Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rocketman s famózními detaily je opravdový mini

Značka Mini ohlásila návrat ke kořenům. Studie rocketman měří necelých 3,5 metru a fascinuje futuristickými detaily. Prosklená střecha ve tvaru britské vlajky se asi do výroby nedostane, ale chytré řešení dvojitého otvírání kufru by si sériovou podobu zasloužilo.
Mini Rocketman

Mini Rocketman | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Už žádné nafukování, Mini musí být mini. Tradiční britská značka (nyní ve vlastnictví německého BMW) svůj nejnovější koncept natočila úplně opačným směrem než všechny předešlé novinky. Jestliže modely Clubman nebo v ještě větší míře Countryman už výrazně přerostly původní koncept Mini, tak rocketman se vrací ke kořenům.

S délkou 3,419 metru je sice stále o 40 centimetrů delší než prapůvodní Austin Mini z roku 1959, ale revoluční koncept miniautíčka geniálního konstruktéra Issigonise tak konečně získává opravdového pokračovatele. Aktuálně prodávaná generace mini na to původní navazuje spíš designem než opravdovou miniaturností, na délku má 3,7 metru.

Autosalon Ženeva 2011

Další novinky najdete ve speciání příloze na iDNES.cz

Koncept rocketman vypadá velmi atraktivně a konstruktéři či designéři se na něm opravdu vyřádili. Mnoho prvků asi nemá šanci proniknout do sériové produkce, několik praktických nápadů by si ale produkční verze auta zasloužila.

Na první pohled se novinka drží dnes již klasických tvarů novodobých mini, které samozřejmě těží z původní předlohy. Ale rozhodně to není žádná zmenšenina prodávaných modelů. Nové masce dominuje obrovský oblý otvor chladiče a zakulacené světlomety s výrazným lemem pro denní svícení. Zajímavé je zaoblení spoileru směrem doprostřed tak, že jsou zpředu výrazně vidět pneumatiky. Celkově působí zpředu rocketman hravým dojmem a možná signalizuje podobu všech příštích mini.

Zadní část nese zcela originální světla, která tvoří jakési držáky na bocích. Světla vypadají skvěle, je ale otázkou, jestli má toto provedení šanci na sériovou produkci. Velmi zajímavé je otvírání kufru. Je dvoudílné: ve spodní části se až o 35 centimetrů vysouvá jakýsi šuplík, horní díl je pak klasicky výklopný vzhůru a výrazně zasahuje do střechy.

Šuplík z kufru rozhodně není samoúčelný. Lze jej vysouvat samostatně, a pak poslouží třeba jako nosič kol nebo s otevřenými dveřmi jako podložka pro delší náklad. Oproti výklopným dvoudílným dveřím u některých SUV a pickupů ale horní část zadních dveří stále kryje celý zavazadlový prostor a do auta tak netáhne.

Mini Rocketman

Konstruktéři si pohráli i s dvojicí bočních dveří. Jsou dvoudílné se zalomením v první čtvrtině. Díky tomu se dají pohodlně otevřít i v těsném prostoru. A to je jinak u třídveřových aut s dlouhými dveřmi docela problém, což potvrdí každý jejich majitel. Na rozdíl od šuplíku ze zavazadlového prostoru se ale tato konstrukce bočních dveří do výroby nedostane, pravděpodobně bude dost drahá.

Zcela jistě pak pouze na přehlídková mola patří prosklená střecha konceptu, která má tvar britské vlajky. Vypadá efektně i tradičně (britská vlajka je populární motiv na střechy vozů mini), ale opět až příliš nákladně.

Ale kdo ví, ona celá konstrukce konceptu rocketman je neortodoxní a u velkosériových aut se s ní jen tak nesetkáme. Základ totiž tvoří kompozitový prostorový rám, který na některých místech exteriéru i interiéru vystupuje na povrch a tvoří tak design celého auta. A právě u střechy to je nosník ve tvaru X. Zbytek britské vlajky pak tvoří potisk na skle.

Interiér výrobce navrhl v uspořádání 3+1. Dvě přední místa pak doplňuje plnohodnotné zadní za spolujezdcem a jen nouzové (primárně pro děti) za řidičem. Pro městské auto je taková koncepce dostačující a rocketmana by si asi nikdo nepořídil jako rodinný vůz.

Mini Rocketman

Stejně jako zevnějšek, tak i interiér vypadá velmi atraktivně. Přístrojový tubus je umístěný centrálně a stejně jako sloupek volantu výrazně vystupuje z palubní desky, která je poměrně subtilní.Středový panel chybí. Výrazným prvkem interiéru je jeho podsvícení. Na výběr je hned několik barev a nesvítí jen palubní deska, ale i lem pod všemi okny auta. Spolu s netradičními předními a zadními světly je rocketman dobrým důkazem mánie výrobců upotřebit stále levnější diodová světla všude, kde to je jen trochu ospravedlnitelné.

O sériové produkci rocketmana se BMW v tiskové zprávě vůbec nezmiňuje. Ale posun výrobního programu k menším vozům je víc než logický, takže otázkou není, jestli vůbec, ale spíš kdy a v jaké finální podobě...

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...