CO S TÍM. Technik firmy Pirelli zkoumá pneumatiky během Velké ceny Velké

CO S TÍM. Technik firmy Pirelli zkoumá pneumatiky během Velké ceny Velké Británie, při níž hned čtyřem pilotům za jízdy praskly. | foto: Reuters

Hazard. Pneumatiky Pirelli zbavily F1 nudy, ale jezdcům šlo o zdraví

  • 49
Nejdřív fakta: Velkou cenu Británie vyhrál Nico Rosberg z Mercedesu. Dál však šampionát formule 1 vede obhájce titulu Sebastian Vettel, který v neděli dostal těžkou facku. Byl první, leč deset kol před koncem závodu musel pro poruchu svůj vůz odstavit. Jenže při závodu na okruhu v Silverstone nešlo o výsledky. Šlo o přežití!

Byť jsou současné monoposty F1 bezpečné, v neděli na boxových zídkách trnuli týmoví šéfové hrůzou, kdy zase přijde další exploze. Hned čtyřem jezdcům (Hamiltonovi, Massovi, Vergnemu a Pérezovi) postupně bouchla levá zadní pneumatika a byl vlastně zázrak, že v rychlosti, která se blížila i třístovce, se nikomu nic vážného nestalo. Dokonce zvládli dojet do boxů k výměně a Hamilton se prodral až ke čtvrtému místu, byť po vítězství v kvalifikaci je to málo.

KRITIZOVANÉ GUMY. Pneumatiky Pirelli budí ve formuli 1 z mnoha důvodů velkou nevoli.

"Riskujeme životy a nemůžeme čekat na to, až se to stane všem. Pirelli musí něco zlepšit," nadával po závodě Sergio Pérez. A jeho týmový parťák z McLarenu, Jenson Button, přidal: "Není to nebezpečné jen pro jezdce v autě, ale i pro ty za ním. Mohl ztratit kontrolu nad vozem a ty za ním mohla trefit velká část gumy, ve které je i kov."

A ještě jeden hlas, tentokrát od Lewise Hamiltona: "Měli jsme test pneumatik, během něhož jsme vyvíjeli a vylepšovali gumy, aby se takové věci nestávaly. Nikdo na to ale nereagoval. Asi se něco změní, až se někdo zraní."

Byla to opravdu děsivá podívaná: nejdřív explodovala levá zadní pneumatika Hamiltonovi, o pár minut později Massovi a vzápětí Vergnemu. I pro šéfy závodu to bylo dost, a tak raději na trať pustili safety car, aby ji vyčistili od gumových zbytků a analyzovali, co se vlastně děje. Nikdo to přesně nezjistil, jen přišlo upozornění jezdcům, že se mají vyhýbat obrubníkům a že vliv má i vyšší teplota.

Fotogalerie ze závodu

Po závodě sportovní šéf Pirelli Paul Hembery říkal: "Viděli jsme něco nového a musíme pochopit, co se stalo. Bereme to vážně, a až budeme znát odpověď, dáme vědět." Snad přijde brzy, už v pátek totiž začínají tréninky na německém Nürburgringu.

Jenže pneumatiky jsou v F1 velkým tématem od příchodu Pirelli. Firma totiž před svým vstupem v roce 2011 dostala za úkol udělat takové, které vydrží jen část závodu a donutí jezdce k častějším zastávkám, čímž se zvýší atraktivita.

Úkol splnila, ale v některých Velkých cenách se časté výměny změnily v chaos, jezdci i technici nadávali, že gumy jsou naprosto nepředvídatelné a každé stáji vyhovují jinak. A nakonec na zadání doplatilo i samo Pirelli - u fandů panuje povědomí, že jejich gumy nejsou kvalitní, nic nevydrží, a tak je nechtějí kupovat. Přitom podle šéfů umějí jejich fabriky vyrobit takové, které zvládnou celý závod.

Po Velké ceně Británie je však víra v jejich kvalitu na bodu mrazu. Alespoň u těch, kteří sledovali jeden výbuch za druhým.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž