Momentka z patnácté etapy Gira d´Italia.

Momentka z patnácté etapy Gira d´Italia. | foto: AP

Fanoušci navrhli etapu příštího Gira. Je nelidská, zlobí se cyklisté

  • 67
Je taková trať ještě normální, v lidských silách? protestovali závodníci z pelotonu Gira d´Italia 2011. Organizátoři slíbili, že se polepší, že připraví snazší závod. Jenže první detaily z trati příštího ročníku naznačují, že to byly jen sliby.

Neuvěřitelná a působivá, nazval italský deník Tuttosport předposlední etapu, která znovu vyvolává takové kontroverze.

Přitom nový ředitel závodu Michele Acquarone, náhrada za odvolaného Angela Zomegnana, sliboval: "Trasa bude jednodušší a bude zahrnovat méně transferů. Ideální Giro podle mě je takové jako v roce 2010: náročné, jak má být, ale zároveň vyvážené. A takové tento rok nebylo."

Jenže pak muž, který dřív dělal číšníka, tenisového kouče i DJ v rádiu, načrtl podobu předposlední prověrky závodu. Na dohled cíli v Milánu čeká na cyklisty 218 kilometrů a 5 900 výškových metrů.

"Měl jsem za to, že někdo prohlásil: Příští rok uděláme snazší trasu," pronesl rozhořčený Dán Jakob Fuglsang. Podle něj je současný trend dělat Grand Tour stále extrémnější, brutálnější. A nelidské.

"Giro by mělo být humánnější a bez tak důležité etapy v tak pozdní fázi závodu," zlobil se cyklista v rozhovoru pro dánskou agenturu Ritzau.

Tahle děsivá etapa zahrnuje pět kategorizovaných vrcholů se závěrem přes Mortirolo a dojezdem na Stelvio. Cíl bude ve výšce 2 758 metrů nad mořem - nejvýš, co kdy Giro končilo. "Chtějí, aby velké etapové závody byly co nejextrémnější," říkal Fuglsang.

BRUTÁLNÍ. Předposlední etapa cyklistického Gira 2012 už závodníky děsí, jen den před cílem závodu na ně čeká 218 kilometrů a skoro 6 výškových kilometrů.

Etapu pořadatelé postavili na základě hlasování fanoušků, kteří žádali zařazení kopců, "které nelze vynechat". Z 32 vrcholů, které tvořily historii závodu, vybrali právě dva slavné horské velikány.

"Bude to etapa fanoušků a s největší pravděpodobností i etapa, která určí vítěze příštího ročníku Gira," tuší organizátoři.

Na Stelvio se v minulosti stoupalo třikrát, a třeba v roce 1965 museli závodníci seskakovat z kol a přenášet je přes sněhové závěje, aby se dostali do cíle. Za rok budou z kol možná padat vyčerpáním.

Giro začne 5. května v Herningu v Dánsku, po třech dnech se přesune do Itálie, kde se odbude celý zbytek třítýdenní bitvy o růžový dres. Oficiální prezentace 95. ročníku Corsa Rosa se koná 16. října.