Předseda představenstva Winfried Vahland vývoj SUV potvrdil, a přestože model má najít nejvíce zákazníků v Číně a Rusku, bude se podle něj vyrábět i v Česku. A právě podhůří Orlických hor je největším adeptem.
"Právě proto jsme v Kvasinách tolik stáli o další pozemek a budeme rozšiřovat závod. Kdyby náhodou nedopadlo SUV, určitě sem přesuneme výrobu nějakého jiného uvažovaného modelu," řekl MF DNES manažer Škodovky, který si však přál zůstat v anonymitě.
Oficiálně vedení Škodovky zatím mlží, kde se zbrusu nové sportovně užitkové vozidlo bude vyrábět. "Na vývoji nového modelu kategorie SUV opravdu intenzivně pracujeme. Finální rozhodnutí o umístění jeho výroby ale ještě nepadlo," uvedl mluvčí Jozef Baláž.
SUV bude mít znak Škodovky i SeatuNové SUV (sportovně-užitkové vozidlo), které se možná bude od roku 2015 vyrábět v Kvasinách, má být dalším důkazem kooperace české Škodovky se španělským Seatem. Stejně jako se v Mladé Boleslavi na jedné lince montují modely Škoda Rapid a Seat Toledo, obdobným případem prý budou i dvě sesterská SUV, která budou větší než yeti. Nový vůz se má vyrábět v Česku, i když automobilka očekává, že nejvíce kupců najde v Číně a Rusku. |
Bratrovi vozu Yeti se podle neoficiálních informací říká Snowman, bude mít pěti- a sedmimístnou verzi a má sdílet techniku s úspěšným Volkswagenem Touareg. Škodovka dokonce připustila, že uvažuje o dvou modelech SUV: jeden má být větší než yeti, druhý naopak menší.
Chce konkurovat hlavně modelům Kia Sorento a Hyundai Santa Fe (více o SUV Škody a Volkswagenu čtěte zde). Fanoušci české automobilky podle značek registrovaných u Úřadu průmyslového vlastnictví odhadují další možná jména: v úvahu kromě Snowmana připadá i Smoov', QBIG, Spaceliner, Fourroad nebo Polar.
Nové SUV z linky poprvé vyjede nejdříve v roce 2015. Právě za dva roky má podle neoficiálních zpráv, jež automobilka nechce komentovat, skončit výroba Roomsteru a v Kvasinách, kde nyní pracuje více než čtyři tisíce zaměstnanců, by vznikla zbytečná mezera.
Příchod SUV však nejspíš nebude znamenat nábor nových zaměstnanců. "Navyšování personálu není v plánu. Sice dojde k rozšíření svařovny, ta ale bude automatická. Zastavení přijímání nových pracovních sil bude platit minimálně po dobu výroby současných modelů," uvedl předseda odborů v Kvasinách Libor Dvořák.
Kvasinská Škodovka slavnostně oznámila, že se konečně dostala k pozemkům nutným pro rozšíření zdejšího závodu, v listopadu 2012. A hned se začalo se stavebními změnami. "Koncem roku by se měly vybudovat haly nové svařovny a úpravami projde i lakovna. Tyto projekty už jsou mezi schválenými investicemi," potvrdil odborář Dvořák.
Nedávno v areálu přibyla jedna montážní linka a do provozu byla uvedena i nová logistická hala. "Tam jsme kromě jiného nově zavedli také montáž náprav určených pro všechny vozy Superb, Yeti a Roomster," vyjmenovává mluvčí automobilky.
Na rozdíl od plánů na SUV už padly teorie o Kvasinách coby výrobci nové škodovácké dodávky. Automobilka ji sice plánuje, ale kandidátem na výrobu je podle posledních informací polská Poznaň (více o plánech nové dodávky čtěte zde).
Byť spojení nového SUV s Kvasinami vypadá poměrně optimisticky, mezi konkurenty pošilhávajícími po "sněhulákovi" jsou továrny koncernu v Bratislavě, Polsku nebo Španělsku.
Automobilka musí před výrobou zvážit především logistické náklady, dostupnost dodavatelů, bude slyšet také na pobídky a podporu vlády. Důležitá bude i co nejlevnější pracovní síla.