Vidět na vlastní oči ponorku se asi hned tak někomu v Česku nepoštěstí. Šanci mají ti, kteří se vydají do konce tohoto týdne do německého Kielu a blízké základny Eckernförde, kde probíhají oslavy stého výročí nasazení ponorek v německém námořnictvu.
V rámci oslav bude také otevřena v muzeu Schifffahrts v Kielu výstava o ponorkové flotile. Sobota je na základně Eckernförde vyhrazena dni otevřených dveří. Další podrobnosti o oslavách naleznete na stránkách německého námořnictva zde.
Jak se dostat do muzea ponorek |
Muzeum v Kielu je od Prahy vzdáleno 738 km. Podrobný itinerář trasy naleznete zde. |
Nejmodernější nejaderná ponorka světa
Během oslav byla zařazena do služby modernizovaná ponorka U 34, která nabízí inovovaný na vzduchu nezávislý AIP pohon (více viz rámeček).
Tato ponorka třídy 212 A je dlouhá 56, vysoká 6,8 a široká 6,4 metrů a váží 1 450 tuny. Poháněna je hybridním dieselelektrickým motorem / palivovými články AIP s výkonem 3 120 kW. Ponorka umí plout rychlostí až 20 uzlů pod a 12 uzlů nad hladinou (tj. cca 37, respektive 22 km/h).
Osádku tvoří 27 námořníků z toho sedm důstojníků. Bez vynoření vydrží pod hladinou asi 30 dní. Ve výbavě je 24 min a 12 těžkotonážních torpéd DM 2A3 Seehecht. Ty mohou být vypuštěny z celkem šesti 533mm komor.
100 let německých ponorek
Rozvoj ponorkového loďstva na začátku minulého století se nejvíce dařil právě německé armádě, které dokázala jakž-takž sekundovat maximálně Velká Británie. Důležitost ponorek se projevila již během první světové války v roce 1914. Přesně 5. září se totiž podařilo německé ponorce U 21 potopit anglický lehký křižník Pathfinder. Další vojenský úspěch zaznamenala ponorka U 9, které se podařilo torpédovat a potopit křižník Hawke.
Ještě za první světové války dostalo německé námořnictvo k dispozici ponorky s dieselovými motory, které nekouřily a tím pádem je nebylo tak jednoduché objevit, když pluly na hladině.
Asi nejslavnější německou ponorkou se stal model U 21, jehož posádka dokázala při náročné cestě postupně potopit anglický křižník Triump a loď Majestic. Kontroverzní se naopak stalo potopení cestovního parníku Lusitania v roce 1915.
Němci tehdy ještě operovali pouze se 111 ponorkami. Po válce si však vítězné mocnosti rozdělily celkem 172 německých podvodních plavidel.
Ve druhé světové válce ponorky nejvíce ohrožovaly konvoje mířící do Sovětského svazu. Na začátku války oceán brázdilo 56 německých ponorek určených především pro blokádu Velké Británie.
Během vrcholící ponorkové války v roce 1942, bylo potopeno 1 160 lodí protiněmecké koalice. Od roku 1943 naráželi němečtí velitelé ponorek na stále lepší obranu konvojů. V konečném součtu za celou válku pak Kriegsmarine ztratila 781 ponorek.
V současné době jsou ponorky německé výroby stále na vrcholu ve své kategorii a náš západní soused s nimi zásobuje spojence po celém světě.
Na vzduchu nezávislý pohon AIP (Air Independent Propulsion) Pohon byl poprvé nasazen v roce 1989. Umožňuje nejaderným ponorkám s diesel-elektrickým pohonem provoz bez vynoření až kolem jednoho měsíce. Systém spaluje naftu, vodík aj. a čistý kyslík v oddělených spalovacích komorách. Výhodou pohonu je i tichý chod oproti klasickému pohonu, který způsobuje vibrace a tím pádem generuje hluk. Další možnosti AIP systému nabízejí palivové články, které jsou využívány právě u modelu 212 A. |
Pohled do periskopu ponorek třídy 206 a 212A
Německá ponorková flotila
(zdroj: NTI.org)Jméno (číslo) | Třída | Základna | Vyrobil | Vypuštěna | Zařazena |
U15 (S194) | 206A | Eckernförde | HDW, modernizoval Thyssen | červen 1972 | červenec 1974 |
U16 (S195) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval HDW | srpen 1972 | listopad 1973 |
U17 (S196) | 206A | Eckernförde | HDW, modernizoval HDW | říjen 1972 | listopad 1973 |
U18 (S197) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval HDW | říjen 1972 | prosinec 1973 |
U22 (S171) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval Thyssen | březen 1973 | červenec 1974 |
U23 (S172) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval Thyssen | květen 1973 | květen1975 |
U24 (S173) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval Thyssen | červen 1973 | říjen 1974 |
U25 (S174) | 206A | Eckernförde | HDW, modernizoval HDW | květen 1973 | květen 1974 |
U26 (S175) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval Thyssen | listopad 1973 | březen 1975 |
U28 (S177) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval HDW | leden 1974 | prosinec 1974 |
U29 (S178) | 206A | Eckernförde | HDW, modernizoval HDW | listopad 1973 | listopad1974 |
U30 (S179) | 206A | Eckernförde | TNSW, modernizoval Thyssen | duben 1974 | březen1975 |
U31 (S181) | Type 212A | Eckernförde | HDW | březen 2002 | březen 2004 |
U32 (S182) | Type 212A | Eckernförde | TNSW | listopad 2003 | květen 2005 |
U33 (S183) | Type 212A | Eckernförde | HDW | září 2004 | leden 2006 |
U34 (S184) | Type 212A | Eckernförde | TNSW | květen 2005 | září 2006 |