Konec vleklého sporu je stále v nedohlednu a živí aktuálně hlavně právníky. „Termín vydání rozhodnutí není určen,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Švanda. I to je posun: ještě loni úřad tvrdil, že do konce loňského roku rozhodne.
Velké zdržení způsobilo sepisování posudku, který měl ÚOHS říct, zda se České dráhy (ČD) dostaly s cenou pod náklady. Kvůli pomalému postupu už RegioJet zažaloval ÚOHS, ale neuspěl. Zdržení vysvětluje úřad tím, že celý spis byl právě u soudu. „Posudek už je hotový,“ dodal mluvčí Švanda.
České dráhy odmítají, že by šly s cenou pod náklady. A právě onen zmíněný posudek měl rozebrat účetnictví Českých drah na lince z Prahy do Ostravy. Na ÚOHS bude především záležet, zda bude posuzovat celý přepravní trh mezi Ostravou a Prahou včetně autobusů a aut, nebo jen železnici. Svou roli může hrát i to, že se oba soukromí dopravci žalující ČD dostali do zisku.
Regiojet se s Českými drahami soudí o 717 milionů korun jako náhradu za ztrátu na tržbách z důvodu nutnosti reagovat na podnákladové ceny ČD v období do roku 2014. Leo Express vymáhá 414 milionů korun.
„Nejčernější scénář schválený bankou byl, že ceny Českých drah klesnou o třicet procent. A ony klesly o dvaašedesát procent. V bance nechápali, že by mohly o tolik zlevnit, když jezdily do té doby ve ztrátě a byli vysmátí z toho, že náš model vychází i s takovým poklesem cen. Proto se s Českými drahami dnes soudíme o náhradu škody,“ řekl v rozhovoru pro iDnes.cz majitel Leo Express Leoš Novotný.