"To nás příjemně překvapilo. Očekávali jsme poloviční návštěvnost. Jsme rádi, že Ferrari má v Česku tolik fanoušků," poznamenal Jiří Rozkošný, marketingový ředitel společnosti Scuderia Praha, která byla pořadatelem akce.
Závodící babička
Julia de Baldenza byla jedinou ženou na startovním poli. Přesto se se svým maserati z roku 1951 v závodě veteránů nenechala zahanbit.
"Závodní trať je jediné místo, kde muži dokážu prominout, že se nechová jako gentleman," říká Julia de Baldanza poté, co sundá přilbu a vystoupí ze svého nablýskaného Maserati.
Téměř po celou dobu sobotního odpoledního závodu legendárních italských historických vozů se na Masarykově okruhu držela se svým modelem A6GCM z roku 1951 za soupeřem, který řídil další luxusní vůz Ferrari 250 GT Berlinetta.
"Má o osm let mladší auto a o tisíc kubických centimetrů silnější motor. Nepustil mě před sebe. Nemohla jsem ho předjet v zatáčkách, protože to stříhal, a kdybych se na něj příliš nalepila, bylo by to nebezpečné," vysvětluje udýchaně žena.
Masarykův okruh ji nadchl
O víkendu den se na automotodromu jelo několik závodů starých i nových závodních vozů Ferrari. Baldanzu, která žije v Anglii a se svým veteránem už vyzkoušela hodně závodních tratí, brněnský okruh nadchnul. "Je velmi technická a zároveň velmi bezpečná trať," dodala závodnice.
Když závodníci začali před závodem zahřívat motory svých i sedmdesát let starých strojů, zvuk řvoucích motorů chytl za srdce nejednoho motoristického fandu. Největší pozornost přitáhl dvanáctiválcový motor Ferrari 512M z roku 1970.
"Tak to je síla. Přesně kvůli tomuto jsem sem přišel," usmívá se čtyřiatřicetiletý Jaroslav z Brna a stejně jako desítky dalších přihlížejících mužů obdivuje sílu starých vozů.
Jsou to velmi žádané a proto i drahé vozy. Cenu svého Maserati ale Baldanza neprozradí. "Nemám představu, v této branži se obvykle o penězích nebavíme," odbude otázku s úsměvem.
Kolik jsem jela? Ani nevím
Její veterán má dvoulitrový motor s šesti válci, díky čemuž dosahuje podle závodnice výkonu bezmála 200 koní a když byl nový, dalo se prý na tachometru vytáhnout i 220 kilometrů v hodině.
"Teď jezdím maximálně 180 kilometrů v hodině, protože šetřím starý motor," dodala závodnice.
Už v padesátých letech podle jejích slov konstruktéři Maserati na motoru testovali přímé vstřikování bez kompresoru.
V garáži má ještě vůz Bugatti 35P. "S touto bugatkou jezdila vaše skvělá automobilová závodnice Eliška Junková," vzpomíná Baldanza.
Láska ke starým autům se v jejich rodině, která pochází z Argentiny, dědí z generace na generaci. I její další koníčky jsou originální. Umí řídit vrtulník, šermovat a poradí si i se zbraní. Celý život "pracuje" jako žena v domácnosti.
"My ženy dokážeme dělat mnoho věcí, pokud pro to máme podmínky a život nám dá příležitost. Jsme schopné naučit se cokoli jako muži a můžeme v tom s nimi směle soupeřit," dodává emancipovaně.
Na okruhu se předvedl i jezdec Formule 1 Marc Gené, který přijel místo zraněného Massy. - čtěte OBRAZEM: podívejte se, jak se po okruhu prohánějí ferrari
Milovníky adrenalinu potěšily závody evropské a italské Ferrari Challenge, kdy na trati soupeřily téměř pětisetkoňové vozy. Krása starých zašlých časů s rychlostí se snoubila v závodech veteránů značek Ferrari a Maserati.
Na své si přišli i fandové královny motorsportu. Během jízd F1 Clienti se v Brně předvedly nejslavnější monoposty formule jedna, se kterými vyhrávali například Niki Lauda a Michael Schumacher.
"Formule dosahovaly na konci cílové rovinky téměř tří set kilometrů v hodině," upřesnil Rozkošný. Pořadatelé zatím nevědí, zda se expilotovi F1 Marcu Genému podařilo pokořit rekord, který před sedmi lety na trati zajel David Coulthard.