Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta Follow-me vodí letadla v mlze a pomáhají nejistým pilotům

Zářivě barevná auta, za nimiž pomalu a poslušně pojíždějí velká letadla, vypadají možná trošku komicky, ale na letišti mají důležitou roli. Urychlují provoz letadel po ploše a zajišťují jeho bezpečnost. Přinášíme další reportáž ze zákulisí pražského letiště.

"Po přistání prosím na Lima, Hotel, Bravo jedna." Třeba takto může znít standardní instrukce pro pojíždění pro letadlo přistávající na pražském letišti. V jedné staré letecké anekdotě rozhovor pokračuje: "A kde to je? My se tu přece nevyznáme," odpovídá úzkostlivě pilot. Věž mu odpovídá: "Nic si z toho nedělejte, já jsem tu taky teprve druhý den!"

Pilotovi, který letiště dobře nezná a který podcenil předletovou přípravu, může cesta z ranveje na stojánku zkomplikovat život. Po přistání už není čas zastavit a horečně studovat letištní mapu. Letadlo blokující pojezdovou dráhu nebo zbloudilé do míst, kde nemá co pohledávat, by mohlo způsobit značné problémy. Například v Praze v nejhustším provozu vzlétá nebo přistává letadlo téměř každou minutu, takže vše musí "odsýpat".

Proto jsou na větších letištích k dispozici speciální auta, takzvaná follow-me (angl. následuj mě), která zavádějí letadla na určené místo. V porovnání s letadly vypadají téměř jako hračky, a tak se laikovi může pohled na obří stroj, který se poslušně pomalu sune za malým pestrobarevným autíčkem, jevit poněkud komický.

"Followmíčka" se však do komických situací nedostávají. "Kuriózním situacím se snažíme předcházet. Ty pak končí jako nebezpečné příhody, a těm se právě těmito vozidly snažíme zabránit," říká Jozef Herout, vedoucí oddělení řízení odbavovací plochy.

Pomoc pro nejisté piloty, v mlze a při objíždění překážek

Obvykle zářivě žlutá či oranžová auta se po přistání ujmou letadla, jehož piloti se na letišti neorientují, a bezpečně je zavedou až na stojánku. Follow-me vozidla navádí letadla také v případě, že je špatná dohlednost, vypnuté dráhové osvětlení nebo je na provozní ploše nějaká překážka.

Pražskou "flotilu" tvoří dva automobily Hyundai Tucson a jedna Škoda Yeti. V jenečském středisku řízení letového provozu se pak nachází ještě záložní fabie. První tři vozidla mají kvůli provozu v zimních podmínkách pohon na všechna čtyři kola. Pro letadla totiž, na rozdíl od aut, není problém pojíždět v určité vrstvě sněhu.

Auta se od ostatního letištního provozu odlišují zejména výrazným žlutočerně kostkovaným zbarvením, ale také oranžovými majáky a světelnými nápisy, jimiž se dávají signály pojíždějícím letadlům.

Řidič vozidla follow me navádí letadlo.

Řidiči mají v autě červené terče, jakési "plácačky", a světla, jimiž ručně zavádějí letadla přímo na stojánku. "Vozidla jsou také vybavena radiostanicí pro spojení s řídicí věží a letadly a vysílačem signálu squitter módu S (signál automatického odpovídače, který v pravidelných intervalech vysílá informace o poloze sledovaného objektu; pozn.aut.), který slouží k identifikaci pohybu vozidel po provozních plochách," vysvětluje Herout.

Ze dvanácti řidičů se vždy střídají tři na dvanáctihodinovou denní službu, dva na dvanáctihodinovou noční. Jeden řidič je označen jako "číslo jedna" a zajišťuje provoz na ploše podle pokynů věže. "Číslo dvě" je v pohotovosti a v případě potřeby mu pomáhá. Třetí řidič se stará o provoz kanceláře a v případě hustého provozu svým kolegům také pomůže. Všichni tři se ve svých rolích po dvou hodinách střídají.

Čtvrtý řidič pak drží hotovost na telefonu a je povolán do služby v naprosto mimořádných případech, jako jsou letecké dny nebo přílety vládních speciálů. "Při státně důležitých letech jsou pracovníci ve follow-me vozidle doprovázeni příslušníky policie jako ochrana a doprovod letadla," doplňuje Herout.

Následujte mě, pomalu, stát. Od ranveje až na stojánku

Jak tedy celý proces zavádění letadel probíhá? Letadlo po přistání dostane instrukce od řídicí věže, jak se dostat až na určené stání. Jozef Herout upřesňuje: "Stání na ploše jsou rozdělena na neprůjezdná stání, ta jsou kolem budov, a na průjezdná stání, která se nacházejí na volném prostranství plochy."

Kam které letadlo pojede, o tom nerozhoduje věž, ale provozní dispečink letiště. Stojánky se totiž liší nejen podle toho, jaký typ a velikost letadla se na ni vejde, ale i podle vybavenosti. Neprůjezdná stání jsou vybavena nástupními mosty, kdežto na průjezdných stáních se k letadlu musí přistavit schůdky a cestující jsou do terminálu odvezeni autobusy.

Vozidlo follow me na pražském letišti

Poté, co letadlo sjede z přistávací dráhy (RWY, runway) na určenou pojezdovou dráhu (TWY, taxiway) a vyžádá si asistenci, převezme jeho navádění follow-me vozidlo. Follow-me také k letadlům vyjíždí automaticky za zhoršené viditelnosti nebo když je na letištní ploše nějaká překážka. "Věž oznámí letadlu, aby následovalo při pojíždění vozidlo follow-me. Poté už letadlo na určené trase sleduje vozidlo a následuje přesně jeho pohyb při najíždění na stojánku," popisuje Jozef Herout.

Obvykle se letadla zavádí pouze na stojánku, v případě potřeby si však pilot může vyžádat i vedení na start. V zimě "followmíčka" navádí letadla také na speciální odmrazovací stojánky, kde jsou stroje těsně před vzletem ošetřeny odmrazovacím postřikem.

Netrefil jste se, zkuste to znovu

Letadla s follow-me auty se po ploše pohybují rychlostí přibližně 30 km/h. Řidiči s posádkami komunikují především pomocí rozsvěcení světelných nápisů: FOLLOW ME, SLOWLY nebo STOP.

Někdy musí řidič u stojánky z auta vystoupit a s pomocí červených terčů letadlo ručně přesně umístit. "V dřívějších dobách, kdy byly všechny stojánky na letišti otočné, se některým posádkám nepodařilo otočit letadlo přesně na stojánku tak, aby svým obrysem nepřesahovalo přes červenou hraniční čáru a přesahovaly tak do vedlejší stojánky," vzpomíná Jozef Herout na lehce úsměvné situace. "V takovém případě muselo letadlo i několikrát zajíždění opakovat, až bylo na stojánce umístěno správně."

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Rozhlas místo rádia. O novém názvu rozhodl jediný článek v Národních listech

v diskusi je 22 příspěvků

25. května 2024

Rok po začátku vysílání v Československu nastal konec „radiofonie“ a „broadcastingu“. V květnu 1924...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...