Místo tvrdého útoku a přesvědčování zvolili výrobci, zejména italští, mnohem příjemnější metody. Do svých návrhů "implantovali" mnohem více pohodlí i vtipu než v předchozích letech. Bydlení nás má prostě těšit a je třeba si je užívat.
Možná i proto se tu objevila řada pohodlných křesel, barevných židlí, ale také dekorativních prvků či potisků, které strohé tvarosloví předchozích let odmítalo. A tak i když veletrh žádné převratné změny nepřinesl, pro oživení trhu udělal určitě hodně. Vrátil totiž do bydlení fantazii a pohyb.
Novinky hodné následování
Stejně jako v loňském roce nebo na lednovém mezinárodním veletrhu nábytku imm v Kolíně nad Rýnem převládala u nábytku bílá barva. Uplatnila se v laku, skle i laminu. Ustoupila však poněkud černá, jejíž privilegované místo obsadily odstíny hnědé a béžové, od neutrálně pískových valérů až po černohnědé barvy.
Tato barevnost nebyla vůbec náhodná, ovlivnilo ji především výrazné zastoupení přírodních materiálů. Například režné a vlněné kvality od skořápkově bílé až po tmavě hnědou působily u čalouněného nábytku velmi příjemným dojmem. Totéž platilo o masivním dřevu či dýhách.
V nebývale početném provedení se objevily nejrůznější typy zrcadel jako plnohodnotná součást vybavení interiérů, která díky efektním rámům nahrazují i obrazy.
Samozřejmě nechybělo osvětlení. LED diody se "nastěhovaly" do skřínek, ale také pod stolové desky, za čela lůžek, do skříní nebo pod rámy postelí.
Subtilnější proporce nábytku, které se začaly prosazovat už v předchozích letech, zůstaly. Do pohybu se však daly tvary. Skřínky i police se začaly různé naklánět, zaoblovat i posouvat, aby dodaly jednoduchým geometrickým tvarům hravost a vtip. U mnohých knihoven mohl mít návštěvník pocit, že "zadul" vítr a police se vytvarovaly podle něj.
Jako oživující akcenty používali designéři výrazné barvy pro niky či vnitřky skříněk, v bílých či naopak černých nebo hnědých sestavách zářily najednou červené, zlaté či oranžové výplně.
Úchytky pokračovaly ve svém ústupu. Pokud byly vůbec k vidění, tak u velkých skříňových sestav, dětského nábytku nebo u spodních kuchyňských skříněk.
Co v Česku chybí
Vtipné rozkládací pohovky, sklopné postele - v tom všem excelovaly zejména italské firmy. Ne že by podobné výrobky na tuzemském trhu zcela chyběly, jenže většinou působí dojmem, že jejich návrhy vznikly nejméně před třiceti lety.
Stejně tak chybí větší nabídka dětských pokojů. Přitom ty, které zde představovaly italské značky, by se díky chytrým nápadům vešly i do panelákových pokojíků.
Velký boom zažívalo letos v Miláně i domácí fitness. Třeba nápad, jak dostat do mělké skříňky běžecký trenažér a posilovací lavičku, si výrobce dokonce nečekaně pečlivě hlídal a zaháněl všudypřítomné asijské návštěvníky s fotoaparáty.
Kuchyně plné spotřebičů
Každé dva roky doprovází Salone del mobile i veletrh kuchyní Eurocucina. Zejména u italských výrobců bylo vidět, že jejich obliba nerezových pracovních ploch jen tak neskončí.
Hladké plochy čelních dvířek měly jasnou souvislost se spojením kuchyně a obývacího pokoje, nechyběly ani ukázky toho, jak lze spotřebiče - včetně těch drobných na pracovní ploše - skrýt za posuvné dveře, aby nerušily odpočinkovou pohodu.
U spotřebičů opět dominovaly zajímavě tvarované digestoře a programovatelné trouby, mezi nimiž zaujaly přední místo parní verze. Výrobci se předháněli i v drobných nápadech. K nim patřila například minivinotéka v zásuvce (Scholtès).
Dispoziční řešení dávalo často přednost kuchyňskému ostrůvku, který pokračoval jídelním stolem s barovými židličkami. Bylo cítit, že vaření se od nudné povinnosti každodenní práce posouvá mezi koníčky, zejména díky mužské populaci, jež si užívá technické vychytávky.
České pohodlí
Zatímco čeština byla slyšet v pavilonech na výstavišti Rho poměrně často, mezi vystavovateli hájil české barvy tradičně jen TON z Bystřice pod Hostýnem. Tentokrát hlavně s dvěma novinkami, a to s židlí Era od designéra René Šulce určenou pro veřejné prostory, a pak s houpacím křeslem Wawe od slovenského autora Michala Riabiče.
Letos je to totiž 150 let, kdy v Bystřici pod Hostýnem vyrobil Michael Thonet své slavné houpací křeslo. V soutěži na jeho "remake" zvítězil právě mladý slovenský tvůrce. Jeho křeslo přesně zapadlo do současného trendu pohodlného nábytku, který se přizpůsobí tělu svého uživatele a nijak ho neomezuje.
Mladí čeští designéři a studenti vystavovateli především na zóně Tortona, tady měla svou zajímavou expozici pražská Vysoká škola uměleckoprůmyslová, již tradičně studio Koncern a další.
Salone del mobile49. ročník Mezinárodního veletrhu nábytku v Miláně – Salone Internazionale del Mobile – se uskutečnil na ploše téměř 210 000 metrů čtverečních (pro porovnání – loňský veleltrh nábytku Mobitex se uskutečnil na ploše 8 633 m2) . Na výstavišti Rho ve dnech 14. až 19. dubna prezentovalo své produkty více než 2 500 vystavovatelů, kteří kromě své stálé produkce ukázali kolem deseti tisíc novinek. Vedle Salonu se zde konaly i veletrh kuchyní Eurocucina a FTK – Technology for the Kitchen, výstava moderních spotřebičů – a Salone Internazionale del Bagno, veletrh koupelen. Eurocucina se pravidelně střídá s výstavou svítidel Euroluce, ani letos nechyběla výstava mladých designérů SaloneSatellite (13. ročník). Pro návštěvníky milánského veletrhu však představují neméně atraktivní záležitost i akce pořádané v zóně Tortona v centru Milána, kam do galerií, obchodů, továrních hal i dvorků přicházejí za designem desetitisíce lidí. Podobně do pozdních hodin žijí v Miláně stovky ateliéru, studií a showroomů. |