V odborech se schyluje k "rozvodu desetiletí". Odboráři Škody Auto, kde průměrný plat loni přesáhl čtyřicet tisíc korun, už nehodlají odevzdávat Odborovému svazu Kovo tolik peněz jako doposud. Pokud se jim nepodaří vyjednat výraznou změnu podmínek, ze svazu odejdou.
Ve hře je zhruba deset milionů korun, které škodováci každoročně dávají na chod svazu. Podle šéfa odborářů ve Škodě Auto Jaroslava Povšíka je to zbytečně moc, protože nevyužívají vzhledem ke své velikosti svazové služby - kupříkladu právníky. Napříště jsou ochotni odevzdávat pouze milion korun ročně jako příspěvek například na odborové demonstrace.
Každý odborář nyní odevzdává svému svazu procento z čisté mzdy. "Mohli bychom snížit výši příspěvku a získat další členy," říká Povšík. Kdyby se naopak škodováci osamostatnili, byla by to pro OS Kovo obrovská ztráta. Přišel by rázem o 19 tisíc těch "nejbohatších", a tedy i nejvlivnějších členů.
Nejbohatší odboráři
Šéf OS Kovo Josef Středula nechce spory komentovat, podle něj nejde o nic dramatického a souvisí to s přípravou sjezdu, který se koná v červnu. "Jsou stále našimi členy, na tom se nic nemění," řekl Středula.
Mladoboleslavská odborová organizace patří dlouhodobě nejen k největším, ale i k nejúspěšnějším: členy je přes 19 tisíc lidí, tedy zhruba dvě třetiny zaměstnanců Škody Auto. Díky své síle odboráři každoročně vyjednávají nadstandardní mzdové i sociální podmínky, loni průměrná mzda ve firmě poprvé přesáhla 40 tisíc korun. To jsou čísla za všechny zaměstnance bez představenstva, dělníci brali průměrně přes 32 tisíc.
Tuzemský automobilový průmysl loni potvrdil, že patří k oborům s nadprůměrnými mzdami. Průměrný příjem zaměstnanců firem ve Sdružení automobilového průmyslu poprvé v historii přesáhl třicet tisíc korun měsíčně (30 385 Kč), mzdy stouply o necelá čtyři procenta (více o nadprůměrné mzdě v oboru čtěte v tomto článku). Automobilky a jejich dodavatelé zaměstnávají 110 tisíc lidí.