Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Honda chce skoncovat s dopravními zácpami. Poradí, jak je nezpůsobit

Japonská Honda vyvinula systém, který pomáhá předcházet dopravním zácpám. Spočívá v tom, že řidiče vede k plynulejší jízdě, čímž se v důsledku zvýší průměrná rychlost a sníží spotřeba. Honda začne zkoušet systém v praxi v Itálii a Indonésii.
Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny.

Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Audi zkouší svůj vynález Travolution, Volvo zase experimentuje s takzvanými autovlaky. Honda  teď přichází s dalším způsobem, jak zlepšit plynulost dopravy a snížit spotřebu paliva. Její systém je funkčně asi nejjednodušší a výsledky by se mohly v praxi ukázat vcelku rychle.

Audi Travolution

Systém Travolution sleduje ve městě intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách. Aktivním řízením semaforů se pak snaží předejít tvorbě kolon. Travolution umí řidiči speciálně vybaveného automobilu na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, a vypočítá mu rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Úspora paliva činí asi 15 %.

Systém Hondy spočívá v tom, že auto bude řidiče nabádat k plynulejší jízdě. Pomocí adaptivního tempomatu a případně i dat na serverech pak auto řidiči poradí, jak má zrovna jet, aby jeho jízdní chování nepřispívalo k vytváření dopravních zácp.

Ty totiž často vznikají zcela bezdůvodně kvůli nevyzpytatelným manévrům některých řidičů. Prudké brzdění jednoho vozu způsobí, že řidiči za ním brzdí ještě intenzivněji a někdo z nich nakonec až úplně zastaví. Takové chování pak vede ke vzniku zácpy zdánlivě bez jakéhokoli důvodu.

Systém Hondy bude jednoduše sledovat, jak rychle řidič akceleruje a brzdí a vzhledem k okolním podmínkám, které bude monitorovat pomocí radaru adaptivního tempomatu, mu doporučí jízdní styl upravit tak, aby například do kolony dojížděl plynule a tím nezpůsoboval další dopravní komplikace řidičům za sebou.

Systém Honda pro minimalizaci dopravních zácp

Auto může být také napojeno na speciální servery Hondy, odkud by mohlo získávat data o jízdním stylu ostatních řidičů. Při připojení tedy bude řídicí jednotka systému vědět, jak jede řidič Hondy například o kilometr vpředu a podle toho bude schopna doporučit jízdní styl i dalším řidičům.

Automobilka tvrdí, že tímto způsobem lze v základní verzi bez připojení na servery zvýšit průměrnou rychlost asi o 23 % a snížit spotřebu vozidel jedoucích za řidičem s rádcem plynulosti asi o osm procent. Ve verzi s připojením na servery lze zvýšit průměrnou rychlost o dalších 16 % a spotřeba klesne o pět procent.

Honda chce svůj systém v praxi začít testovat v Itálii a Indonésii, tedy dvou zemích, kde má běžná doprava do plynulosti hodně daleko. V Itálii testy začaly v květnu, v Indonésii se má začít v červenci.

Autovlaky SARTRE

Cílem projektu je zavést na dálnicích takzvané silniční vlaky, které povede jeden profesionální řidič na začátku konvoje. Ostatní automobily sledují vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravují tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna auta jsou přitom zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit. Úspora paliva při jízdě v konvoji má být asi 20 % a výhodou je i zvýšená bezpečnost provozu.

Automobilka neuvádí, jak rychle by se mohl nový pomocník dostat do sériových aut. Vzhledem k tomu, že spoléhá na stávající systémy v autech a nevyžaduje žádnou složitou infrastrukturu, mohl by být vstup do praxe rychlý.

Řešení Hondy je v tomto ohledu podstatně jednodušší než systém Travolution od Audi. Ten je určený pro města a vyžaduje, aby jejich infrastruktura a systémy řízení provozu byly schopny s auty komunikovat. Volvo se zase pro změnu účastní projektu SARTRE, jehož úkolem je vytvořit bezpečné silniční vlaky především na dálnicích. Tady je nutná spolehlivá vzájemná komunikace jednotlivých vozidel a přítomnost vodicího auta.

Na druhou stranu řešení japonské automobilky spoléhá na to, že se budou řidiči jeho doporučeními řídit. Pokud je budou ignorovat, výsledná úspora bude nulová.

Témata: Audi, Honda, jízdné, Radar, Vlak, Volvo
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...