. O rok později by měly následovat studie na rychlé spojení z Prahy do Berouna a z Přerova do Ostravy. SŽDC tak chce dohnat zpoždění, které jí vzniklo další nepovedenou soutěží.

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

V Česku se zatím mísí názory dvou táborů odpůrců a zastánců. I ve Sněmovně mají „vrtky“, jak se vysokorychlostním tratím začalo říkat, odpůrce. „Je důležité dokončit hlavně koridory na 160 kilometrů v hodině a teprve pak řešit rychlejší vlaky,“ říká například poslanec Pavel Čihák. „Jsem rád, že je jasnější plán a přípravy pokračují,“ říká naopak zastánce těchto tratí Martin Kolovratník.

Na rychlosti 160 kilometrů v hodině, která je v Česku pouze na několika desítkách kilometrů, česká železnice ustrnula, řada modernizací vede ke zvýšení rychlosti lehce přes sto kilometrů v hodině, kdy vlak ještě nedokáže konkurovat autu.

Zastánci mluví hlavně o tom, že zrychlení je jedinou cestou, jak uvolnit kapacitu přetíženým železnicím a dostat do vlaků více lidí. Nárůst cestujících mezi Prahou a Ostravou, kde je vlak jako na jedné z mála tras rychlejší než auto, přitom dobře ukazuje, jaké může mít rychlovlak výhody.

Koridory pro rychlotrasy jsou už několik let vymyšlené, ale ministerstvo dopravy připouští, že někde nedbali jeho zákazu a na pozemcích vznikly stavby. Nové komplikace navíc přináší i nová ochrana nádrže Želivka, okolo které měla trať původně vést. „Zkoušíme trasu jižně od ní. Nabízeli jsme jim, že uděláme bezodtokový most, ale nebyl o to zájem,“ říká Radek Čech z oddělení strategie SŽDC.

250 a víc ne?

Do toho se objevují spousty lidí, kteří sice rychlovlaky chtějí, ale jen když nepovedou kolem nich – stejný problém ale řeší i jinde ve světě. Jak na nedávné konferenci v Náměšti nad Oslavou uvedl Andrew McNaughton, ředitel organizace HS2, jež připravuje další vysokorychlostní trať ve Velké Británii, všichni chtějí stanici, ale nikdo nechce trať.

Klíčovou otázkou bude i to, jakou rychlost budeme v Česku považovat za vysokou. Čím dál více totiž přibývá hlasů, že stačí do 250 km/hod. a vše nad to je už zbytečnost. I proto, že tuzemští výrobci vlaků, především Škoda Transportation, vyšší rychlosti neumějí.

Vznikají pak studie, které rychlejší vlaky uměle zpomalují – například projektanti vymysleli trasu Brno–Přerov tak, že s rychlostí 200 kilometrů v hodině vychází doba jízdy kratší než na vyšší rychlost.

„Úvahy o tom, že bychom tratě zpočátku zprovoznili jen na 200 kilometrů, vypadají na první pohled rozumné, ale jsou podobné, jako kdybychom v době chytrých telefonů říkali, že nám pevná linka stačí. Plánovat něco na 20 let dopředu v parametrech běžných před dvaceti lety je zhůvěřilost,“ říká Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

Záležet bude i na tom, s jakou cenou za kilometr projektanti přijdou, protože v některých studiích počítají s cenami skoro dvakrát vyššími než ve Španělsku.

Autor:
  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

Číňané naletěli ruským podvodníkům. Zaplacené tisíce tun mědi nikdy neviděli

13. června 2024

Obří čínský státní obchodník s komoditami vyšetřuje ztrátu, kterou mu způsobili ruští podvodníci....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Místo investování práci jen předstírali. Banka zaměstnance načapala a vyhodila

14. června 2024

Americká banka Wells Fargo propustila část svých zaměstnanců, protože zjistila, že svou práci jen...

Nvidia je nejhodnotnější firmou světa. Táhnou ji čipy a nadšení z AI

18. června 2024  20:09,  aktualizováno  20:36

Výrobce čipů Nvidia se stal nejhodnotnější firmou na světě. Jeho tržní hodnota se vyšplhala na...

Kdo vládne ruským regálům. Jak Coca-Cola odešla a zároveň neodešla z Ruska

18. června 2024

Přestože se americká společnost Coca-Cola spolu s dalšími desítkami západních firem po začátku...

Singapurské břehy znečistila olejová skvrna. Pomáhali záchranáři i dobrovolníci

18. června 2024

Únik topného oleje, který zasáhl pláže podél ostrovního letoviska Sentosa a další části jižního...

Penta Hospitals se chce zaměřit na následnou intenzivní a domácí péči

18. června 2024  17:40

Skupina Penta Hospitals se chce více zaměřit na lůžka následné intenzivní péče a poskytování domácí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...