Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přesně před šedesáti lety vjely poprvé do ulic Opavy trolejbusy

  9:19
Lidé jim skládali básně i posílali blahopřejné vzkazy. Na den přesně před šedesáti lety zaměstnanci opavského Dopravního podniku vyjeli do ulic s trolejbusy. Prvních šest vozů jezdilo na trase od nemocnice ke stadionu.

Historie opavské trolejbusové dopravy. Zdejší raritou bylo, že vozy do staré vozovny zajížděly se sběrači "proti srsti". | foto: Archiv Dopravního podniku

Byl to velký den. V neděli 24. srpna 1952 stálo na opavském Horním náměstí, jež tehdy neslo jméno 1. máje, šest slavnostně vyzdobených trolejbusů. Po uvítacích proslovech zazněly fanfáry železničářské hudby a jeden vůz za druhým se postupně vydal na okružní jízdu po tehdy jediné trolejbusové trati ve městě.

"Stařenky ty tramvaje, každý na ně jen laje. Po kolejích skřípají, harcují a vrzají. V Ostravě na ně čekají, do nových pecí roztavit je dají. Avšak naši dopraváci, vystavili krásnou práci. Trolejbusy opatřili, všechno pěkně připravili," ocenili novinku v hromadné dopravě například lidé z opavské pobočky Investiční banky a dopravákům rovnou složili báseň. Jiní posílali telegramy či blahopřání.

O zániku opavských tramvají, kterými se lidé po městě vozili od roku 1905, padlo definitivní rozhodnutí v roce 1950. Tehdy do Opavy přijel inženýr Hampl z pražské Dopravní skupiny dráhy, aby se osobně seznámil se zoufalým stavem opavské pouliční dráhy. Poškodila ji válka, byla zastaralá.

Hampl namísto jejího dalšího rozvoje či reorganizace doporučil postupnou likvidaci elektrické pouliční dráhy a zavedení trolejbusů.

Jak šel čas

1952 - V neděli 24. srpna vyjíždí do opavských ulic první trolejbusy. Šest vozů obsluhovalo linku od městského stadionu přes centrum k nemocnici.

1953 - Síť trolejbusových linek se začíná rozšiřovat. Další linkou je spoj od Ostroje do centra, později prodloužený do Jaktaře. Pak následuje třetí linka.

1962 - Z trolejbusů mizí průvodčí a zavádí se samoobslužný provoz. Začíná se nastupovat pouze předními dveřmi. Jízdenky kontrolují lidem řidiči.

1965 - Během léta došlo k přestavbě trolejbusových tras. Rozšiřovaly se i v roce 1970. To už jezdilo 23 vozů na čtyřech linkách, jež měly přibližně 20 kilometrů.

1974 - Začíná sedmileté období výluk kvůli opravám hlavních komunikací. Přestává vyhovovat stará vozovna po tramvajích, chybí technické zázemí.

1987 - Startuje stavba nového areálu Dopravního podniku v Kylešovicích. Stavba šla pomalu a v roce 1994 byla zastavena. Hotovo bylo až roku 2002.

Po Opavě o dva roky později začaly jezdit trolejbusy typu 7 Tr, které v době svého vzniku patřily k evropské špičce. Prototyp těchto vozů vznikl v roce 1950 a sériově se vyráběly v letech 1952 až 1954 v Plzni.

Opava nejprve nakoupila šest, později pak dokoupila dalších šest zbrusu nových vozů. Teprve v roce 1970 ve vozovém parku přibyly další, avšak zánovní trolejbusy z Mariánských Lázní.

Zázemí našly v původně tramvajové vozovně, která nebyla průjezdná a vozy do ní musely couvat - zajížděly tam se sběrači "proti srsti". To bylo opavskou raritou.

"I na nové trolejbusové lince stejně jako v tramvajích a autobusech obstarávali odbavování cestujících průvodčí. Už od války jimi byly vesměs jen ženy. Vydávaly jízdenky, po opuštění zastávky vyvolávaly jméno další stanice, ohlašovaly zastávky na znamení a dávaly řidiči pokyn k zastavení," uvádí opavský historik Branislav Martinek.

Průvodčí se staraly také o to, aby byly schody do vozů čisté, v zimě bez sněhu a ledu a řádně posypané pískem. Jejich místo bylo u zadních dveří sloužících ke vstupu.

Čas od času cestující narazili ve voze i na revizora, ten kontroloval jízdenky a dohlížel na práci personálu a dodržování jízdního řádu. Během padesátých let k první lince přibyly další. Od Ostroje do Jaktaře a z centra města do Kateřinek.

Tramvaje Opavu definitivně opustily v dubnu 1956 a rozvoji trolejbusové dopravy již nestálo nic v cestě. V 70. letech sice došlo k celosvětovému útlumu a v řadě měst se tento způsob dopravy rušil, opavské trolejbusy však přežily.

Dnes je v Opavě devět trolejbusových linek. Opava je jedním z patnácti českých měst, kde trolejbusy jezdí. Na Moravě a ve Slezsku jsou jen ve třech dalších městech.

Trolejbusy měly původně nahradit tramvaje už za války

"Trolejbus, autobus, nebo tramvaj?" ptal se titulek obsáhlého článku, který vyšel v Deutsche Post 17. května 1941. Opavští radní se totiž už tehdy přiklonili k zavedení trolejbusové dopravy. Trolejbusy měly nahradit tramvaje v Opavě na přelomu let 1943-44 a podle Deutsche Post se Opava měla stát prvním sudetoněmeckým městem, které zavede tento moderní způsob přepravy.

Už byl na světě detailní projekt trolejbusových tratí. Město už zaplatilo zálohu na prvních 8 objednaných trolejbusů, přišla jej na 48 tisíc říšských marek. Objednalo montáž vedení, do Opavy dorazila i část materiálu - 27 km trolejového drátu.

Vedení městského podniku v čele s ředitelem Otto Hellerem opavským radním navrhl přeměnu tramvajové dopravy na trolejbusovou, protože stávající pouliční dráha byla nedostačující a přestárlá a potřebovala zmodernizovat. Jenže na to bylo potřeba 1,7 milionu říšských marek. Zavedení trolejbusů by stálo jen milion. Radní kývli. I přesto, že zavedení autobusů by město přišlo jen na 600 tisíc marek. Jejich provoz by byl totiž ve srovnání s trolejbusy příliš drahý.

Projekt vypracovala berlínská firma AEG, trolejbusy měly vyjet z výroby rovněž berlínského podniku Omnibus Bedarf.

"Dokončit moderní přeměnu opavské hromadné dopravy se však tehdejšímu vedení podniku, potažmo představitelům města již nepodařilo. Zhoršující se válečná situace Německa odsoudila celý projekt k nezdaru," píše historik Branislav Martinek v publikaci 100 let městské dopravy v Opavě.

A tak jezdily staré tramvaje dál. Pouliční dráha stagnovala, i když vzrůstal počet přepravených osob. Chyběl materiál a náhradní díly, zařízení z barevných kovů se demontovala, vrchní vedení tramvajových tratí tvořily nekvalitní vodiče ze slitiny železa a hliníku. Od konce roku 1944 se omezovaly dodávky elektřiny a tramvaje jezdily jen v pracovních dnech v ranní a odpolední špičce. Po evakuaci před blížící se frontou pak pouliční dráha přestala jezdit úplně.

  • Nejčtenější

Divácký rekord? Pro Česko není velkou výzvou, spíš by MS mělo hostit častěji

20. května 2024  6:29

Asi žádné jiné číslo se při fanouškovských náletech na hokejovém mistrovství světa neřeší víc. 741...

Konec kotlů na uhlí do deseti let. Stát lidem výměnu zadotuje

20. května 2024  12:42

Máte doma kotel na uhlí? Pak máte problém – i když je nízkoemisní, moderní nebo nový. Ministerstvo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté při hokeji zakročili proti muži se zbraní, vypadala jako kalašnikov

19. května 2024  15:10

Dlouhou střelnou zbraň nesl v ruce osmnáctiletý mladík, proti němuž v sobotu po poledni zakročili...

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ležícího zraněného seniora dospělí míjeli, zachránila ho až parta školáků

21. května 2024  17:45

Skvělou rozvahu i koordinaci projevila pětice ostravských školáků, kteří na začátku dubna pomohli...

Nejen šikmý kostel. Ve zmizelé Karviné oživují vzpomínky na další svatostánek

22. května 2024

Premium Na někdejší dominantu zmizelého města se mělo zapomenout. Jenže nadšenci ze spolku Stará Karviná...

Košťálek odchází z Pardubic, příští sezonu odehraje ve Vítkovicích

22. května 2024  16:47

Hokejový obránce Jan Košťálek opouští extraligové Pardubice a nově bude hrát za Vítkovice. Dynamo...

Méně nervů i úspora peněz. U přijímaček v kraji uspělo 96 procent deváťáků

22. května 2024  15:46

Ještě loni touto dobou ředitel bruntálské Střední průmyslové školy a Obchodní akademie Jan Meca...

Místo dolu je teď krematorium pro zvířata. V Ostravě funguje jako první v kraji

22. května 2024  13:45

V Ostravě začalo fungovat krematorium pro zvířata, jediné v Moravskoslezském kraji. Zařízení pro...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...