Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na D1 začíná peklo. Vše o opravě nejdůležitější české dálnice

  19:50
Dálnici D1 čeká šest let kompletní rekonstrukce. A řidiče šestileté martyrium uzavírek, objížděk a čekání v kolonách. Sledujte kompletní zpravodajství o rekonstrukci na iDNES.cz

Na kolony jsou řidiči z D1 zvyklí. Příštích šest let ale budou na nejfrekventovanější české dálnici asi neustále. | foto:  František Vlček, MAFRA

V pondělí 13. května se stroje zakousnou do nejstarší a také nejvytíženější české rychlostní komunikace. Už ve čtvrtek 9. května začnou silničáři s malováním nového vodorovného značení a stahováním dopravy do užších jízdních pruhů. Kompletní zpravodajství z rekonstrukce ZDE.

Nejvytíženější silnice v Česku se bude modernizovat za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně asi 35 000 vozidel.

Jako první začne rekonstrukce na dvou úsecích u Jihlavy a Velké Bíteše. O plánech práce na modernizaci prvních úseků ČTĚTE ZDE

Co a jak se bude rekonstruovat (animace):

Letos se mají opravovat čtyři úseky. Celá obnova dálnice potrvá podle plánů šest let a má stát zhruba 14 miliard korun. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností.

Během oprav dálnice D1 bude držet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 24hodinovou službu. Posílit se má také počet policistů, kteří na dálnici budou hlídkovat, a na každém opravovaném úseku bude nonstop odtahová služba.

Doprava během oprav D1

Sledujte on-line situaci v opravovaných úsecích D1.

Mapa * uzavírky * provoz * nehody

V úsecích, které se budou opravovat, dojde k omezení rychlosti na 80 kilometrů za hodinu. Řidiči by si měli také pořádně zopakovat pravidla "zipování".

Před vyjetím na D1 zkontrolujete průjezdnost ZDE. Na dálnici pak bude řada mobilních informačních tabulí, které budou uvádět aktuální dopravní situaci.

Dálnice se měla začít opravovat už v březnu, ale s ohledem na delší zimu je harmonogram prací přibližně o dva měsíce posunutý. Ředitelství silnic a dálnic zvažuje i úplné uzavření dálnice kvůli demolici všech mostů na Vysočině najednou. Předběžně o dvanáctihodinové uzavírce uvažují na období letních prázdnin. Více čtěte ZDE

Jak bude rekonstrukce probíhat (animace):

Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla. Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít nízká pevná evropská ocelová svodidla, která mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. Crashtest nového typu svodidla SLEDUJTE ZDE.

Řidiči poprvé projeli po prvním dokončeném úseku dálnice D1 před 42 lety. Tehdy platila neomezená rychlost, chyběla středová svodidla a vodorovné značení mělo žlutou barvu. Dálnice má i své muzeum.

Po D1 se mělo jezdit 160 km/h

Původní projekt, který byl schválen již 4. listopadu 1938, měl propojit hlavní město s Podkarpatskou Rusí.

Se stavbou "silniční magistály"  Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice se začalo 2. května 1939, ale práce zmařila válka.

D1 měla být zapojena do německé dálniční sítě, a proto byl projekt upraven podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily.
 
Omezený stavební ruch panoval na dálnici mezi Prahou a Brnem až do roku 1942, kdy byla stavba zastavena. V té době stojí 77 kilometrů rozestavěné dálnice a víc než 60 mostů.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena.

V roce 1963 tehdejší vláda schválila páteřní síť českých dálnic a počítala i se stavbou D1. Oproti původním plánům z roku 1939 se však trasa i parametry  změnily. Počítalo se například s tím, že dálnice má končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Ještě nyní proto můžeme v okolí vodní nádrže Švihov-Želivka nalézt opuštěné a nepoužívané mosty z třicátých a čtyřicátých let minulého století.

Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. Stavba byla zahájena 8. září 1967, slavnostní otevření prvního úseku o délce 21,3 kilometr se konalo 12. července 1971.
 
Z Prahy až do Brna bylo po dálnici poprvé možné dojet 8. listopadu 1980 po dokončení humpoleckého úseku D1.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!
Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!

Rodiče budou jistě souhlasit, že vybrat tu správnou dětskou chůvičku je občas dost fuška. Abychom vám pomohli s rozhodnutím, naše dvě redaktorky...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...