Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automobilka v Kvasinách slaví 80 let, první superb vyrobila v roce 1947

  11:59
Osmdesátiletou cestu od dřevěných karosérií až po robotizovanou výrobu si v úterý připomněla automobilka Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Výročí oslavila prací a dala nahlédnout i do provozu na montáži.
Během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách mohli návštěvníci...

Během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách mohli návštěvníci vidět historické i nejnovější modely aut. (23. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vedení automobilky Škoda Auto během odpolední slavnosti zopakovalo, jak moc je pro ně závod v Kvasinách na Rychnovsku důležitý. Tři zdejší modely aut pomohly firmě loni s „modelovou ofenzivou“ celkem osmi inovovaných vozů v silné konkurenci na trhu.

Závod si vybojoval i další produkty v rámci koncernu a s nimi i další budoucnost. Má se modernizovat a rozšiřovat (více čtěte zde).

První byl Superb v roce 1947

Automobily se v Kvasinách vyrábějí od roku 1934. Prvním vozem značky Škoda vyrobeným v Kvasinách byla v roce 1947 tehdejší Škoda Superb, což byl luxusní model své doby.

Po Listopadu se potomci rodiny Janečkovy o majetek dobrovolně nepřihlásili, i když jsou přesvědčeni, že po druhé světové válce stát získal továrnu podle Benešových dekretů neoprávněně.

„Bylo to dobrovolné rozhodnutí, klíčové. Tím, že jsme o tento majetek nežádali v restituci, umožnili jsme privatizaci pro Volkswagen,“ řekla vnučka zakladatele Soňa Klímová, rozená Janečková. V obci se stará o zámek a získala pro rodinu i lesy.

Výroba aut v Kvasinách

 * 20. léta - třiadvacetiletý František Karel Janeček (1904 -1990) koupil roku 1927 větší část dědictví solnicko-kvasinského panství po Königswarterech, podnikatelé Janečkové začali s motocykly koncem dvacátých let

* 30. léta - Janečkové koupili licenci na auta a v létě 1934 zahájili prodej vozů Jawa 700, karosérie se vyráběly v Kvasinách. V roce 1937 Janečkové nabídli na trhu nejlevnější auto Jawu Minor

* 40. léta - továrnu zabral německý zbrojní průmysl, tajně tam vznikl prototyp Jawy Minor II, s koncem války přešel podnik do rukou státu

* 50. léta - kvasinská továrna v letech 1953 až 1959 fungovala jako samostatný národní podnik, vyráběla Škodu 1101 Roadster, úspěchy měla Škoda 450 s pevnou i plátěnou střechou, z její obměny se vyvinula Octavia i Felicia

* 60. léta - podnik měl 760 zaměstnanců, úspěchy v exportu slavila Octavia Combi, hrozilo však, že podnik bude obstarávat jen náhradní díly pro celou automobilku, ale začaly přípravy na coupé a stavba svařovny

* 70. léta - skončila Octavia Combi, od roku 1971 ji nahradila Škoda 110 R Coupé, po ní následovaly Garde a Rapid

* 80. léta - automobilka zde vyráběla sedany, například Škodu 105, 120, 130 v různých provedeních, Kvasiny se podílely na budoucím Favoritu a Pickupu

* 90. léta - roku 1991 vstoupil do mladoboleslavské automobilky koncern VW, v Kvasinách se uplatnila Škoda Pickup, začínala Fabie

* po roce 2000 - v květnu 2000 se automobilka dostala zcela do rukou koncernu VW, podnik uskutečnil velkou výstavbu svařovny a lakovny, roku 2002 začala výroba Superbu, nyní vyrábí i model Roomster a Yeti

Socialistický podnik prošel úspěšnou privatizací a dostal se do rukou koncernu Volkswagen. Před třinácti lety začalo jeho razantní rozšiřování, protože se zde znovu začaly vyrábět superby nové generace. Škoda tehdy do rozvoje investovala 190 milionů eur.

Tři modely vyžadují 15 tisíc dílů

Kvasinský závod nyní provozuje dvě montážní linky, má svařovnu i lakovnu. Montáží může projít denně přes tisíc aut, cesta jednoho vozu trvá na montáži jen 3,5 hodiny.

„Pro tři modely potřebujeme kolem 15 tisíc dílů. Klíčem k úspěchu je mít všechny díly ve správný čas na správném místě. Proto například plochy logistické haly převyšují plochou montážní linku,“ vysvětlil ředitel závodu Jiří Černý.

Od roku 1934 sjelo v Kvasinách z linky už více než 1,5 milionu vozů. Nyní zde vyrábí asi 4 200 zaměstnanců modely Superb, Yeti a Roomster. Továrna platí za největšího zaměstnavatele v kraji.

Loni automobilka v Kvasinách vyrobila 153 955 vozů. Přes 67 tisíc připadá na model Yeti, víc než 54 tisíc bylo superbů a přes 31 tisíc roomsterů.

Škoda Auto patřící pod koncern Volkswagen zaměstnává celosvětově téměř 26 tisíc lidí a v roce 2013 dodala zákazníkům na celém světě 920 800 vozů.

Co s rozrůstající se automobilkou, řeší i okolní obce. Problémy jsou s kamiony na přetížených nebo úzkých silnicích. Stát letos už podpořil zvýšení kapacity železniční trati do Kvasin.

Průmyslová zóna automobilky čerpala od státu a kraje už v minulosti kolem 1,3 miliardy korun. Kvůli jejímu dalšímu rozšíření chce vláda a kraj podpořit infrastrukturu v regionu. Plánuje se i rozšíření zóny v okolí továrny Škody, a to pro komerční využití a lehkou výrobu. Královéhradecký kraj dá na tento projekt prvních 700 tisíc korun na studie a potřebné průzkumy.

„Přesný seznam projektů zveřejníme až po podepsání memoranda mezi vládou, Královéhradeckým krajem a Škodou Auto. Investovat by se ale mělo především do silnic 2. a 3. třídy, dokončení obchvatu Solnice, přeložek a protihlukových opatření. Líbila by se nám i podpora bydlení,“ řekl hejtman Lubomír Franc.

  • Nejčtenější

Na Rychnovsku se střetl vlak s autem, tragickou nehodu nepřežili dva lidé

21. května 2024  18:15,  aktualizováno  22.5 9:26

Při dopravní nehodě auta s vlakem v Čermné nad Orlicí na Rychnovsku zemřeli v úterý dva lidé. Na...

Inspirace, nebo plagiát? Architekt zažaloval starostu kvůli zastávce

22. května 2024  13:26

Přes tři miliony korun žádal u Krajského soudu v Hradci Králové po starostovi Hořic na Jičínsku...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V Krkonoších chtějí vyzrát na oblevy. Pod parkoviště skryjí nádrž pro zasněžování

24. května 2024

Premium Na úpatí Černé hory v Krkonoších vzniká retenční nádrž za 150 milionů korun. Schovaná bude v...

Zapomenutý podchod ulehčí cestu k hradecké fotbalové aréně, lokalita ožije

28. května 2024  15:37

Hradec Králové oživí 60 let zapomenutý zazděný podchod pod druhým silničním okruhem. Bude sloužit k...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Parazitolog vyzrál na úřady, statek hostil zakázané umění. Galerií zůstává

26. května 2024  8:05

Památkově chráněný Šolcův statek v Sobotce na Jičínsku po zimě ožívá. Od května zahájil...

Hradec vsadí na fotovoltaiku, na střechy dá stovky panelů. Energii bude sdílet

29. května 2024

Premium Už brzy přibudou na střechy škol v Hradci Králové stovky solárních panelů. Nejpozději v příštím...

Radnice těžko shánějí úředníky stavaře. Dobruška uspěla až na sedmnáctý pokus

29. května 2024  12:29

Radnicím v Královéhradeckém kraji chybí desítky úředníků. Na vyčerpaném trhu práce samosprávy jen...

Státní zastupitelství podalo obžalobu na 14 cizinců, kteří převedli 2000 migrantů

29. května 2024  11:17

Krajské státní zastupitelství v Hradci Králové podalo obžalobu k hradeckému krajskému soudu na 14...

Soud nařídil mladíkovi zdravotnickou péči, dvakrát utekl. Našla ho policie

20. května 2024  15:08,  aktualizováno  29.5 9:09

Hned dvakrát během května policie vyhlásila pátrání po šestnáctiletém chlapci z Rychnovska. Napřed...

ManpowerGroup s.r.o.
Technický ředitel - služební automobil

ManpowerGroup s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 70 000 - 80 000 Kč

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...