Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Motorka pro akrobaty na semaforech všem ujede. Může na ni i puberťák

Rakouská továrna KTM v posledních letech udává tempo v segmentu elektrických motorek. Od loňska nabízí dvě terénní varianty elektromotorky Freeride E a letos k ní přibyla ještě silniční verze s označením Supermoto.

Testovat novou motorku jsme se vydali do slunné Barcelony, která motorkářům přála přece jen více než naše končiny. Model Freeride E Supermoto se nijak zásadně neliší od předchozích terénních modelů. Má stejný rám, podvozek, pouze jiná kola a homologační sadu pro jízdu v běžném provozu.

Motorka má zajímavý ocelový rám, jehož nosnou částí je i motor, k němu je přišroubovaný hliníkový nálitek a plastová podsedlová část. Výsledkem je vynikající hmotnost a tuhost.

Nejvíc nás však zajímá pohon. O ten se stará elektromotor s permanentními magnety, který je chlazený kapalinou a propojený s jednostupňovou převodovkou. Má výkon 11 kW, takže Freeride můžete řídit už od šestnácti, nebo s řidičským průkazem skupiny B.

Řidičské oprávnění totiž neřeší točivý moment, který je úctyhodných 42 Nm. a při rozjezdu nechá elektrický Freeride za sebou všechno, co spadá do kategorie A1. Zaostávat bude až při maximální rychlosti, která atakuje 100 km/hod.

Točivý moment bez problémů dovoluje i tuto zábavu, ale ke gumám raději buďte šetrní.

Daleko nedojedete, ale bude vás to bavit

Freeride Supermoto bude vyhovovat i jezdcům menších postav, do sedla se vyhoupnete velmi snadno a díky tomu, jak je nízké a úzké, snadno dosáhnete na zem. Ale pohodlí rozhodně nečekejte. Sedlo je tvrdé a určené hlavně pro sportovní jízdu. Smůlu bude mít také spolujezdec, pro toho tu místo není.

I ovladače jsou poměrně puritánské: jednoduchý displej, panel ovládání a indikace baterie a jednoduché ovládání blinkrů a světel. Nechybí ani tlačítko startéru. A to je vše, nic navíc.

Brzdy jsou samozřejmě kotoučové a obě se ovládají rukama. Pro nohy tak kvůli absenci řazení žádná práce nezbyla.

Utrhnout zadní kolo do driftu je bez spojky náročnější, ale elektromotor to na špinavém povrchu zvládne.

Freeride má klasický klíček, jehož otočením motorku aktivujete. Po proběhnutí diagnostiky musíte ještě stisknout tlačítko, aby byl stroj připraven vyrazit. Stav baterie indikuje panel na rámu. Na něm také volíte jeden ze tří režimů jízdy.

Nejostřejší je režim 3, který má největší nástup výkonu. Režim 2 není tak ostrý, ale maximální výkon je stejný. Je také ohleduplnější k baterii. A pak je tu dojezdový režim 1, který moc dynamiky nemá a nechá vás jet jen šedesátkou, ale zajistí, že se dostanete domů i se slabou baterkou. Ta má kapacitu 2,6 KWh, je složená z 360 Li-Ion článků a její nabití trvá 80 minut.

Rozjezd je velmi dynamický a elektromotor se roztáčí plynule. Zátah motoru je silný a jen málokterá motorka dokázala v prvních desítkách metrů konkurovat. Ve městě i zatáčkách se pak supermoto obuté do kvalitních pneumatik Pirelli ovládá s naprostou lehkostí. Snadno se překlápí do zatáček, dobře brzdí a elektromotor se dobře dávkuje.

Brzdy jsou dost silné a motorka lehká, jízda po předním nebude problém.

Vyzkoušeli jsme i terénní verzi.

Užijete si i na okreskách, kde devadesátka bohatě stačí. S motorkou jsme vyrazili také do skateparku, kde s ní rozhodně nuda nebyla: skoky, průjezdy po rampách, jízda po zadním i smykem. To všechno se dá se 110 kg lehkou motorkou zvládat naprosto s přehledem. Nikoho přitom navíc neobtěžujete hlukem.

A teď k tomu méně příjemnému. Elektrickou motorku musíte sem tam nabít. Že na jedno nabití nedojedete z Prahy do Brna je samozřejmě jasné, ale do práce nebo do školy a zpět by motorka dojet měla. Nebude to problém, pokud to nebude dále než 40 kilometrů. To je dojezd při rozumné jízdě.

Pokud se bavíte protáčením kola, zrychlováním a jízdou po zadním, může se elektronika do nouzového režimu přepnout i po dvaceti kilometrech. To samozřejmě není moc, ale na to tato motorka není. Je hlavně pro zábavu a ukazuje, že elektrická cesta není jen slepou uličkou jednostopého vývoje.

Technické údaje

Motor: Elektromotor s pevnými magnety
Chlazení: Kapalinou
Výkon: 11 kW/6500 ot.
Točivý moment: 42 Nm /0 ot.
Baterie: Li - Ion články 2,6 kWh
Hmotnost: 110 Kg
Nabíjecí napětí: 230 V
Maximální rychlost: 100 km/hod
Řidičské oprávnění: A1/B

Autoři:
Témata: KTM
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...