Cyklistický rozhodčí: Nehraje se fér, proto šest sudích na motorkách

  6:59
Loni byl jedním ze čtyř mezinárodních rozhodčích na Tour de France. Je proslulý svou přirozenou autoritou a respektem ze strany závodníků. V sedmašedesáti letech ale zažil Miroslav Janout i doby, kdy kolem pelotonu jezdilo jen pár motorek, teď se jich kolem kol motá několik desítek. „Bohužel, dneska je sport dvojka, byznys jednička,“ říká.
Cyklistický rozhodčí Miroslav Janout

Cyklistický rozhodčí Miroslav Janout | foto: Tomáš Macek, MAFRA

V době tragické nehody Antoine Demoitiého na klasice Gent-Wevelgem zrovna soudcoval na závodech v Alžírsku, i přesto situaci v Belgii bedlivě sledoval.

Dalo se tragické nehodě zabránit?
Myslím, že ne. Podle mých informací to byl motocykl rozhodčího, který spadl na tělo závodníka. A šlo o pilota, který dělá cyklistiku 30 let. Cyklisté jeli údajně sedmdesátkou, když spadli, a to už ten pilot asi nemohl nic dělat. Vlastně to mohl být kdokoliv – motorka fotografa, kameramana. Je to neštěstí těchto závodů, že se může stát cokoliv.

Takže šlo spíš o shodu nešťastných náhod?
Ano, je to shoda nešťastných náhod. Ale můžeme se na to podívat i trochu jinak. Motocykly, které se v cyklistice používají, jsou Kawasaki nebo Hondy, které váží 300 kilo. Na obou stranách mají navíc takové ty boxy, ve kterých mají různé náčiní. O tom Mezinárodní cyklistická unie taky diskutovala. Stejně jako o kovových bednách, které mají motorky fotografů a kameramanů. Měly by být plastové, nebo by se neměly používat vůbec. Ale bohužel, pořád se používají.

Na velkých závodech kategorie World Tour je na motorce šest rozhodčích. Není to moc?
Není, šest jich je tam proto, že dneska nemůžete nikomu věřit. Závodníci ani vedoucí týmů v technických vozech bohužel nehrají fair-play. A nemluvím jen o domesticích, však si vzpomeňte na loňský případ Nibali (Ital byl loni na Vueltě diskvalifikován za to, že se nechal několik set metrů táhnout doprovodným autem). Kdyby se hrálo fair-play, nemuselo by být šest rozhodčích na motocyklu, stačili by třeba tři.

Dobře, šest rozhodčích je nutnost, ale cyklisté volají i po omezení motorek s fotografy a kameramany.
Víte, proč musím psát do každé zprávy pro UCI jaké je pokrytí toho daného závodu médii? Protože se to v tuhle chvíli považuje za klíčovou věc pro organizátora závodu, aby měl reklamu on i cyklistika. No a pokud chci, aby tam byla média, musím tam mít deset fotografů z různých agentur. Pamatuju doby, kdy v pelotonu byly dvě motorky televizních kamer + jedna sono, která se stará o přenos signálu. Dneska je to pět + dvě. Bohužel, dneska je sport dvojka, byznys jednička.

V roce 2003 po smrti Andreje Kivileva začali cyklisté povinně nosit přilbu. Myslíte, že nedělní nehoda bude mít podobný dopad?
Takhle, šéf Komise silniční cyklistiky je Belgičan Tom van Damme, nehoda se stala na belgických úzkých silničkách, takže se to na ně hrne. Nejspíš nějaké rozhodnutí z hlediska omezení počtu motocyklů přijde, ať už těch s médii nebo jakýchkoli dalších. Dnes se totiž v pelotonu pohybuje mezi čtyřiceti a padesáti různými motorkami, které mají své povinnosti, takže někdo určitě přijde s tím, že je třeba to rázně omezit, ale podle mě s tím všichni nebudou souhlasit. A hlavně to dle mého nebude mít žádný efekt, protože nedělní pád byl shoda nešťastných okolností. Vždycky říkám, že když nebude dvě stě cyklistů, ale třeba jen padesát, tak přijde moment, kdy čtyřicet z nich spadne a budeme tam, kde jsme teď.

Vincenzo Nibali v cíli druhé etapy Vuelty, po které byl diskvalifikován.

Alexandr Kristoff zase přišel s tím, že by auta ani motorky neměly předjíždět peloton, ale měli by jet oklikou.
To jsou všechno takové momentální nápady. Dívejte, pravidla třeba říkají, že policejní pilot má mít odstup 100 -150 metrů od pelotonu zepředu. Ale přijde zúžení nebo je mokrá vozovka a policajt taky nemůže jet na hazard, aby tu vzdálenost dodržel. Stejně tak nemůžu chtít po fotografech, aby jeli jinou tratí a pak se vraceli k pelotonu. Nápady to nejsou špatné, ale jsou daleko od reality.

Ozývají se i hlasy, že ne všichni piloti motorek nebo aut mají příslušnou licenci pro cyklistické závody. Může se to stát?
Ne, ne. Speciálně pro World Tour závody jako byl nedělní Gent-Wevelgem je to tak, že všichni piloti motorek nebo aut musí mít licenci řidiče. Zároveň musí absolvovat školení jízdy na motocyklu nebo v autě, na základě které teprve dostanou licenci národní cyklistické federace, pod kterou spadají. Tenhle seznam je pak k dispozici před každým závodem a kontroluje se. Pokud pilot licenci nemá, do závodu ho nepustíme.

To je nejvyšší kategorie World Tour. Ale jak je to s menšími závody?
Předpis se týká všech závodů. Rozhodčí musí dostat před startem každého závodu seznam všech řidičů motocyklů a aut, kteří jsou v konvoji a musí tam být napsané číslo licence pilota od národní federace. Ta licence potvrzuje, že člověk je schopen řídit vozidlo v cyklistickém závodě, ne že je to nějaký taxikář. Ale bohužel, to mluvíme o závodech do třídy Hors Class. Ale teď se vracím po měsíci z Alžírska a za celých třicet dní jsem žádný seznam nedostal. Když budu stoprocentně důsledný, tak takový závod nemůže ani odstartovat.

  • Nejčtenější

Výsledky MS v hokeji 2024: Pražské zlato, po 14 letech jsou Češi mistry

10. května 2024,  aktualizováno  26.5 23:17

Opět po devíti letech klání mistrovství světa pohostila Praha a Ostrava. Čeští hokejisté zakusili v...

Švýcarsko - Česko 0:2. Pastrňák utnul domácí čekání, hokejisté slaví 13. zlato

26. května 2024  8:49,  aktualizováno  23:43

Takřka čtyřicet let vyhlížel takový zážitek. V poslední květnovou neděli se hokejem poblázněný...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Švédsko - Česko 3:7. Národní tým je ve finále MS, má jistou medaili

24. května 2024  8:25,  aktualizováno  25.5 17:20

Na tento okamžik čekali čeští hokejisté čtrnáct let. Národní tým slaví postup do finále mistrovství...

Kanada - Česko 4:3P. Nejdřív vyrovnání, pak rozhodla chyba v přesilovce

21. května 2024  15:26,  aktualizováno  19:17

Defenzivně zodpovědné výkony nakonec vystřídala ve třetí třetině zběsilá přestřelka. Čeští...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Oslabení před finále. Dodatečná stopka pro Ruttu, Krejčík musel do nemocnice

25. května 2024  22:15,  aktualizováno  22:50

Národní tým se ve finále domácího mistrovství světa bude muset obejít bez Jana Rutty. Český obránce...

Macháče nesrazilo pětihodinové čekání, v Paříži postoupil do druhého kola

28. května 2024,  aktualizováno  23:13

Aktualizujeme Jediný český tenista zasáhl do programu třetího hracího dne Roland Garros. Tomáš Macháč se nenechal...

Duplantis se na větrné Tretře pokoušel o světový rekord, Manuel zářila na čtvrtce

28. května 2024,  aktualizováno  21:09

Světová atletická esa se zase po roce sešla v Ostravě. Automat na světové rekordy Armand Duplantis...

Jsem úplný profík. Macháč po zdolání Djokoviče ví: Přichází čas naší generace

28. května 2024  20:50

Paříž (Od našeho zpravodaje) V pátek v Ženevě přemohl světovou jedničku Novaka Djokoviče, o den později ve Švýcarsku neúspěšně...

Takový čas? Nevěřím. A teď běžet rychle i v Římě a v Paříži, velí Manuel

28. května 2024  19:50

Když se za cílem ostravské Zlaté tretry podívala na čas vítězné Natalie Kaczmarekové 50,09, usmála...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...