Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zachovejte klid a pokračujte: jak se letušky učí zachraňovat cestující

Při mimořádných událostech v letectví často zní chvála na práci posádky, která dokázala cestující bezpečně dostat včas z letadla. Není to nic samozřejmého, správná reakce v kritické situaci vyžaduje duchapřítomnost i trénink. Na jeden jsme se byli podívat ve výcvikovém středisku British Airways.
Simulátor kabiny pro cestující. Ve výcvikovém centru jsou simulátory všech typů...

Simulátor kabiny pro cestující. Ve výcvikovém centru jsou simulátory všech typů letadel, které British Airways provozují. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Letušky v letadle nejsou proto, aby cestujícím roznášely kávu a občerstvení. Jejich hlavním úkolem je zajistit bezpečnou evakuaci letadla, tedy dostat v případě nouze všechny cestující včas z letadla do bezpečí. Musejí to zvládnout do 90 sekund.

Zachovejte klid a pokračujte

Evakuace obnáší celou sérii činností. Nejprve je nutné cestující o evakuaci informovat a náležitě je instruovat. Je pravda, že lidé před startem dostávají bezpečnostní instrukce, ale ruku na srdce – víme, jakou pozornost jim většina z nás věnuje. Nám a našemu letadlu se to přece nestane.

Jak může skončit panika při požáru letadla na ranveji

V roce 1985 zahynulo při nehodě British Airtours v Manchesteru 55 osob - nedokázali se dostat z letadla.

Letecké katastrofy - hořící Boeing 737 při letu British Airtours číslo 28

Ani pozorné vyslechnutí bezpečnostní instruktáže však není zárukou, že cestující v případě nouze vše hladce zvládnou. Ve stresové situaci, nemluvě o skutečně krizových projevech, jako je kouř, zápach nebo plameny, začnou pracovat nervy. Letušky tedy musejí především uklidňovat situaci a instruovat cestující přesně v duchu starého britského hesla „Keep calm and carry on“, tedy něco jako Zachovejte klid a pokračujte.

Zásadním momentem evakuace je bezpečné otevření únikových východů a ujištění, že jsou správně nafouknuté „skluzavky“ – takzvané evakuační skluzy. I když se v nouzových situacích (ke kterým obvykle dochází na letištích) počítá s okamžitým zásahem hasičů a záchranářů, je otevření únikových cest a evakuace letadla úkolem posádky. Hasiči jim dveře neotevírají.

Pak je nutné dohlédnout na to, aby cestující nezmatkovali, aby našli správnou cestu k nouzovému východu, „nezasekli“ se v chodbičkách nebo u skluzavek, případně aby s sebou nebrali zavazadla či předměty, které by nafouknuté skluzavky mohly poškodit. Velký problém by totiž mohl způsobit i obyčejný tvrdý podpatek dámské boty nebo kolečko příručního kufříku.

Vzhledem k předpisovému evakuačnímu limitu 90 sekund je jasné, že palubní personál musí mít všechny postupy perfektně nacvičené, zautomatizované a nesmí nad nimi váhat. Potřebné dovednosti si letušky a stevardi osvojují v rámci úvodního výcviku na simulátorech ve výcvikovém středisku. Každý další rok pak procházejí „udržovacím“ výcvikem a přezkoušením.

Simulátor dveří umožňuje simulovat všemožné potíže.

Evakuační skluzy

Simulátor nouzového východu.

Výcviková centra British Airways na letišti Heathrow jsou vybavena několika typy simulátorů - aerolinky mají simulátory všech typů letadel, která provozují. Nachází se tu simulátory i pohyblivé a nepohyblivé. Je možné simulovat široké spektrum potíží – turbulence, tvrdé přistání, poruchy světel, kouř v kabině.

Do 90 sekund musí být všichni venku

Letadla při získávání certifikace procházejí zkušební evakuací, která musí proběhnout do 90 sekund. Teoreticky by stejnou dobu měla trvat i evakuace s cestujícími. V případě nouzové situace však začnou pracovat nervy, lidé zmatkují a obvykle dochází ke zdržením. V případě požáru, který nejčastěji vzniká u motorů a palivových nádrží na křídlech, je proto bezpečnostní limit delší – 180 sekund, což je doba, během které dokáže trup letadla odolávat ohni.

Jsou zde také simulátory jednotlivých únikových prvků, části trupů s hlavními vchodovými dveřmi i s nouzovými východy u sedaček. Palubní personál se zde učí, jak dveře otevřít za normální situace, ale také v případě poruchy či zablokování. Simulátor je totiž řízen počítačem, který umožňuje nasimulovat potřebný problém.

U východů nad křídly je navíc nutné počítat s tím, že dveře, které se vyklopí a z letadla se úplně vyhazují, jsou nečekaně těžké. Situaci může zkomplikovat i nespolupracující cestující. Kdo sedí u nouzového východu, měl by být schopen dveře otevřít a posádce tak pomoci; ve stresu však může zazmatkovat a posádce se pak spíše „motá“ pod rukama.

Zachraňujeme i servírujeme

Výcvikovému sálu vévodí dvojice únikových skluzů. Málokdo přitom ví, že po evakuaci se dají odpojit od trupu letadla, takže fungují jako záchranné čluny. Letadla jsou pro případ nouzového přistání v nedostupných oblastech vybavena i dalšími věcmi. „Nouzové vybavení záleží na typu letadla. V balících jsou například pádla, světlice, nouzové vysílače polohy, voda nebo jídlo,“ vyjmenovává Hannah Robertsová z tiskového oddělení British Airways.

Letušky musí suverénně umět zacházet i s běžnými záchrannými prostředky, které jsou rozmístěny v kabině – kyslíkové masky, plovací vesty, nouzové prostředky pro kojence a podobně. Letušky věnují cestujícím s malými dětmi nebo handicapovaným zvýšenou pozornost během celého letu a v případě nestandardní situace by jim poskytly mimořádnou asistenci.

Reportáž z trenažérů na letišti. Jak trénují piloti letadel i letušky:

27. února 2013

Palubní personál se však ve výcvikovém středisku cvičí i v naprosto rutinních činnostech. Ve výcvikovém středisku jsou simulátory kuchyněk a kabin všech cestovních tříd, kde se letušky učí servírovat občerstvení, pomáhat cestujícím s ovládáním sedaček a dalších prvků.

Najde se tu však i specializovaná místnost, kde se letušky a stevardi učí správné péči o zevnějšek. Dostávají tu školení ohledně líčení, úpravy uniformy, povolených doplňků a dalších důležitých detailů. Výsledek si pak překontrolují u interaktivních zrcadel, na nichž se promítá vzorově upravená členka či člen palubního personálu.

Kosmetická místnost. Zde se stevardky učí správně se nalíčit a upravit.
Interaktivní zrcadlo, před kterým letuška může porovnat upravenost svého...

Předletová příprava: kdo neví, neletí

Potřebnou sehranost si lze dobře představit u posádky, jejíž členové se znají. U British Airways, které zaměstnávají kolem 16 000 letušek a stevardů, se však posádky neznají. Většinou se poprvé sejdou necelé dvě hodiny před letem, absolvují předletovou přípravu, let nebo sérii letů a pak se už nikdy znovu nesetkají.

Během předletové přípravy probírají nejen praktické záležitosti ohledně cestujících (zda a kde na palubě budou lidé se speciálními potřebami, malé děti, nemocní; ale také například náboženská či kulturní specifika v cílové zemi), ale i bezpečnost. Letušky si rozdělí funkce při případné evakuaci a přesně si rozdělí úkoly, jak postupovat.

„S piloty pak proberou možné situace, které by během letu mohly nastat,“ vysvětluje Hannah Robertsová. „A jestliže nedovedou správně popsat, co by dělaly v nouzové situaci, nemohou letět.“

Odbavení posádek

Nevyhovující člen či členka posádky odchází ze střediska předletové přípravy a okamžitě nastupuje náhradník ze záložního střediska, kde je neustále připraven určitý počet pilotů a palubního personálu k okamžitému nasazení, kdyby například někdo nedorazil na let včas a podobně.

Podobně nekompromisně se hlídá také včasný nástup na lety: členové posádek musí být ve středisku předletové přípravy nejpozději 1 hodinu a 15 minut před odletem. Odbavují se u samoobslužných terminálů podobně jako cestující na self-check-inu. A pokud se opozdí byť jen o minutu, systém je už neodbaví, ale pošle je do záložního střediska, odkud je povolán náhradník. „Opozdilec“ jde do střediska a drží zde hotovost.

V otázkách připravenosti a bezpečnosti posádek se zkrátka nenechává nic náhodě, což potvrzuje i Hannah Robertsová: „Bezpečnost je pro naše posádky naprostou prioritou.“ Perfektní práce palubního personálu při nedávné nehodě v Las Vegas to jen potvrdila.

  • Nejčtenější

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 40 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Deset věcí, které by měl znát každý uživatel úložiště myšlenek OneNote

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. května 2024

Zajímavý pomocník v každodenním životě OneNote disponuje velkou paletou funkcí. Osvojte si...

Hokej byl zátěžovým testem pro český internet, padaly rekordy

v diskusi je 6 příspěvků

27. května 2024  14:57

V síti společnosti O2, která přímé přenosy po internetových linkách pro Českou televizi...

Ladislava Chudíka si diváci pamatují hlavně jako laskavého primáře Sovu

v diskusi jsou 3 příspěvky

27. května 2024  14:05

Slovenský herec Ladislav Chudík, který se narodil 27. května 1924, byl v Česku známý a oblíbený...

Jsou tu už skoro 40 let. Pamatujete si na starší verze Windows?

v diskusi je 27 příspěvků

27. května 2024

Operační systém Windows příští rok oslaví 40 let od svého vzniku. Za tu dobu si prošel mnoha...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...