V Evropě vše při starém - Brawn GP potvrdil nadvládu, Ferrari dál chybuje

  13:33aktualizováno  15:44
Nové díly, zrychlení Ferrari, propad McLarenu... Ale jinak zůstává ve formuli 1 vše při starém i v Evropě. Velkou cenu Španělska ovládla dvojice stáje Brawn GP, vyhrál lídr šampionátu Button před Barrichellem. Za nimi se radovali jezdci Red Bullu.
Jenson Button z Brawn GP se raduje z vítězství při VC Španělska

Jenson Button z Brawn GP se raduje z vítězství při VC Španělska | foto: Reuters

Brawn GP si připsal druhý double sezony. Stejně jako v Austrálii neměl konkurenci a jeho piloti si to rozdali jen mezi sebou.

Na startu proklouzl do vedení ze třetího místa Barrichello, ale zvolil si strategii tří zastávek v boxech, což ho stálo vítězství. Brit Button tankoval jen dvakrát.

Mark Webber kroužil po většinu závodu až jako pátý, ale pozdní závěrečná výměna pneumatik mu pomohla před týmového kolegu Vettela, který ztratil moře času za Massou s mírně pomalejším Ferrari.

Stáj z Maranella se v Evropě objevila s lepším autem, než s kterým prohrávala závod za závodem v úvodu sezony v zámoří, jenže doplatila na letos tradiční nespolehlivost - Räikkönena vyřadil porucha v polovině závodu, Massa dostal do nádrže při posledním dotankování málo paliva, musel ho před cílem šetřit a spadl ze čtvrtého na šesté místo.

Vettel mluvil před startem o vítězství, ale na startu spadl za Barrichella i Massu, který mu pokazil závod. Ferrari má systém KERS, který dovoluje zrychlení na rovince, takže předjíždění je téměř nemožné. Vettel byl po celý závod jasně rychlejší, ale dopředu nemohl. Massu předjel až těsně před cílem, když Brazilec začal šetřit palivo a snížil otáčky motoru.

Z pátého místa se radoval domácí jezdec Fernando Alonso, což bylo pro Renault maximum. Jejich auto má stěží na první desítku. Za šestým Massou bodovali také Heidfeld z BMW-Sauberu a Rosberg z Williamsu.

Jenson Button z Brawn GP se raduje z vítězství ve VC Španělska

Kvůli nehodě ve druhé zatáčce po startu projelo cílem pouze čtrnáct jezdců. Trulli se vyhýbal soupeři, musel vyjet z dráhy a dostal smyk. Narazil do něj Sutil z Force India, za nimi se srazila dvojice týmu Toro Rosso. Propadl se i mistr světa Hamilton, který se musel nehodě vyhýbat a na body se už nedostal. Na trať musel safety car.

Dalším podnikem seriálu formule 1 je Velká cena Monaka, která se jede za čtrnáct dní.

Brawn GP - mise splněna

Nejlepší tým letošní sezony svůj monopost během prvních závodů neměnil, nové díly chystal až do Evropy a po Velké ceně Španělska může hlásit: mise splněna. Výkonnostní náskok před pronásledovateli udržen. Button vyhrál po kvalifikaci i závod, Barrichello mu zdárně sekundoval.

Jenson Button z Brawn GP se raduje z vítězství ve VC Španělska

Nejstarší a nejzkušenější jezdec seriálu formule 1 byl v Barceloně rychlý. Chvílemi rychlejší než Button, vždyť nejlepší kolo závodu zajel právě on. Týmového kolegu porazil rovněž na startu a sám se v cíli divil, jak je možné, že nakonec prohrál.

Strategie tří zastávek u mechaniků určitě nebyla lepší než dvě Buttonova zastavení a v kombinaci se třetím nepovedeným úsekem, kdy ztrácel na týmového kolegu jednu desetinu za druhou, to pro Barrichella znamenalo, že ani v oblíbené Barceloně se nedočkává dalšího vítězství kariéry. Naposledy se radoval v roce 2004 v Číně.

Barrichello jednoduše propásl další šanci a povolil devětadvacetiletému Britovi čtvrtý triumf v sezoně. Button po pomalém začátku exceloval a opět prokázal, že s přibývajícími koly Velké ceny se projeví jeho skvělá fyzická kondice a na snaživým týmovém kolegovi získává.

Jenson Button z Brawn GP se raduje z vítězství při VC Španělska

Brawn GP zatím stále marně hledá soupeře. Při velké ceně Monaka za čtrnáct dní se ukáže, zda bude skvělý monopost BGP 01 fungovat i na atypickém okruhu na březích středozemního moře. Tam by Button konečně potřeboval zabrat i na startu a zbavit se tak své jediné letošní slabiny.

Red Bull - nejlepší ze zbytku

Stáji Red Bull chybí k brawnům jen malý kousek, zato před dalšími týmy má náskok poměrně značný. Letošní stroj Adriana Neweyho je zatím jasnou dvojkou sezony 2009.

Jeho skvělých vlastností tentokrát nemohl naplno využít Sebastian Vettel. V kvalifikaci sice splnil úkol a startoval ze druhé pozice, ze startovního roštu však nevyrazil zrovna nejlépe a uvízl za Felipem Massou. Jeho Ferrari sice od posledního podniku zrychlilo, ale ne natolik, aby stačilo vozům Red Bullu.

Jenže k tomu, aby Massa udržel nešťastného mladíka za sebou, to stačilo. Němec se mohl snažit, jak chtěl, systém KERS v Massově Ferrari spolehlivě při každém průjezdu rovinkou zajistil, aby se před něj Vettel nedostal. Od startu a skoro až do cíle.

Mark Webber, třetí muž VC Španělska

Není pochyb o tom, že by Vettel Massu neporazil, kdyby ve stáji Ferrari opět nepobíhali po garáži motorističtí šotci. Ti tentokrát způsobili, že při poslední zastávce dostal Massa do nádrže méně paliva, než bylo potřeba. Proto musel zpomalit, a proto se Vettel posunul na čtvrtou příčku.

Jeho týmový kolega Mark Webber totiž využil červené zdi před Vettelem a naplánoval poslední dotankování na co možná nejpozdější termín. Šestnáct kol před cílem naposledy měnil pneumatiky a to mu stačilo na posun před dvojici kohoutů.

Red Bull může jen litovat, že Mezinárodní automobilová federace FIA povolila dvoupatrové difuzory. V opačném případě by byl jasně nejlepším týmem letošní formule 1.

Ferrari - rychlost je zpátky, spolehlivost nikoli

Mark Webber s trofejí pro třetí místo ve VC Španělska

V posledním tréninku tým Ferrari potvrdil, že je zpět. Nový aerodynamický paket protlačil jeho monopost, navzdory zatížení kritizovaným systémem kERS, výkonnostně těsně za brawny a red bully. SKvělé! Jenže to ke stupňům vítězů nestačí.

Šance Kimiho Räikkönena skončily už v kvalifikaci. Když Fin zajel na měkkých gumách průměrné letmé kolo, osm desetin za Massou, spočítal si spolu se svým inženýrem, že jim to na postup do druhé části kvalifikace stačí. Jenže pár výrazných zlepšení v posledních vteřinách jim udělalo čáru přes rozpočet. V sobotu ve 14:20 vylezl Räikkönen z kokpitu a kvalifikace pro něj končila.

To Massa předvedl jinou jízdu. S poměrně plnou nádrží až do druhé řady na startu. A start měl ještě lepší. Poradil si s Vettelem a začínal jako třetí. V průběhu Velké ceny Španělska bylo jasně vidět, že ve formuli 1 je stále pár rychlejších aut než Ferrari. Jenže to jsou už jen čtyři.

McLareny, toyoty nebo williamsy nechalo Ferrari zdárně za sebou. Přesto Massa prohrál i s Alonsovým Renaultem. Jak k tomu došlo?

VC Španělska 2009: V popředí Felipe Massa z Ferrari, za ním Sebastian Vettel z Red Bullu

Při poslední zastávce bylo vše jasné - musí být doslova blesková, aby se Massa udržel před Vettelem. A to se povedlo, Brazilec prolétl boxovou uličkou jako blesk. Ale stala se chyba. Dostal do nádrže méně paliva, než by potřeboval.

Dvanáct kol před cílem to už věděl i on. Tým mu vysílačkou oznámil, že musí šetřit benzin, jinak nedojede do cíle. Šetřit palivo, když má na zadním křídle nalepeného Vettela v rychlejším autě? To nešlo.

Čtyři kola před cílem musel omezit otáčky motoru a na plyn šlapat jen zlehka. Vettel šel vpřed, o něco později Alonso a jen tak tak, že uhájil šestou příčku před Heidfeldem. Propočty jeho týmu byly přesné - benzin mu došel párset metrů po průjezdu cílovou fotobuňkou.

Renault - lepší to být nemohlo

Také Renault představil v Barceloně nové aerodynamické prvky, ale jejich vliv na výkon nebyl zdaleka tak masivní, jako tomu bylo například u Ferrari. Jenže Fernando Alonso dokázal zase jednou vytěžit z minima maximum.

Havárie mezi Sebastianem Bourdaisem (Toro Rosso), Sebastianem Buemim (Toro Rosso, vlevo) a Nelsonem Piquetem (oranžový vůz Renaultu)

V kvalifikaci stačil pouze na osmé místo, což pro něj bylo, i vzhledem k množství benzinu v nádrži, zklamáním. V závodě jel celou dobu na hraně a hlavně spolehlivě. Obě zastávky v boxech proběhly podle předpokladů, a díky pozdní druhé se posunul na šestou příčku. Závěrečný benzinový kolaps Ferrari mu pomohl na pátou.

Nelson Piquet, stejně jako letos pokaždé, na body neměl. Ale abychom k němu nebyli nespravedliví - v kvalifikaci ztratil na Alonsa jen minimálně a v závodě jel spolehlivě - udržel dvanáctou příčku.

Renault nutně potřebuje zrychlit - francouzská automobilka vážně zvažuje odchod z formule 1 a přesvědčit by ji mohla jen vítězství. Jenže k těm má zatím stáj Flavia Briatoreho hodně daleko.

BMW-Sauber - zlepšení nestačilo

Německo-švýcarská stáj přestavěla svoje letošní auto stejně důkladně jako Ferrari, její auta určitě zrychlila, možná stejně jako rudé vozy, jenže z pozice druhého nejpomalejšího týmu asi není možné vyletět hned na vrchol.

Havárie mezi Sebastianem Bourdaisem (Toro Rosso), Sebastianem Buemim (Toro Rosso, vlevo) a Nelsonem Piquetem (oranžový vůz Renaultu)

V sobotní kvalifikaci byl o něco lepší Kubica, který startoval s plnou nádrží z desáté příčky. Možná byla ale až moc plná - propadl se na 12. místo. Naopak podobně natankovaný Heidfeld vylétl v první zatáčce z třináctého na deváté místo.

Zkušený Němec si držel pozici, zvládl souboj s Hamiltonem, který útočil zezadu a v první polovině závodu byl hodně nepříjemný, a nakonec se před cílem posunul i před Nico Rosberga z týmu Williams.

Tým BMW-Sauber se po loňské skvělé sezoně propadl do slabšího průměru, ale těšit ho může, že někteří jsou na tom podobně, jiní ještě hůř...

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Jenson Button Velká Británie Brawn GP 1h37:19,202
2. Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP +13,056
3. Mark Webber Austrálie Red Bull +13,924
4. Sebastian Vettel Německo Red Bull +18,941
5. Fernando Alonso Španělsko Renault +43,166
6. Felipe Massa Brazílie Ferrari +50,827
7. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +52,312
8. Nico Rosberg Německo Williams +1:05,211
9. Lewis Hamilton Velká Británie McLaren +1 kolo
10. Timo Glock Německo Toyota +1 kolo
11. Robert Kubica Polsko BMW Sauber +1 kolo
12. Nelson Piquet Brazílie Renault +1 kolo
13. Kazuki Nakadžima Japonsko Williams +1 kolo
14. Giancarlo Fisichella Itálie Force India +1 kolo
15. Kimi Räikkönen Finsko Ferrari +48 kol
16. Heikki Kovalainen Finsko McLaren +58 kol
17. Jarno Trulli Itálie Toyota +65 kol
18. Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso +65 kol
19. Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso +65 kol
20. Adrian Sutil Německo Force India +65 kol

    Nejrychlejší kolo: Rubens Barrichello - 1:22,762

Pořadí šampionátu jezdců:

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Jenson Button Velká Británie Brawn GP 41
2 Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP 27
3 Sebastian Vettel Německo Red Bull 23
4 Mark Webber Austrálie Red Bull 15,5
5 Jarno Trulli Itálie Toyota 14,5
6 Timo Glock Německo Toyota 12
7 Lewis Hamilton Velká Británie McLaren 9
8 Fernando Alonso Španělsko Renault 9
9 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 6
10 Nico Rosberg Německo Williams 4,5
11 Heikki Kovalainen Finsko McLaren 4
12 Felipe Massa Brazílie Ferrari 3
13 Kimi Räikkönen Finsko Ferrari 3
14 Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso 3
15 Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso 1

Pořadí Poháru konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Brawn GP Velká Británie 68
2 Red Bull Rakousko 38,5
3 Toyota Japonsko 26,5
4 McLaren Velká Británie 13
5 Renault Francie 9
6 Ferrari Itálie 6
7 BMW Sauber Německo 6
8 Williams Velká Británie 4,5
9 Toro Rosso Itálie 4

Závod jsme sledovali on-line

Autor:

Sport v roce 2024

14. 6. - 14. 7. Fotbalové EURO, Německo
29. 6. - 21. 7. Cyklistická Tour de France
1. - 14. 7. Tenisový Wimbledon

  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Program, výsledky a postupový klíč Eura 2024: Češi jdou v úterý na Portugalce

10. června 2024  16:31,  aktualizováno  14.6 23:50

Čeští fotbalisté se v základní skupině mistrovství Evropy 2024 v Německu střetnou s Portugalskem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Úspěch? Není Češka! Po obřím vzestupu poznává mladá atletka Manuel také zlo

12. června 2024

Premium Řím (Od naší zpravodajky) Je vám osmnáct let. Jste atletka. Zažíváte fantastické chvíle. Máte životní formu. Takovou, že si...

Tome, nebuď blázen, to je konec, slez. Smrt číhala na Mont Ventoux

12. června 2024

Roger Pingeon se stal roku 1967 nečekaným šampionem Tour de France. Přesto je tento ročník...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hokejový trik, jak obejít DPH. Proč svaz kvůli lístkům na MS založil novou firmu

12. června 2024

Premium Organizátoři letošního světového šampionátu v Česku mohou být nadmíru spokojeni. Hokejové...

ONLINE: Maďarsko - Švýcarsko 1:2, snížení obstarává Varga hlavou zblízka

15. června 2024  14:15,  aktualizováno  16:24

Sledujeme online Může to být souboj už jen o druhé místo ve skupině A. Po pátečním parádním výkonu Němců proti...

Březík slaví první triumf v domácím šampionátu, ovládl Rallye Hustopeče

15. června 2024  16:09

Adam Březík slaví premiérový triumf v domácím šampionátu v automobilových soutěžích....

Zima: Vyhrát chceme vždycky, i teď. Ronaldo? Jen další, koho musím ubránit

15. června 2024  15:54

Hamburk (Od našeho zpravodaje) Slečnu, která celou tiskovou konferenci tlumočila do angličtiny, uznale pochválil: „Dobře jste to...

ONLINE: Hadamczik zůstává šéfem Českého hokeje, Dědek drtivě prohrál

15. června 2024  10:45,  aktualizováno  15:52

Sledujeme online Suverénní obhajoba. Alois Hadamczik na sobotní volební konferenci obdržel jako jediný kandidát na...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...