Ministr dopravy Vít Bárta poprvé slavnostně pustil dopravu na most 20. září 2010, navzdory tomu, že už tehdy měli odborníci pochybnosti, zda je na to stavba připravená. Těsně před otevřením silnice totiž odborníci poukázali na poruchy ve svárech konstrukce pětašedesát metrů vysokého Lochkovského mostu, přes který okruh vede.
Nakonec však padlo rozhodnutí most otevřít. Podle posudků, které si stát tehdy nechal zpracovat, měly být vady rychle opravitelné a do budoucna neměly ohrozit bezpečnost provozu.
Po roce a půl se ukazuje, že vady se v některých částech mostu rozšiřují. "Měření zjistila tendence k prokazatelnému nárůstu některých identifikovaných poruch. To naznačuje, že se nejedná pouze o nedokonalosti při výrobě, ale i o vlivy funkce mostu a provozu na něm," píší experti z Inženýrské akademie v posudku, který má MF DNES k dispozici.
Rozhoduje o dálnicích stát, nebo stavební lobby?Čtěte v úterý 13. března
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Pokud by se to dál zhoršovalo, bude nutné most vyztužit. Odborníci zatím nechtějí spekulovat, jak by se oprava dotkla řidičů: v úvahu připadá zúžení vozovky nebo úplná uzavírka mostu.
Přestože podle původních plánů mělo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) převzít stavbu už vloni na podzim, celý zánovní úsek okruhu je tak i nadále pouze ve zkušebním provozu. Zatímco předchozí vedení ŘSD problémy mostu bagatelizovalo, to nové plánuje zadat další posudky, které budou most dál sledovat.
Most, který má unikátní a nepříliš osvědčenou konstrukci, stavělo sdružení firem Hochtief, Strabag a Bögl & Krýsl. Poslední z nich prováděla montáž ocelové konstrukce mostu, v níž se vady objevily. "Nezlobte se, nebudu to komentovat. Naše posudky říkají něco jiného než ty od Inženýrské akademie," říká hlavní projektant výstavby mostu Pavel Mařík z Bögl & Krýsl.
25. srpna 2010 |