Studie zmodernizovaného nádraží Plzeň Jižní předměstí | foto: SŽDC

Do Plzně míří miliarda na novou železnici, peróny, podchody i mosty

  • 17
V Plzni odstartovala slavnostním zahájením modernizace železničního uzlu. Za necelou miliardu korun bude obnoven hlavní železniční průtah městem. Nejpozději za rok a půl budou cestující využívat nová nástupiště na Jižním předměstí, prodloužen bude podchod na hlavním nádraží a vzniknou i nové železniční mosty.

"Investice spočívá v proměně plzeňského železničního uzlu od západního zhlaví hlavního nádraží až po stanici Jižní předměstí včetně nového přemostění řeky Radbuzy, Prokopovy ulice, Vejprnického potoka a Vejprnické ulice," uvedl Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby.

V rámci stavby bude rovněž na obě strany prodloužen podchod pod hlavním nádražím. Ústit bude na jedné straně do Železniční a na druhé straně do Šumavské ulice. První část - ve směru od Slovan a Petrohradu - bude hotova do konce roku 2012. Druhá s vyústěním naproti Hamburku o rok později.

Náklady na modernizaci železnice v Plzni dosáhnou 942 milionů korun a jejich podstatnou část uhradí Evropská unie. Dodavatelem stavby, jejíž dokončení je naplánováno nejpozději na rok 2013, je stavební společnost Skanska, která nabídla v tendru nejnižší cenu.

Stavba v číslech

Počet nových mostů: 8
Demolice mostů: 2
Montáž výhybek: 19
Demontáž kolejí: 8,7 km
Montáž kolejí: 7,1 km
Protihluk. stěny: 1862 m²
Nástupiště: 1,4 km

Zdroj: SŽDC

Podle Pavla Habarty pověřeného řízením SŽDC je stavba průlomová tím, že se v tendru podařilo výrazně snížit její cenu.  "Oproti původním předpokladům došlo k úspoře přibližně 600 milionů korun," konstatoval Habarta.

K modernizaci plzeňského železničního uzlu dochází v rámci výstavby úseku třetího tranzitního koridoru Praha - Plzeň - Cheb, kde část z Plzně směrem na západ už je dokončena a nyní se pracuje na úseku mezi Plzní a hlavním městem.

Podle Hally se modernizací tratě dosáhne toho, že bude odpovídat evropským parametrům a standardům vyplývajícím z mezinárodních dohod, k nimž se Česko připojilo. Cestujícím to přinese vyšší komfort, rychlost a bezpečnost přepravy, díky protihlukovým opatřením by se mělo ulevit i lidem žijícím v okolí trati.

Stavba si vynutí výluky

Do té doby však cestující musí počítat s komplikacemi kvůli probíhajícím pracím. Hlavně od jara příštího roku, kdy začne přestavba mostů.

"První přijde na řadu v březnu most přes Radbuzu, dále přes Prokopovu a nakonec přes Domažlickou ulici. Jejich rekonstrukce bude kompletní včetně pilířů," sdělil Martin Kraus z plzeňské Správy železniční a dopravní správy.

Místo po třech kolejích budou vlaky projíždět mezi hlavním nádražím a Jižním předměstím jen po jedné, zapotřebí proto budou výluky. "Předpokládáme, že by trvaly zhruba do září," doplnil Kraus.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video