Spyker B6 Spyder concept

Spyker B6 Spyder concept | foto: Spyker

Spyker uřízl střechu svému lovci. Detaily má z letadla

  • 5
Nizozemský Spyker chystá na příští rok dvojici menších sportovních aut. Kupé a kabriolet jménem Venator mají zatopit především modelům od Porsche, se kterými se utkají i v podobném cenovém segmentu. Nejnověji představený kabriolet se veřejnosti ukázal v Kalifornii.

Spyker, za kterým stojí Victor Muller, se v posledních letech "proslavil" neúspěšnou snahou zachránit švédskou automobilku Saab. Snaha byla, ale celou akci zhatila situace na trhu, neochota prodávajícího koncernu General Motors i nedostatek peněz. Muller se s ruským kapitálem vrátil k malosériové výrobě luxusních sporťáků a nový model naznačuje, že tady by se mu mohlo dařit více.

Už na jaře v Ženevě představil Spyker koncept menšího kupé venator (z latiny lovec), na kterém sondoval zájem veřejnosti o auto v ceně okolo tří milionů korun. To není rozhodně málo, ale v rámci luxusních malosériových modelů je to spíš spodní hranice, kde se novinka střetne se zavedenou sériovou produkcí velkých značek.

Podle firmy vzbudil koncept v Ženevě velkou pozornost, a tak míří do sériové výroby. A to nejenom v již představené variantě kupé, ale i jako kabriolet. Jeho veřejná premiéra proběhla v minulých dnech na tradiční přehlídce automobilové elegance v kalifornském Pebble Beach. A opět prý s velkým zájmem veřejnosti.

Už původní dvoumístné kupé zaujalo poměrně čistými liniemi, kompaktními rozměry a překvapivě krátkým rozvorem s délkou pod 2,5 metru. Auto zaujme na první pohled sportovním designem s nízkou stavbou a výraznými blatníky. V případě kabrioletu se designérům Spykeru podařilo zachovat dynamiku vozu, dokonce to kabrioletu sluší možná i víc než kupé.

Spyker B6 Spyder concept

K dispozici jsou ale zatím jen fotografie auta se staženou střechou. Ta se schovává v zadním krytu nad motorem, který se podařilo na karoserii naroubovat vcelku nenásilně. Navíc zde Spyker použil obdobné prvky, které zdobí i zbytek auta, a dělají ho tak zajímavým.

Kryt střechy využívá částečně kožené prošívané čalounění, které koresponduje s čalouněním interiéru. Zůstávají i všechny letecké prvky, kterými automobilka vyšperkovala i základní kupé. Auto tak má palubní desku připomínající kokpit letadla. Palubní desku zdobí nerezové plochy a především středový tunel je plný odkazů na řídící panel letadel včetně záměrně archaicky vyhlížejících přepínačů.

Spyker B6 Spyder concept

Výdechy ventilace vypadají jako turbíny letadla, stejný design pak mají i litá kola. Ještě povedenější jsou zadní světla, připomínající trysky proudových motorů. Navíc mají světla pěknou optiku rozdělenou na vnitřní osvětlení a kruhové rámečky s LED světly. S letadly má hodně společného i název auta, jméno Venator nesly nizozemské stíhačky v první světové válce.

Přestože od premiéry kupé už uběhl půlrok, výrobce zatím stále nezveřejnil kompletní specifikaci auta. Jasná je koncepce. Venator má motor uložený před zadní nápravou, poháněna jsou zadní kola, a to přes šestistupňový automat. Motor má šest válců a objem 3,5 litru, maximální výkon je 275 kW. Jízdní výkony ale automobilka stále neuvádí. Rozhodně nebudou špatné, protože auto je díky kombinaci hliníkového rámu a karbonových panelů karoserie poměrně lehké, váží 1 400 kilogramů.

Spyker slibuje zahájení výroby na příští rok, kdy první vozy (v druhé polovině roku) zamíří k zákazníkům v Evropě a na dalších kontinentech s výjimkou USA. Tam se venator v obou verzích dostane na trh až o rok později. Cena není nezajímavá, výrobce udává hodnotu 150 000 dolarů, tedy necelé tři miliony korun.