Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Infiniti má první diesel ve své historii. Povedl se a sluší mu

Naftové infiniti je konečně tady. Pod hliníkovou kapotou má nový šestiválec, který se poprvé v historii značky založené Nissanem v roce 1989 živí z černé čerpací pistole. K nejprodávanějšímu modelu FX skvěle pasuje.

Evropan, nemá-li mezi ředkvičkami a petrželí ropný vrt nebo pokud není Rus, vyžaduje do velkého SUV většinou diesel. K dvoutunovým autům se hodí líp svým charakterem, sympatičtější je také spotřeba.

Může se hodit

Automobily značky Infiniti
na obřím online portálu
v ČR www.automodul.cz

A po dvou letech od uvedení Infiniti na evropských trzích se zákazníci konečně dočkali. Konečně budou spokojení i ti, kteří autosalony míjeli právě z důvodů absence nafťáku v nabídce.

Nový motor z produkce francouzsko-japonského koncernu Renault-Nissan dostalo FX mezi prvními. Dokonce se odhaduje, že většina nových FX se bude objednávat právě s turbodieselem. K objednání je už teď. Základní cena turbodieselového Infiniti FX30d je 1 489 600 korun za verzi GT. Sportovní S je za 1 559 500.

INFINITI FX30d

Vybrané chování

Na dokončení vývoje motoru tlačilo hodně právě Infiniti. Samozřejmě se dostane i do ostatních modelů japonské značky. Čeká na něj třeba hodně zájemců o nový velký sedan M.

Infiniti potřebovalo dohnat evropskou konkurenci, zákazníci chtějí do dvoutunových SUV nafťáky. Impozantní osmiválec s výkonem 287 kW je sice v nejprodávanějším modelu mladé značky ohromující, ale ani ten, kdo zaplatí 1,5 milionu za crossover, se nechce tolik kamarádit s pumpaři. Třílitrový turbodiesel je základní minimum, které patří mezi velkými SUV obecně k těm nejžádanějším.

A nový motor pro Infiniti je přesně takový jaký má být. Je úžasně kultivovaný a má příjemné chování. Pokud se nesnažíte vyždímat to nejlepší z jeho 238 koní (175 kW), vlastně o něm ani nevíte. A když potřebujete hbitě předjet nebo akcelerovat, stačí podráždit impozantních 550 newtonmetrů kroutícího momentu.

Je hezky tichý, nečekejte výrazné zatlačení do sedadel, zato táhne ve velkém rozsahu otáček. Aby nedošlo k mýlce, není to žádný louda. Zrychlení z nuly na stovku udává Infiniti 8,3 sekundy. Maximálně umí uhánět 212kilometrovou rychlostí.

Commonrailový motor nenabídne uhrančivý projev točivých atmosferických benziňáků, ten ve verzi FX37 třeba pochází z kultovního Nissanu 370Z. Jenže ten zase nejezdí za deset litrů nafty. Podle tabulek by měl vznětový třílitr jezdit s devítilitrovou spotřebou, takže s devadesátilitrovou nádrží byste tedy měli mít akční rádius tisíc kilometrů.

Motor V9X, který dostal jako úplně první loni Renault Laguna Coupé, dostanou i další renaulty a nissany (pathfinder, navara), konstruktéři Infiniti si ho ale samozřejmě odladili podle svého. Jeho 550 kroutících newtonmetrů je víc než má vrcholová verze FX s benzinovým osmiválcovým pětilitrem. Turbodmychadlo s variabilní geometrií je umístěno mezi řadami válců rozevřených do 65stupňového V.

FX váží 2015 kilo, poznáte to ale jen ve chvílích, kdy chcete razantně vystřelit nebo předletět loudala. Sedmistupňový automat řadí hezky rychle, ale než ta kila rozhýbe, chvilku to trvá. Když se chystáte na předjíždění, můžete si manuálně podřadit velkými pádly pod volantem. Vybraný smysl pro detail prokázali designéři i u nich, vyrobili je z hořčíku.

INFINITI FX30d

Americký luxus po japonsku

Infiniti se dobře zavedlo v Americe. Tahle luxusní odnož Nissanu vznikla před 21 lety, aby konkurovala Lexusu. Od Toyoty Nissan okoukal, že u amerických zákazníků se i mladá značka může etablovat do elitní kategorie. Stačí nabídnout vytříbenou techniku, která převýší domácí konkurenci (což při pohledu na produkci amerických automobilek upřímně řešeno není težké). A okořenit to zajímavým designem a skvělou výbavou.

Evropanům, zvyklejším na určitější linky, se organicky tvarovaná Infiniti teprve líbit začne. Ale zrovna FXo se povedlo a je to asi nejhezčí model. Zajímavé linky obalují odvážnou siluetu vyšperkovanou netradičně pojatými detaily. Vlnkovité prostorové žebrování masky jinde než u Infiniti neseženete.

FX dokonale maskuje velké rozměry, je delší než BMW X5 nebo Porsche Cayenne, a přesto vypadá menší a drobnější. Dělají to hlavně velká kola. Na verzi S dostanete dokonce jedenadvacetipalcová. V tabulce specifikací to vypadá přehnaně, ale ladí to.

Se šmrncovním exteriérem ladí dokonale postavený interiér z kvalitních materiálů. Infocentrum nahoře uprostřed přístrojovky má logické ovládání, grafika možná není posledním výkřikem módy, je ale intuitivní a jasná. Interiér není obří, ale všem na palubě nabídne dost prostoru do všech směrů.

Jediné, co by mohli ergonomové vylepšit, jsou hodně ploché sedačky. I když si připlatíte za sportovněji zaměřenou verzi S, ve které mají polohovatelné bočnice, mají hodně placatý střed a opěradla jsou krátká. Jedním z mála handicapů je na poměry kategorie docela malý kufr. Má 410 litrů.

Šikovnou vychytávkou jsou kamery kolem celého auta. Když parkujete, přepínají se zadní a přední, nejlépe se ale parkuje podle obrazu, který centrální mozek ze všech čtyř (boční se hodí při průjezdech úzkými uličkami) skládá. Na displeji vidíte auto a všechno co je kolem z ptačí perspektivy.

Do terénu silnic

FX je ale hlavně velmi příjemné na ježdění. Na silnici se nehoupe. FX je typickým crossoverem, na označení SUV neslyší. Nechce být autem do terénu, ale mohutnějším osobákem, ve kterém sedíte výš.

Na pohled by nikdo nehádal, že se mu bude líbit v zatáčkách a úzkých serpentinách, kterých je v okolí Barcelony, kde se s novým a velmi důležitým modelem Infiniti pochlubili, dostatek.

Zdobí ho skvělé řízení, asi jedno z nejlepších mezi velkými SUV. Držíte se za hezky sportovní, malý volant, který dává dobrou zpětnou vazbu a navíc odvádí precizní práci.

Podvozek seženete ve dvou konfiguracích. Verze GT je zaměřena na komfort, když pořídíte S, dostanete přitvrzený podvozek s říditelnou zadní nápravou.

INFINITI FX30d

Systém řízený elektronikou natáčí kola zadní nápravy v maximálně jednostupňovém úhlu. Auto pak hbitěji zatáčí a při vyšších rychlostech je stabilní při průjezdu obloukem.

Pohon všech kol vyhrává nepsanou soutěž o co nejdelší označení: ATTESA E-TS, tedy Advanced Total Traction Engineering System for All Elctronic Torque Split. Mezinápravová spojka přerozděluje kroutící moment podle potřeby: na přední kola umí poslat až 50 procent kroutícího momentu, na zadní až 100 %. Za normálních podmínek posílá víc síly na zadní nápravu.

Do sportovněji zaměřené verze FX S dostanete jedenadvacetipalcová kola (základní jsou dvacítky) a hlavně tlumiče s měnitelnou tvrdostí, když víte, že vás čeká zatáčkovitá trať, stačí přepnout do polohy Sport.

Třešničkou na dortu je pak systém zabraňující vyjíždění ze svého pruhu. Konstruktéři Infiniti vymysleli unikátní řešení, které vrací auto zpátky do pruhu přibržďováním vnitřních kol. Opravdu to funguje a automobilka tvrdí, že to funguje přirozeněji než zásahy do řízení, které volí ostatní značky.

Dezertem, který dostanete jen u Infiniti, je samozacelovací lak, schopný napravit malé škrábance třeba od větviček jen tím, že ho necháte na slunci.

Infiniti FX30d v číslech
motor zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem, 2993 ccm
převodovka sedmistupňová automatická
max. výkon (kW/k) 175/238
max. točivý moment (Nm) 550
nejvyšší rychlost (km/h) 212
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,3
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,0
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4870 x 1930 x 1680 x 2890
objem kufru (l) 410-1305
pohotovostní hmotnost (kg) 2150
pneumatiky 265/50 R20 V
základní cena (Kč) 1 489 600
Poznámka: údaje uváděné výrobcem

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z blatníků. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin

Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...