Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Operátoři nás nutí kupovat, co nechceme. Voláme sekundy, platíme celé minuty

Izraelská vláda se rozhodla zakázat operátorům minutovou tarifikaci. Pokládá ji za okrádání zákazníků. U nás to zatím asi nikomu nevadí.
Telefonujete 15 sekund a platíte celou minutu. Zdá se vám to fér?

Telefonujete 15 sekund a platíte celou minutu. Zdá se vám to fér?

Představte si, že přijdete do obchodu a zjistíte, že veškerého zboží si musíte koupit alespoň kilo. Třeba kilo salámu a až pak si můžete přikoupit deset deka navíc. Zdá se vám to podivné? U telekomunikačních operátorů to tak funguje. A přesto, že se o tomto problému čas od času mluví, regulátor i další státní orgány jsou naprosto v klidu. Přitom všichni čeští operátoři účtují první minutu hovoru celou, i když mluvíte třeba jen 10 sekund.

Může se to zdát jako nepodstatná banalita, ale spočítejte si, kolik minut tak zaplatíte úplně zbytečně. Navíc, kvůli tomuto systému je téměř nemožné udržet si aspoň přibližný přehled o tom, kolik volných minut už jste vyčerpali z tarifu. Počítadlo hovorů v telefonu totiž pochopitelně počítá sekundy. Takže pokud uděláte pár kratších hovorů za sebou, může se vám docela dobře stát, že z volných 60 minut je ve skutečnosti třeba jen 20.

Podobný propočet si nedávno udělala izraelská vláda a rozhodla se radikálně zasáhnout. S platností od září musí oba místní mobilní operátoři zrušit tarify s účtováním po minutě a nabídnout zákazníkům sekundovou tarifikaci. Přitom oba operátoři již před nějakou dobou nabídli tarify, v nichž se účtovalo ve dvanáctisekundových blocích, nijak zvlášť aktivně je ale zákazníkům nenabízeli. Proč taky?

Podle studie, kterou si nechalo zpracovat izraelské ministerstvo komunikací, je zhruba 65 % hovorů kratších než jedna minuta. Pro zákazníka to v konečném důsledku znamená, že zhruba 25 až 40 % jejich účtu je platba za služby, které vůbec nevyužili. „Kvůli minutové tarifikaci vyhazují lidé své peníze oknem, každý den, každou minutu platí za něco, co vůbec nevyužívají. Je mým úkolem tomu zabránit, abych ochránil zákazníky,“ říká v oficiálním prohlášení na svých webových stránkách Ariel Atias, izraelský ministr komunikací. Od září musí tedy izraelští operátoři nabídnout všem stávajícím zákazníkům přechod z minutových tarifů na sekundové, případně na ty s dvanáctisekundovými bloky. A to bez jakýchkoli sankcí. Novým zákazníkům pak už minutové tarify vůbec nabízet nesmí.

A jak je to v Česku? Špatné a ještě horší

I když se diskuse o sekundové tarifikaci v Česku také objevují, operátoři zatím nejeví příliš ochoty s tím něco udělat. Zatímco například většina poskytovatelů VoIP účtuje po vteřinách, největší vstřícností mobilních operátorů je účtování v režimu 60 +1, teprve po provolání první minuty tedy nastupuje sekundová tarifikace. Existují ale i extrémnější případy, nedávno jsme vás například informovali, že pokud si u T-Mobile aktivujete balíček Pevná+, získáte sice levnější sazbu při volání na pevnou linku, ale tarifikace se vám automaticky změní do režimu 120 + 60!

Tiskový mluvčí O2 Martin Žabka navíc uvedl: „Velká část zákazníků používá například tarify O2 Simple, kde se účtuje první minuta celá a poté po 30 vteřinách. Máme samozřejmě také tarify, kde se provádí účtování po první minutě po vteřinách, což jsou O2 Bronz, O2 Diamant nebo O2 Start." Kratší hovory se vám tak mohou pořádně prodražit.

Pro operátory je tento způsob účtování rozhodně zdrojem zajímavých příjmů. Je skoro zarážející, že podobný přístup k zákazníkům ještě nevyvolal zásah ze strany kompetentních orgánů, podobně jako v Izraeli. Vzhledem k tomu, že podobný postup uplatňují všichni tři čeští operátoři v dokonalé shodě, je otázkou, jestli by se tímto problémem neměl zaobírat kromě ČTÚ, do jehož kompetence případ rozhodně patří, také ÚHOS, který má na starosti ochranu hospodářské soutěže.

„O účtování telefonních hovorů po sekundách se v jednáních s telekomunikačními operátory snaží Sdružení obrany spotřebitelů při různých příležitostech už několik let. Bohužel neúspěšně. Pokud někdo z nich neprolomí jednotnou frontu, jako to udělal Orange na Slovensku, tak se bez pomoci zásahu zvnějšku pro spotřebitele nic pozitivního nezmění. Ani existence svobodného trhu není omluvou, aby spotřebitelé platili za čas, který neprotelefonovali," řekla iDNES.cz Ivana Picková ze Sdružení na ochranu spotřebitelů.

Chcete sekundovou tarifikaci? Pak se připravte na sestavovací poplatky

Dá se ale očekávat, že operátoři se nedají tak snadno. Je to logické, existují totiž náklady, které se pojí s každým hovorem bez ohledu na to, jestli trvá sekundu nebo hodinu. Potvrzuje to i vyjádření Martina Žabky: „Použití stejného modelu regulace jako v Izraeli je pro potřeby ČR zcela nevhodné. S regulací trhu v této oblasti nesouhlasíme, je zcela zbytečná. Jsme toho názoru, že trh by se měl regulovat sám, respektive by jej měli regulovat zákazníci svými požadavky."

Přidává se k němu i Jitka Pacolová z tiskového oddělení T-Mobile: „Tarifikace 60+1 taktéž slouží jako prostředek k pokrytí nákladů se sestavením hovorů, v případě tarifikace 1+1 bychom museli tyto náklady pokrýt jiným způsobem, např. vyšší cenou nebo sestavovacím poplatkem.“

Prý jsme upovídaní

Podle vyjádření zástupců českých operátorů jsou navíc Češi výrazně upovídanější než Izraelci. To by mohl potvrzovat úspěch služeb jako Girls Talk nebo Kamarádi. „Průměrná délka hovoru zákazníků Vodafonu ČR (do všech sítí) je bezmála 2 minuty a má vzestupnou tendenci,“ odpověděl nám na náš dotaz Jakub Hrabovský z tiskového oddělení Vodafone. Také z vyjádření T-Mobile vyplývá, že hovory kratší než minutu netvoří u našich operátorů tak velký podíl jako v Izraeli. V případě O2 je podle Žabky průměrná délka hovoru zákazníků O2 90 sekund.

Mohlo by se tedy zdát, že českým zákazníkům sekundová tarifikace po minutě tolik nevadí. Je ovšem otázkou, jak statistiky ovlivňují právě výše zmíněné tarify vhodné pro dlouhé hovory. Z vlastní zkušenosti si dovolíme tvrdit, že podíl kratších hovorů nebude u většiny zákazníků úplně zanedbatelný. Nebyl by tedy čas, aby regulátor zasáhl a zabránil tomu, abychom platili za něco, co nechceme?

Autor:
  • Nejčtenější

Chtěla si vyfotit selfie s parní lokomotivou. Bylo její poslední

7. června 2024  7:02

Selfie s projíždějící parní lokomotivou stálo mladou ženu z Mexika život. Na sociálních sítích...

Výrobci si nařízení Unie vyložili po svém. A zákazníky to stojí peníze

8. června 2024

Premium Výrobci mobilních telefonů v uplynulých letech odstranili z balení s přístroji nabíjecí adaptéry....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vodafone láká na výhodná neomezená data. Jen dočasně, ale slevu dá nastálo

13. června 2024  7:02

Ještě pár dní lze u Vodafonu získat jeho datově neomezený tarif s nejvyšší omezenou rychlostí o pár...

Tak levný supersmartphone jinde nepořídíte. Test Motoroly Edge 50 Ultra

9. června 2024

Modely s přívlastkem Ultra jsou většinou záležitostí té nejvyšší cenové kategorie. Ne však u...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Seberu vám iPhony a zavřu je do klece. Elon Musk se opřel do Applu

11. června 2024  11:34

Krátce po odhalení nové umělé inteligence určené pro zařízení Applu se na sociální síti X ohradil...

Díky hodinkám Applu odhalila zloděje svého kufru. Policie jí však vyčinila

15. června 2024

Pro studentku univerzity na Floridě to byla neobvyklá situace. Kufr, který si běžně bere na palubu,...

Těžko uvěřit, jak šíleně staré mobilní fosilie Češi stále používají

15. června 2024

Premium Jsou přístroje, na které lidé ani po desítkách let nezanevřou. Ať už z nostalgie, nebo ze zvyku. A...

V40 jako parťák na léto. Nejodolnější telefon od vivo je vybaven fotografií ZEISS

14. června 2024

Advertorial Společnost vivo uvádí na trh nové modely z řady V40, které doslova mění pravidla střední třídy....

Umělá inteligence táhne. Nové samsungy jsou hit

14. června 2024  7:02

Samsung začátkem letošního roku představil novou generaci svých smartphonů, které využívají umělou...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...